Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5477 ggr
lisette
0

vilodagar?

sitter och funderar på det här med vilodagar. jag tränar på onsdagar och torsdagar/söndagar kommer medryttaren och rider.

min tanke var att hon får vila måndagar, räcker det till en sexåring, eller hon ska vila mer?

hur har ni lagt upp vilodag/ar för er/a häst/ar?

Elshira
0

Jag brukar ha två vilodagar till hästar i normalkondition och tre till dem som mest "mulle rids" per vecka. Dock brukar jag ta vilodagarna lite när det passar mig så de kan komma en dag tidigare/senare än planerat, men jag håller ungefär samma mått ändå.

En häst i full kondition skulle jag sätta var femte dag som vilodag (ungefär tre vilodagar på två veckor). Har du en vilodag/vecka (är ju inte helt fel det heller) så skulle jag ta ett lite lugnare pass någon annan dag i veckan.

Hästar i toppkontition, t.ex galoppörer och travare kör ju hårdare pass med mer vila (drygt varannan dag, är dock inte jätte insatt så kan ha fel) där de antingen står inne helt, eller bara kör lätta pass beroende på träningen dagen innan.

En sexåring tycker jag anses precis som fullvuxen, så då skulle jag gått efter konditionen som jag nämnde ovan

Men det dock bara vad jag tycker :)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Jag tycker det är ganska individuellt från häst till häst, Brimad vill jag gärna rida dagen innan en träning/tävling, för att hålla honom "smord", annars kan han kännas stel om han vilat dagen innan en träning/tävling, men ändå ta det lite lugnt dagen innan så han inte är trött dagen därpå.
Och sedan vill jag gärna skritta minst en timme dagen efter ett tufft träningspass/tävling, för att sträcka på ben och kropp, en hjälpande hand för att få bort träningsvärk.
Sedan brukar jag planera in så han någon gång i månaden får ett par vilodagar på raken c:a 2-5 dagar i rad för att vila och återhämta kroppen.

Sedan blir det allt ifrån 0-2 vilodagar i veckan beroende på träningar, tävling o.s.v.

Detta funkar bra för att hålla Brimad i så bra form som möjligt :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

ZipZ
0

Läste någonstanns att det bara är bra att skritta hästen en dag i veckan som "vilodag", vet dock inte va jag läste det :D

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

ThunderClap
0

Tränar man riktigt hårt så behöver kroppen rättså lång tid att vila (1-2dygn brukar det pratas om) emellan passen. Så frågan är hur hårt hästen går, är det verklgien ett träningspass för hästen eller är det en ridtur?

Tränar jag på riktigt med hästen så att det verkligen är träning så är det vila dagen efter, vila för häst i hårdare träning kan dock vara promenad/tömkörning/skrittur/lugn uteritt/joggnig i låg form, altl beroende på konditionen på hästen. Du vill inte att hästen ska stå helt stilla dagen efter träningspass heller om den ansträngt sig Hårt.

Min unghäst på 4 som fortfarande växer rids INTE hårt för fem öre, knappt så att vi galopperar alls, men eftersom hans kropp inte tål mkt i dagsläget så blir det till att vila efter varenda pass i stort sett, för att kroppen måste få stärka sig efter varje pass.
Hans schema ser ut så här: lättare pass på töm, ridning, vila.

lisette
0

#4 lektionen är ett träningspass både för mig och hästen.

men övriga dagar är det mer ridturer.

thilda-
0

varannan dag tycker jag är väldigt lagomt! För då hinner både hästen och ryttarn/kusken vila upp sig =) och sen så behöver musklerna vila i mellan varven med.. personligen skulle då jag aldrig få för mig att träna en häst varje dag och bara ha 1 vilo dag.. men det är jag det..

lisette
0

#6 fast träna och rida tycker jag inte är samma sak alls. som du tränar inte ditt russ varje dag, eller hur? ibland blir det jog och kanske ridning sen vissa dagar snabbjobb.

fridak
0

jag ger vilodag lite när det passar mig och beroende på hur han känns. har han tränats hårt en dag så skrittar jag ut dagen efter för jag inbillar mig att det blir bättre då än om han får helvila dagen efter.

elli-kleo
0

Min häst vilar alltid på fredagar och ibland någon annan dag. Brukar bli 6 vilodagar per månad.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zabbio
0

Jag rider när jag passar mig. Ibland bli det tätt och länge, ibland blir det flera dagar i hagen. Men känner lite på honom, känns han stel/smidig så anpassas ju ritten efter det.

Rider mest ut. Varje ridtur tar i snitt 3 timmar, ibland mer, intew så ofta mindre.

En normal ridtur kan vara till ridhuset (45 minuter i skritt/mkt flatwalk pga asfalt. flatwalk är som en mycket snabb, samlad och lösgjord skritt, typ. En slags tölt, officiellt.) Rider en stund på banan där jag tränar trav och galoppfattningar, eller övar på min sits och formen i skritt. 20-40 minuter. Sen rider jag hem men tar en omväg genom skogen, brukar ta lite mer än en timme med mesta tiden i skogen. Ibland en längre runda på ett par timmar. Mycket tölt och galopp, men även skritt och på senare tiden trav. Klättring, hoppa en stock eller liknande. Mycket skritt sista biten hemåt. Försöker vara dubbelt så noga med att skritta av länge än att värma upp eftersom jag vet att jag inte alltid rider dagen efter och mjukar upp.

Ibland rider jag bara ut, kan vara i 5 timmar eller mer. Jag försöker jobba mycket lösgörande när jag rider.

Så det kan bli mycket relativt hård träning på en gång för att sedan bli mycket vila i en period. I genomsnitt rids han kanske 2-5 dagar i veckan, men det kan bli mer eller mindre. Och jag lyssnar som sagt på honom också, är han stel, ja då får jag ju skritta längre och ställa mindre krav på honom, jobba lite mer lösgörande.

Han har varit halt 2 gånger; en gång pga foder, och så nu är han lite små-halt efter att ha trampat sig på bakhoven när han blev rädd för en lastbil. Men aldrig pga träning eller ''okänd orsak'' så det verkar funka för oss.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

#10 hur har du tid att rida så långa turer?

Cilla89a
0

#10 3 TIMMAR? :O Jag hade troligen somnat på hästryggen utav uttråkning om jag skulle rida 3 timmar ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

#7 det tycker jag.. jag är aldrig ute och bara "lullar" och drar fötterna efter mig bara för att va ute o röra på påkarna.

De dagar jag tränar då blir det effektiv träning i 1 timme styrka och kondition så är det 40 - 45min.

En månad blir det bara kondition och nästa månad är det styrka.. jag tränar inte ena dagen styrka och nästa dag kondition. för då blir det stumt i musklerna. och sen så tränar jag varannan dag just för att hon ska få möjlighet att få åter hämta sig..

Zabbio
0

#11+12

Jag rider bara när jag har tid :) Och bara så länge jag tycker att det är roligt, älskar långa turer i skogen, att på en skogsväg börja arbeta lite i öppnor och sluor för att ett par minuter senare få syn på en stock att hoppa eller en ny stig att klättra upp i :P Låta hästen dricka ur en bäck och sen ta en galopp över en in raksträcka. Det skadar ju inte att hästen mer än gärna töltar (eller för all del, det kan bli pass också) riktigt mjukt och långa sträckor.

Ibland tar jag med fika till mig och pålle :)

Förutr jobbade jag i 10-15 timmars pass, mest natt. Då gick jag av skiftet vid 11 tiden på dagen och red ut sen. Det är lätt att klara sig på 4 timmars sömn omman ändå måste upp och sen kan sova ut nästa natt. Eller så var jag ledig flera dagar i veckan pga de långa passen.

Just nu är jag sjukskriven, men sjukgymnasten har sagt att ridning är bra för min rygg, och det är nästan enda gången jag inte har ont, så det är ju skönt :) Jag hoppas på att börja en utbildning eftersom jag inte kan jobba kvar pga ryggen, och då blir nog mina härliga ridturer lidande..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Våra ponnytravare tränar 5-6 gånger i veckan beroende på vem det är. Unghästen på 3 år "tränar" 2-3 ggr i veckan.
Under tävlingssäsongen tränar de något mindre. Vintern bygger vi kondition och kör långa, tunga men inte så snabba pass. Våren och sommaren  blir det något kortare och snabbare pass. Varje häst tränar 1-2 timmar per gång.

Jag tror att det är väldigt individuellt hur mycket en häst tål att tränas. Man måste vara oerhört lyhörd på hästens signaler. Man kan förstöra en häst både fysiskt och psykiskt annars.

Våra är riktiga träningsnarkomaner och mår väldigt dåligt av att inte träna.

WhoCares-01
0

jag vill ha så få vilodagar som möjligt. en gång varannan vecka brukar det bli, ibland en gång var tredje… det blir om varken jag eller mamma har tid att rida. därimot så rider vi ut ganska mycket. skrittar, travar och ibland galopp på turerna uta krav.

vila ohc gå i hagen är ju inte värre än att skritta ut en sväng

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Eldsdotter
0

Jag har ett halvblod som har mer behov av att jobba än av att vila! Så när det blir vilodagar helt utan ridning är det för att varken jag eller medryttaren hinner. Det blir kanske en dag i veckan, men jag skulle gärna se att det blev kanske var tionde dag.

Däremot jobbar vi inte hårt alla dagar. Ett par gånger i veckan har jag min 3-åriga dotter med till stallet och då blir det antingen en halvtimmes skrittpromenad med henne på ryggen eller ett halvtimmes pass på ridbanan, där halva passet är skritt med henne på ryggen och halva passet jag som jobbar i form en kort stund. Och låter honom springa av sig lite av springet han har i benen! Skrittpromenaderna är som vilodagar, men han får i alla fall komma ut lite.

Peppe
0

Blacky är i rätt hög kondition nu, jag rider allt jag hinner. har aldrig några planerade vilodagar, dom kommer ändå när jag inte har tid. normalt vilar han kanske 3-6 ggr/ månad, alltså står helt.

i mars förra året gick han 28 dagar i sträck utan att stå en enda dag, dock var ju vissa dagar lugnare såklart =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

Storen får alltid vila från ryttare minst en dag i veckan, oftast 2-3 dagar. Men vila helt ifrån oss är ganska sällan han får, ofta leker vi eller tränar från marken då.
Känns viktigt att han får vila från ryttare, inte för att vi rider speciellt hårt, men det känns ju bätre.. :)

Har vi tränat hårt brukar han få skritta dagen efter, antingen uppsuttet eller för hand, och sedan dagen efter det vila.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Många verkar bara kalla det vilo-dag om hästen står helt?

Jag kallar det nog vilo-dag alltid om det är återhämtning efter träning, även om jag rider ut en lugnare tur, joggar, tömkör eller annat, eftersom det inte är ett träningspass, utan bara att röra på sig under vilan. Verkar dumt att inte kalla vila vila även om hästen rör på sig liksom?
Jag är personligen utav åsikten att det alltid tar på hästen att man sitter på den, därav vill jag inte rida lugnare pass på vilodagar, utan låter hellre hästen stå, tömkör eller promenerar den för hand, just för att avlasta ryggen, jag är inte nog skicklig ryttare för att alltid rida hästen helt korrekt, så det kommer alltid ta på hästen när jag rider den är mitt resonemang.

Undrar ibland hur mkt hästfolk kan om fyisk :S Att tränar man varje dag så kommer det ha motsatt effekt i stort, eftersom kroppen aldrig får återhämta sig och bygga upp sig kommer inte musklerna stärka sig så som man är ute efter.

pluttanna
0

#5 fast det säge rinte så mycket det heller igentligen.

Muskler som fått mjölksyra tar 24 timmar att åtehämta sig.

Jag föredrar att rida hårdare dom dagar jag rider för att ha fler vilodagar för hästen. Dels så slits hästen mindre och dels så får denmer vila och kan återhämta sig bättrre. Gammelhästen var inte lika skadedrabbad när jag la om träningen på detta vis till henne. Men detta medför att man rider mer intensift då man rider för att inte tappa träning.

3 åringen aktiverar jag 3-4 gånger/veckan. Aldrig två dagar efter varandra och då är det ridning, töm eller löshoppning.

Travhästarna går 4 gånger/veckan hos oss. Då är det "träning" 3 gånger varav 1-2 snabbjobb. Sedan kan det vara skritt för tryckvagn, ridpass på ridbanan/skogen, longering eller bara jogging beroende på häst.

ThunderClap
0

#21 http://www.h4h.fm/heart/img/smiles/smiley_bow.gif

Precis, när man rider så tränar man och passar på att träna ordentligt, och sedan låter man hästen vila och stärka sig emellan passen.

lisette
0

#21 både markarbete och hoppning, för oss är det hårt eftersom vi började träna för ca en månad sedan.

#22 det beror ju helt o hållet på vad man vill ha ut av sin ridning. vill man träna så gör man det. vill man bara rida så gör man det, då behöver det kanske inte vara så hårt eller ordentligt.

Zahara
0

i stallet jag e i nu (försäljning) rids hästarna 3 dagar i veckan varav 2 är "ordentlig" ridning. en dag för att hästen ska ha kul. dag 4 mark det vill säga löshopp longering eller tömkörning. 1-2 dagar går de i skritt maskin och den 7e är de bara hästar ute i hagen och har det bra.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zaphix
0

#22: Fast jag och hästens andra ryttare rider inte så hårt oftast, utan det är lugn skogsridning, eller lugn ridning i paddocken/ridhuset. När vi rider i paddicken/ridhuset är det mer hästens hjärna snarare än hästens muskler som jobbar för oss. Så alla har ju olika syften med ridningen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Betty
0

När jag hade min häst så gick han vrje dag i stort sätt. De dagar han "vilade" så skrittade vi i skogen eller så tog vi en promenad. Detta för att han började bli till åren och blev stel om han stod. Dessutom ville han göra ngt varje dag.

AnnaBrandell
0

Det man egentligen gör under träning är att bryta ner hästens muskelfibrer, dessa behöver minst 72! timmar på sig att läka och därigenom bli starkare = bygga starkare muskler.

Detta räknar jag på oavsett ifall jag rider eller kör en häst, det bör ju vara samma koncept bara på olika nivåer och muskelgrupper?

Självklart bör ju hästen få skrittpass och lugna turer mellan de passen för att psyket skall hänga med.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Linnea
0

Behövet av vila styrs helt av hur hårt man tränar/rider. Om hopptränar på låga hinder 45 min eller rider snabbjobb med galoppör är det stor skillnad på vilobehovet. Man bryter inte ner lika mycket med all träning.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Jag rider när jag känner för det. På vintern blir det lite färre och kortare turer. På sommaren blir det tätare mellan turerna och även längre turer 2-5 timmar. Men även sommartid blir det vila för hästen i perioder. Oftast blir det ca 10-15 vilodagar/månad, men lite olika utspritt över månaden. Har jag ridit hårt en dag så skrittar jag dagen efter (låter honom inte vila så han blir stel, men rider inte hårt mer än 2-3 dagar i sträck).

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaBrandell
0

#28 Nej självklart bryter du inte ned lika många muskelfibrer, dock behöver de du brytit ned lika lång tid på sig att återhämta sig.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Maja
0

Hästen rids allt från 4 till 7 dagar i veckan beroende på hur mycket vi (ägaren och jag) hinner med. Då är det ofta samma nivå på passen, men om hon rids extra hårt dagen innan så kan hon få gå lite lugnare dagen efter (en tur i enbart skritt eller lite lätt töltjobb). Hästen jobbar en timme om dagen och vilar 23 timmar så hon dör inte av att ridas alla dagar i veckan heller. :)

Peppe
0

jag resonerar som #31… Blacky blir inte ens svettig alla gånger han rids, bara ca 2-3 dagar i veckan max

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~