Mankhöjder
Är gränsen mellan ponny och stor häst 147 eller var det 148 cm?
Om en häst då är exakt 147 eller 148 cm, räknas den då som ponny eller stor häst?
Gränsen går vid 148,0 cm.
Alltså är det en ponny mellan 140,1-148,1 cm, och en häst när höjden överskrider 148,0 cm, alltså 148,1 och uppåt! :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#1 Jag tror du har fel där (om inte reglerna ändrats på sistone), tidigare så har det i.af varit ponny = upp till 147.9, häst = 148.0
Hakuna matata!
#2 Min c-ponny är slutmätt till 140,0 cm, och är c-ponny. Ska han då vara d-ponny tycker du?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Kopierat ifrån TR Gemensamma bestämmelser, 2010-02-08 :
"Kategori A -107 cm
Kategori B 107,1-130 cm
Kategori C 130,1-140 cm
Kategori D 140,1-148 cm"
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#4 Ja då har de ändrat för sist (det var nog drygt 7 år sedan) jag mätte ponnyerna så var det 129.9, 139.9 osv som gällde.
Jag erkänner mig gärna ha fel, jag, (jag skrev dessutom "Om reglerna inte ändrats på sistone"), men det finns ingen anledning att hoppa på mig för det… Men då vet jag det nu ;)
Hakuna matata!
Det var inget påhopp, bara en tydlig rättelse med källhänvisning. :) Ursäkta om det verkade som det!
Jag kan tänka mig att man gärna skriver 139,9 istället för 140,0, eftersom det ser bättre ut på pappret.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Säger som #4.
#6 Det var mer när du sa att jag "påstod" att din häst var D-ponny.
Nej jag är nästintill säker på att det var just ,9 som var gränsen då jag hade en hingst som stod och vägde mellan stor eller liten och slutmättes som 147.9 (och han hade då varit stor häst som han var en millimeter till, väldigt på håret med andra ord). Men åter igen, det var flera år sedan 
Hakuna matata!
#8 Okej. Ja, det händer nya saker på den fronten hela tiden! Nu är det ju klinikmätningar, vilket jag tycker är bra. Mindre fusk (förhoppningsvis).
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Tack för svaren!
Så en häst som är exakt 148 räknar då som D-ponny?
Skulle vara enklare om dom hade sagt 150 istället för två centimeter från 150 -.-
# 10 Ja, det gör den. Men du måste ju mäta hästen och få ett giltigt mätintyg innan du kan tävla på den.
152 skulle jag nog föreslå! 
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#9. Bara en liten undran: varför skulle det bli mindre fusk med klinikmätningar? Det är ju samma personer som mäter nu…
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#12 Håller med dig… De som verkligen vill fuska kommer nog stoppa åt en sedelbunt ändå…
Den enda fördelen jag ser är att många inte har en stor HELT jämn yta - vilket kan påverka resulteten (åt båda håll).
Däremot är ju många hästar uppspelta när de kommer till något nytt ställe och blir genast 3 cm högre än de hade varit hemma.
Hakuna matata!
I och för sig, men det går inte heller mäta om ponnyn som man vill o.s.v. och jag tror ändå att det kan lösa fusket delvis! Ex. så ska väl en veterinär delta i mätningen för att kontrollera ponnyns skick. I allvarligare fall kan ju ponnyerna få vara utan vatten, ridas stenhård o.s.v. så de ska bli matta i kroppen.
Däremot känner jag som ponnyägare att klinikbesiktning både har för- och nackdelar. Fördelar på så sätt att man verkligen får tid till mätningen, nackdel på så sätt att det blir ännu dyrare och som i mitt fall långt att resa.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ja jag tycker det är långt med 15 mil för att få mäta sin ponny
Jag tänker bara på de stackarna som bor uppe i norr som kanske har 30 mil till närmsta godkända klinik!
Hakuna matata!

Det har alltid varit krav på att veterinär skall närvara vid mätningar, så i det fallet blir ingen skillnad. Jag tror att allt snack om fusk är till stor del överdrivet. De allra flesta mätmän är seriösa och har inget att vinna på att fuska, det uppdagas ändå förr eller senare.
Det nya mätreglementet ställer bara till problem för många. Vissa ponnyer tvingas skaffa två mätintyg om de skall tävla i både ponnytrav och ridgrenar, och vad händer om det blir olika höjd på intygen? Vilket intyg skall gälla på premiering?
www.vikingponnycenter.se
#16 Jag vet på rak arm 3 ponnyer (med säkerhet) som blivit "avrundade" neråt… Två av dessa har jag fått berättat för mig av hästägaren själv - den tredje var uppenbarligen på tok för stor.
Så nog förekommer det!
Hakuna matata!
# 17 Håller med dig! Jag red på en stor (inte för hög) c-ponny och kunde OFTA se b-ponnyer som inte var mkt mindre!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag fårstår vad ni menar, har också sett ponnyer som jag ifrågasatt mankhöjden på, när jag frågade ägaren vem som mätt in dem fick jag till svar: "men det är ju du själv"
. Det går inte att med bara ögonmått avgöra hur stor en häst är. Har även kontrollmätt ponnyer, som efter att de fått stå och slappnat av i lugn miljö, med god marginal klarat måttet. Har även "mätt ut" hästar som varit en halv cm för stora, det känns inte roligt, när man vet hur mycket pengar som har investerats i hästen, men är hästen för stor trots gynsamma mätförhållanden, så är det inget att göra åt. Men jag har då aldrig blivit erbjuden några pengar för att "mäta in" en häst.
www.vikingponnycenter.se
Mätmän som mäter ner ponnyer kan förlora sin mätlicens och den risken tror jag inte någon tar. Det är som #19 säger oerhört svårt att men ögonmått bestämma en ponnys höjd. En grov ponny med låg manke som dessutom är överbyggd kan se mycket större ut än en smäcker ponny med hög manke och jämnt byggd.
Tror man att en ponny är felmätt så har man ju rätten att anmäla detta anonymt och mot en liten summa få detta gjort av mätmännens organisation och jag tror att man vid dessa tillfällen har två mätmän (precis som vid slutmätning) där den ena är den som tidigare mätt ponnyn. Har man rätt får man pengarna tillbaka annars kostar det. Har hört talas om några sådanna kontrollmätningar. De är väldigt få och ingen har, vad jag vet, varit för stora.
Jag kan säga att för oss som har ponnytravare som ligger långt under maxgränsen för B-ponny är oerhört irriterade på detta beslut eftersom då våra också tävlar i körning, hoppning och dressyr. Vi måste ha två mätintyg där den ena ska komma från en klinik 12 mil bort. Trots att de inte ens är i närheten av någon gräns. Våra är runt 125 cm höga allihopa.

#14 Jag har en vän med en svensk ridponny som ligger på gränsen. Hon stressar upp sig enormt vid transportering och varken äter eller dricker. Dessutom svettas hon massor. Att köra henne 15mil till klinik för mätning är ingen mening. Hon lär vara 2cm för hög och dessutom kanske uttorkad. Ska de vara tvugna att sluta tävla då?
Nej, dessa regler är helt åt h….e. Det kommer inte bli mindre fusk. Bara besvärligare. Jag tror inte varken veterinärer eller mätmän på klinik har mer heder att leva upp till än övriga.