Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 3353 ggr
Pleaszure
0

Hästen skenade! Nära döden :(

För ca en månad sedan red jag ut på Domino endast en skritt tur pga ömmande leder.
Jag märkte redan i början på ridturen att han försökte vända tillbaka och galoppera iväg mot stallet. Men jag lyckades hålla honom under kontroll och vi fortsatte med ridturen. Men när vi var ungefär 300 meter från stallgrinden (grind med uppstående "spjut") så satte han av i fullt sken! Helt plötsligt i första språnget ur rena lugnet. Jag tappade kontrollen över honom helt och hållet, försökte styra in honom på en volt och gjorde allt som stod i min makt för att stanna honom men icke sa nicke. Allt jag kommer ihåg var hur vinden susade i mina öron och hur han sedan tvääärstannade framför spjutgrinden så jag flög av och landade med armen före på en spets och slet upp den så det blev ett djupt 20 cm sår.

Nu undrar jag: Vad gjorde jag för fel? Vad kunde jag ha gjort bättre i den situationen? Och vad ska jag tänka på tills nästa gång?

Tack på förhand!

Tarragona
0

Va det du eller hästen som hade ömmande leder?
Om det va hästen kanske den reagerade pga att den hade ont
då hade jag hellre gått ut och promenerat hästen.
Kanske han stått ett tag och hade överenergi?
Hoppas ni mår bra nu iallafall.

Zabbio
0

Hände allt för en månad sedan?

Som #1 sa, hade hästen ömmande leder berodde det nog på det.  sen fick jag ingen direkt uppfattning om vad du och hästen gjorde innan, under och efter incidenten, så det är svårt att säga vad du kunnat göa annorlunda. Men jag hade nog undvikit att rida alls. Det är väldigt sällan som hästar reagerar med oväntat, omedelbart sken eller andra extrema bettenden, om de inte har ont eller blir väldigt rädda/panikslagna.

Upplever de stor rädsla, obehag eller ångest under och inför ridning kan de naturligtvis lära sig att reagera extremt för att slippa, men det lät inte som något han brukar göra eller som protest. Och protester brukar inte vara så plötsliga heller.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pleaszure
0

Det var hästen som hade ömmande leder. Veterinären sa att det var okej om jag skrittade ut på honom bara, att han skulle må bra av det. Och han hade ridits varje dag och gått i skrittmaskinen innan. Så jag tror inte det var pga överenergi. Kanske att han hade bråttom hem bara. Men han skenade verkligen och helt oväntat.

Innan incidenten så skrittade vi som vanligt, ingeting märkvärdigt. Han verkade inte ha jätteont precis, eftersom han kändes stadig och balanserad under mig. Sen helt utan förvarning bestämde han sig bara för att skena. Jag försökte styra in honom på en volt, höja händerna men han ignorerade allting, vilket hästar brukar göra i sken.

Han är inte den sortens häst som upplever obehag inför ridning. Han är alltid snäll.

Elshira
0

Jag tror inte det var pga lederna, då hade hon ömmat eller visat någon form av oro tidigare.

Men jag måste säga att de gånger jag vqrit med om att en häst verkligen skenat (inte bara tagit bettet och stuckit~) i ren panik eller i.af kastat sig handlöst åt sidan och försökt springa iväg så har det varit helt utan anledning.

Senaste gången (och enda gången med den hästen) det hände så hade jag bara stannat för att titta ner mot vattnet (100 meter bort) som hade bildats av all smält snö. Hästen är inte rädd för vattnet (älskar att bada), och blir snarare nyfiken när rådjur eller annat kommer i synfältet. Helt från lugn på lång tygel till pang bara… Dock fick jag stopp.

De andra gångerna jag varit med om liknande saker har främst varit på paddocken när jag ridit dressyr (har aldrig ridit annat där). Ponnyn då älskade att bli riden mer än något annat. Men helt plötsligt kunde han sätta av i sken till andra sidan av paddocken. Helt utan minsta anledning (vi försökte tänka om det var bilar, grannen eller liknande men kunde aldrig se något). Han visste mycket väl hur man blev av med ryttarna om han bara ville, men det var aldrig sådana fasoner.

Så jag har i.af accepterat att hästarna ibland kan se "spöken", att deras flyktinstikt helt enkelt spelar dem ett spratt utan någon bra anledning.

Hakuna matata!

sus-sharon
0

jag tror att det är svårt att peka på vad som var "fel" och vad du "borde" ha gjort - jag tror inte att det finns något riktigt bra svar på de frågorna.

däremot vill jag påpeka att ingenting händer utan anledning; det är bara det att vi inte alltid uppfattar eller förstår anledningen till reaktionen. hästar kan reagera riktigt starkt på såväl vibrationer som ultraljud - något som du svårligen/omöjligen uppfattar eller reagerar på själv.

hur har det gått efter detta inträffade?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Pleaszure
0

Tack för svaren än en gång :)

#5 Hästen var helt oskadd. Jag fick åka ambulans till sjukhus, opereras, sy massa stygn och ta emot flytande dropp antibiotika under ett dygn.  Usch.. Nålar är inte min starka sida heller ^^

sus-sharon
0

#6 fy då; en riktigt otrevlig händelse alltså.

jag har själv blivit trampad i huvudet, örat lossnade nästan och det blev ambulans in för att sy fast…

det är en farlig sport vi sysslar med…

medarbetare på djurskydd.ifokus

lennartsdotter
0

Usch, jag hoppas du mår bättre.

Tänk på att hästar ser annorlunda än oss, den kanske såg nåtsom inte du såg? Var ni ensamma? Han kanske tog till flykt instingten så hårt för att han var själv.

Jag är ganska säker på att han hade en anledning, men lite konstigt är de ju att han sen forsatte…

Har han skenat förut? I så fall kanske det är en olat?

Pleaszure
0

#7 Usch, vad hemskt att bli trampad i huvudet!! Hästar väger inte så lite ju… Det var tur att jag inte hamnade med huvudet före på spetsen i alla fall :) Verkligen en oförutsigbar sport!

#8 Ingen aning om han bara fick bråttom hem eller att han kanske blev rädd av den smältande snön, kände någon lukt, ingen aning. Men han har aldrig löst någonting innan med att skena :/
Vi red ensamma. Som tur var körde en tjej från stallet förbi "brottsplatsen" :)