Har du några tips? stressad häst
Jag har börjat ha min medryttar häst på ridlektionerna nu. Men han blir stressad av transporterna då han är så ivrig och blir då ganska svettig. Bör jag torka bort svettet med en handduk innan jag sadlar honom? Några andra tips?
Svampa av om han är mycket svettig. Hellre blöt än blöt och full av salt, för saltet kan skava.
Transport träna så att han vänjer sig?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ett bra täcke som transporterar bort svetten är bra för att hålla honom torr.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#1 han är transport tränad, vissa dagar är han lugn, andra dagar är han pigg och vill snabbt av och snabbt på med grejerna och stressar upp sig själv. Men han är fd travare och har gått endel på banan så han ahr ju tävlings nerver som säkert spelar in ;)
#2 okey, ska jag ta på det då innan vi åker ditt eller efter träningen när vi åker hem?
Om han stressar upp sig och blir svettig på vägen dit så ha på täcket på vägen dit.
Efter träningen brukar de vara tröttare och lugnare och inte stissa runt i transporten. Brukar han vara svettig när ni kommer hem också, så släng på ett täcke på vägen hem också.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#3 transportträning är ingenting som man kan göra ett par gånger och vara klar med: fortsätt att träna lastning och transport. ju mer van och ju mindre stressad hästen blir av situationen, ju längre tid emellan gångerna kan du ha. alldeles för många av oss tummar med transportträningen; det är nåt som vi alltid bör ha med oss i bakhuvudet.
annars har du fått bra tips av både #1 & 2, tycker jag.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 haha inte denna kille, kan han stå å trampa i transporten även på vägen hem, dock inte lika mycket som på vägen ditt ;)
#5 ja men han har alltid vart så här när han åker transport. Han var så när han tävla trav, sen gick han av banan och blev ridhäst och då ägaren hade med honom 1 gång/vecka till ridskolan och det tar ca 10 min ditt så det är en kort tur, samma sak då, stressad. Det är liksom inte första gången han åker transport liksom. Han kan, han vet vad det är och är lugn att både ta på och av transporten.
#6 Möjligt att han är lugn att ta av och på, men helt uppenbart är han ju inte lugn när han åker.
Min travare, som aldrig tävlat, gick snält in och ut ur transporten, men blev aldeldes dyblöt första gångerna. Efter att ha åkt 10 mil ett par gånger slutade det, men under småresorna hann han bara stressa upp sig och inte lugna ner sig igen och inse att det inte var så farligt. Nu kan han åka kortare turer också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 jo han börjar ju lugna ner sig kortare turer, långa var det länge sen han åkte ;)

#6 stress hos transportåkande hästar har ingenting att göra med om de är vana att åka eller ej - de kommer fortfarande ha stresspåslag i kroppen.
transportträning innebär heller inte enbart lastträning, utan även själva åkandet, vilket ju inte verkar fungera helt tillfredsställande för din häst. transportträning kan alltså fortfarande fungera givande för din häst.
#9 om transport träning inte är att träna på latsning, åka en tur, och sen lasta av, för att sedan ett tag senare lasta på, åka och sen lasta av igen, vad är då last träning?
Jag har inte ens last tränat honom :P

lastträning är att träna att lasta hästen på transport.
transportträning är att träna hästen att åka transport.
jag uppfattade det på dig i dina tidigare svar som att du hade last/transporttränat hästen och sedan slutat; varpå jag menade att sådan träning bör fortgå regelbundet och att alldeles för många av oss hästägare är lite för slarviga med att idka regelbunden last- och transportträning.
om det nu däremot är så att du aldrig last- och transporttränar, så kanske det kunde vara ett tips på vad du kan göra för att förbättra situationen.
#11 jag har aldrig tränat då han tävlat i ca 7 år och då åkt regelbundet transport till banan, sen har han under ca förra året åkt transport 1 gång/vecka, så han har liksom åkt transport enhel del och ändå är stressad…

Du har inte funderat på ifall att han är breåkare? alltså behöver mer plats att ställa ut benen för att tro sig att hålla balansen? enkelt att prova bara genom att flytta mellanväggen eller helt enkelt ta bort mellanväggen och se ifall han blir bättre.
Det finns många hästar med det problemet.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#12 det spelar ingen roll om han har åkt mycket - oavsett om det är en van åkare eller en "nybörjare" så kommer hästen ha ett stresspåslag i kroppen, bl.a. förhöjt kortisolvärde.
det är ju också långt ifrån alla som kör på ett lämpligt sätt med sina transporter - han kanske helt enkelt har råkat ut för något sånt tidigare?
och eftersom du har problem med honom, trots att han nu har åkt mycket, så finns det ju något att jobba på. varför inte prova att lägga in nåt transportpass i veckan?
#13 han åker lastbil så den är ju bredare än en vanlig transport ;)
#14 han åker ju transport nu 1 gång/vecka :S
Som jag fattar dig är transportträning att åka å det är ju det vi gör, vi åker till ridskolan, har han på lektion och sen hem.
Han behöver åka transport flera gånger i veckan, och längre sträckor så att han hinner stresas av.
Han ska inte veta att så fort man kliver på transporten/lastbilen så är det jobb/fart som är på gång.
#16 pga att han är svår transporterad kan han bara åka lastbil å den har vi inte tillgång till hur som helst…
Inte så konstigt om han blir stressad då.
Har ni tillgång till en transport då? Bara o öva lastning där.
Någon gång kanske ni måste iväg med honom akut och då kanske inte lastbilen finns där..
#18 ja då får vi chansa och ta vanliga transporten och hoppas att det går bra, men han kan hålla på och hoppa och krångla när han åker i den så den åker han bara i i nödfall.
Vi kan nog öva lastning den vanliga, ska prova lite NH träning i lastningen. Dock gick han på jätte bra sist, så får se hur det går nästa gång :)
Hoppar? Hoppar han över bomen?
Går han bra och lasta, och är lugn när han ställs in. Stäng då transporten och låt han stå kvar där på gården. Om det då händer något så märker ni det snabbt och kan hjälpa honom.
Står han lugnt så kan ni åka en sväng.
Det bästa är att då och då åka transport utan att åka till en tävling så att han förstår det inte är tävling på G varje gång.
Om han bråkar i transporten - ba bort mellanväggen och se om han kanske trivs bättre med att vara "bredåkare". Och bind honom så pass kort (dock inte så han inte kan röra huvudet) i bommen (inte på sidorna och inte framför i väggen) så att han inte kan resa sig så mycket att han får över frambenen. Har du en liten ring som man kan binda i på bommen så bind fast skaftet så att det kommer underifrån och upp på den sidan som hästen står av bommen. På så vis blir det lite längre och han står längre bak och lite kortare om han pressar sig framåt.
Hakuna matata!

#15 att ta hästen till en ridlektion eller en tävling är inte likställt med att last- och transportträna. sådan träning bör ske utan därefter ställande av prestationskrav och bör alltså läggas som egna pass hemma.
jag skulle föreslå att du tar hjälp med denna häst, eftersom det undan för undan i tråden verkar som att problemet är större än vad det verkade i början.
#22 nja, problemet var större förr. Låter han helt hemsk eller?
Kan berätta hur det ser ut för oss, jag borstar och pysslar länge med honom, sen tar vi ut alla utrustning och sen tar jag hästen i grimma och grimstaft och går rakt emot transporten, bråkar han (=han går i sidled med rumpan så den hamnar utanför rampen) så ställer sig någon bakom och smackar då går han snällt på, sätter fast honom, sätter ditt mellanvägen och stänger allt. Sedan åker vi, han trampar lite, framme tar jag all utrustning på armen och hästen i andra handen, leder in honom i en liten hage där jag binder upp honom och gör klart honom. Samma sak lastninge hem.
Dock ska han kunna hoppa över bomen å liknanade, vilket han inte gjort i lastbilen. Han verkar även bli mer och mer lätt lastad med tiden.
Att han var jätte hemsk förr förra gången kan ju ha olika orsaker, transporten stod på ett annat ställe så vi fick göra en u-sväng när vi gick på + att vi var sena iväg så vi var stressade och han kan ju ha känt av detta och blev då mer stressad under transporten för när vi tog av honom var han lite löddrig av svett.
Senaste gången stod transporten så vi bara gick rakt ut ur stallet å in i transporten och han gick snällt på, sedan var han ganska lugn på vägen ditt, när vi kom fram var han lite lite lite svettig men annars såg allt bra ut, hem stod han dock å trampa lite.
OBS: när vi stressade var det inte så att vi direkt sprang på med honom eller så, men det gick ju i huvudet på mig "oj oj oj, vad mycket klocka än, kommer vi att hinna?" osv

#23 om det fungerar på det sätt som du beskriver - vad är det som gör att du upplever hästen som svårtransporterad? i princip alla hästar trampar lite i transporten, det behöver de göra för att balansera om. om det däremot är hopp och skutt och hawaii-gungning på transporten - då är det ett problem som behöver jobbas med.
din egen stress påverkar hästen - försök att aldrig hamna i den situationen (ja, jag vet att man gör det ibland ändå; men låtsas isåfall som att du inte är stressad; "lura" dig själv - "lura" hästen..).
och om hästen inte badar i svett vid transport skulle jag inte oroa mig. det blir väldigt varmt i transporter och eftersom det alltid finns ett litet fysiskt stresspåslag i den situationen (=transport) så är det lätt att de blir aningen svettiga.
#24 inte svår transporterad, men stressad, om du läser #0 är problemet att han blir så svettig. Dock vet jag att han är svår transporterad, bara för att han funkat snällt dem senaste gångerna finns det ingen garanti att han inte bestämmer sig för att prova nåt dumt nästa gång.
Han trampar endel men hoppar inte, inte dem gångr jag vart med iaf. Dock trampar han runt mer än dem andra hästarna vi transporterat.
Ja det vet jag mycket väl om :P
Det jag försökte göra genom att vara lugn när vi höll på med honom men troligen märkte han det iaf ;)
Okey :)

#25 det finns ingen garanti för att nån häst inte skulle kunna gå wild and crazy nån gång emellanåt - hur det än är så är det en onaturlig situation som vi utsätter dem för, det här med transport..
jag skulle nog fortfarande rekommendera att du försöker planera in lite transportträning under veckorna; jag tror stenhårt på att det är nåt som vi alla har nytta av, men tyvärr försummar. hur kan vi förvänta oss att hästarna ska tycka att det är okej att transporteras om vi aldrig ger dem tillfälle att träna på det? (obs: utan efterföljande prestationsförväntning, som jag tidigare skrev).
om hästen är mer svettig än vad som kan förväntas till följd av "normalt" stresspåslag och transportmiljö, skulle jag fortfarande välja att jobba med att träna på situationen. (i kombination med andra bra tips du fått här i tråden)
Vet du hur länge sen det var han slutade tävla??
Ni bör ju alla tänka på att en häst som åker transport bara då den ska in till banan för att träna eller tävla (kan bli några gånger i veckan för en del hästar, träningen på banan då ej tävling) kopplar ju transporten med "nu e det dags att springa, springa, springa" och det kan involvera i väldigt mycket stress. Stressen som kommer vid att åka transport tar oftast en lång tid innan den försvinner (någorlunda iaf). Man kan ju inte tro att hästen blir stressad bara för att den inte är "lasttränad", den lastas och åker en gång i veckan (om jag nu inte läste fel), vad är tillräckligt ofta för att lastträna en häst då?
#27 4 år sedan han var på banan sist.
#27 Lastträningen ska inte ske i samband med ridträningar, utan den ska ske separat.
jag leste inte hele tråden men hverfor inte sette han på transporten och gi hö 2 ganger i veckan så kan han stå der och ete en time eller så
det gjorde jag med min häst så nu er det inte noe problem
#30 jag tror dom flesta här har hästar som blir så pga att dem är rädda för att åka transport eller blir oroliga då det inte är nåt normalt. Denna häst blir mest triggad då han tror han ska få springa på banan och stressar då upp sig.
Men denna tråd kan låsas då jag fått svar på min fråga i #0
ja derfor burde du sette han på slepet och la han stå och ta han av sen hemme så finner han ut at han inte skal forbinne slepet med trav banan
jag hadde en travar som var så der jag satte han på slepet och ga han hö och til slutta han gjöre så sen han fant ut at han kom inte til och komme til noe bana