Besiktning 2 åring
Hur brukar en besiktning av en 2-åring gå till?
Gör man verkligen böjprov på en så ung häst?
Röntgen?
Häst i 50 000+ klassen, blivande ridhäst
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag vet faktiskt inte hurvida man gör böjprov på en 2 åring.
Men jag skulle nog vilja ha den röntgad i alla fall.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nej man gör inte böjprov på en så ung häst.

vad röntgar man?

Det är väll upp till köpare, säljare och veterinär vad man gör.
Jag hade själv inte tyckt att böjprov skulle vara till någon större nytta på så ung häst som inte är jobbad ännu, inte om man springer/löslongerar den och den ser helt ren och fräsh ut.
Jag är stort fan utav röntgen, och tycker att ska man lägga ut så pass mkt pengar på en häst så är det väll skönt att veta att det man köper är så friskt som möjligt, även om röntgen på så pass unga individer inte alltid är helt klart för framtiden. Känns bra att ha för framtiden.

om veterinären säger böjprov och jag säger nej, vad händer med besiktningsprotokollet då och försäkring osv?
#4 vad röntgar du då? ben upp till och med hasen? rygg? nacke?
man gör inte böjprov på hästar under tre år. Säger vet att du ska göra det hade jag bytat vet! Senor och ben är itnte klara för ett böjprov och böjprovet visar inget på en så ung häst. Röntgen i så fall på ben så man vet att haser och ben är hela och inga lösa bitar eller andra skador finns. Beror lite på vad för häst det är och vad den kostar att köpa
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#6 det var bara rent hypotetiskt =)
prisklass och typ av häst står i #0 ;)

ultrajlud är inte heller helt fel då senor inte syns på rötngen.

#5 Veterinären lär ju inte utföra något som du som kund inte känner för och inte tänker betala för (är ju säljarens häst- den bestämer vad man utsätter sitt djur för!), så säger du "jag vill göra besiktning utan böjprov" så bör och lär ju veterinären följa det.
I besitkningsprotokollet kan man ju stryka de bitar man inte utför, det är inget problem.
Däremot med försäkrningen är bra fråga, ring ditt försäkrningsbolag och se vad de har för krav för de summor du tänkt försäkra den för, kan nog vara rätt viktigt att få rätt… Jag tror jag pratade med Agria inför mitt senaste hästköp och de hade krav på böjprov vid 3år om jag inte minns fel.
På så ung häst där skelettet fortfarande utvecklas skulle jag inte se någon anledning att rönta benen direkt om det inte finns anledning till misstanke. Vad jag skulle röntga beror nog på stam, är det fullblod i den så skulle jag leta efter KS, så rygg, i många halvblodsstammar är det lösa benbitar (min pålle har en del sådant i sin stam, jag valde att röntga bara bakhas för att vara snål, fungerade bra för mig, fick jackpot på hasen, har sedan dess röntgat så gott som resternade leder i benen och inget alls, haha, tur man hade!) etc.
Ang försäkring har jag agria och har försäkrat flera unghästar jag köpt in som 6mån-1år, vilka jag gjort vet.besikting på utan böjprov och kunnat försäkra dem för 80 000:- utan problem.

okej, tack för era tankar och erfarenheter! =D