Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2187 ggr
kappi
0

konstig bena :s

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejhej!

Min häst har en jätte konstig ''man bena''! den är lixom ''delad'', (bilden) fattar ni?

det ser inte särskilt snyggt ut och jag vill ha den på samma sida!

så nu undrar jag om ni vet hur jag kan få hela manen på samma sida?

tack i förhand :)

bell
0

Fläta, fläta och fläta Flört

Fungerar med tofsar oxå. Bara man är uthållig.

Elshira
0

Blöt ner manen (framför allt i hårbotten) och fläta den i 8-10 flätor eller så.

Det är lite svårt att se på bilden, men har hästen väldigt tjock och fluffig man så ser det oftast konstigt ut om man har allt på samma sida. Då är det nästan bättre att försöka göra en snygg mittbena och fläta.

Men är den "normal" så är det som sagt bara att fläta och fläta^^

Hakuna matata!

elli-kleo
0

En kort tjock man (ser ut som det på bilden) blir lätt "delad". Du löser nog "problemet" med att tunna ut den.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

imsuchadiva
0

Delad man betyder ofta också att hästen har lika mycket med muskler på halsen.
En häst med manen på ena sidan betyder ofta att den har mer muskler på ena sidan.

Elshira
0

#4 Så alla shettisar och isisar har "bra" halsar medan alla ridponnyer och halvblod är "dåliga"? ;)

Nja, det beror nog mer på att de är så tjocka att de gärna hamnar lite på andra sidan med när de busar omkring så att det "fördelas".

Hakuna matata!

WinterPrince
0

#4 och #5. På en vuxen häst med lång man tror jag inte att sidan på manen har någon betydelse.

Däremot kan man se på föl vilket håll manen faller åt, det tror jag nog kan indikera om dom är höger eller vänstersidade. Har varit med om ett föl som hade manen rakt upp en gång.

Tarragona
0

#5 Alla shettisar har inte delad man,
jag har haft shettisar med både och.

Elshira
0

#7 Nej men många :) Den Welsh Mountain jag har i stallet med tjockast man som gärna lägger sig lite över fram mot nacken har helt klart en stel sida som jag fått jobba med i dressyren! Alla de andra har på en sida, även min ridponny som så vitt jajg vet gör allt lika lätt åt båda håll.

Hakuna matata!

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man blöter manen och knyter fast en handuk/badlakan runt halsen och låter den torka så brukar manen ligga ett tag utan att man behöver fläta den. Vi har russ med jättetjocka manar och eftersom deras manar inte bör flätas till utställningar så brukar vi göra så här när vi ska iväg på utställning.

Elshira
0

Har man hästar som gärna kliar av sig saker skulle jag i #9 fall (att man inte får ha lockiga manar) börja redan någon vecka innan och fläta manen för att dagen innan tvätta den igen och sätta i toffsar istället ^^

Annars lät det inte dumt, ska pröva med det på en Welsh som redan har alldeles krusig man!

Hakuna matata!

kappi
0

#2, ja han har JÄTTE tjock man, och fluffig!^^ men hur mena du med mitt bena ?

föresten. kan man inte göra ''fiskenät'' :P?

[Grabbarna-A]
0

Musklerna på hästen spelar faktiskt in. Min ena har haft det mesta  av manen på ena sidan men efter hans operation i benet så blev den sidan svagare och nu har manen bytt sida.

kappi
0

#12, haha, vad konstigt :P då har man ju lärt sig något nytt idag ;)

kappi
0

om jag inte har fel så har de flesta hästar manen på höger sida ?