Hitta veterinär
Hur letar man upp en bra veterinär som kommer ut, ger sputor och kan kolla tänder? Är det distriktsveterinären man brukar använda till sådant? Vill helst hitta någon med lite koll på tänder, som inte bara raspar för att det ska raspas.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

jag kollade med grannar och det är 12 år sen och jag har kvar samma veterinär fortfarande 

jag har faktiskt tagit min närmsta veterinär, det bara föll sig så. han bor tre km ifrån mig.. ;)
Hör med andra djurägare, både som har hästar och kanske smådjur men även de som har t.ex kor eller liknande. På det viset kan du få en uppfattning om vilka veterinärer som verkar vara "vettiga" eller inte.
Ta också reda på vad de verkligen har för utbildningar så man åtminstone vet vad det borde kunna.
Vi har en till lite mer komplicerade fall som är distriktsveterinär och har varit med i 40 år inom alla möjliga stordjur.
Sedan har vi en annan lokal veterinär som bor bara några få km bort som man kan ringa vid akuta fall då den vanliga veterinären inte kan komma. Denna veterinären är dock till skillnad från distriktaren utbldad på tänder. En bra allti i allo med andra ord.
Men har du en ny veterinär, ta hem dem för "enkla" saker (vaccination eller liknande) och se hur de verkar vara. På det viset kan man ofta få en bra uppfattning om hur seriösa och duktiga de är. :)
Se till att du vet vem du ska ringa på jourtid (nätter osv) då det är många som inte kan komma då så du vet vad som gäller!
Hakuna matata!
för tänder litar jag inte riktigt på veterinärer… vi tar hem en hästtandläkare en gång om året ungefär. då gör han alla i stallet och några som kommer med sina hästar från andra stall. han är vän med familjen dessutom så han brukar vara kvar över natten eftersom han bor långt bort. så ibland tar han även någon morgonen efter också =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#4 Titta på erfarenhet och utbildning istället.
Själv har jag haft en utav europas kändaste hästtandläkare hemma vilket resulterade i två fånghästar och en som blev oskäligt mager…
Felen var att en hade enorma hakar, en hade en sprucken tand + mindre hagar, en kunde inte tugga ordentligt pga snedslitning.
Efter det använder vi oss av veterinären för småsaker, att bara titta igenom munnen och ev småjusteringar om det anses nödvändigt (med det ingår inte raspning "bara för att"). Är det något mer än så hänvisar vet till klinik där det borde vara ganska så stor chans att de kan något i.af! :)
Jag hade sådan tur att jag fick en liten "undervisning" av vanliga veterinären innan hon började!
Hakuna matata!
#5 verkligen synd att en så pass omtalad tandläkare gör sånna misstag. =/ själv har jag varken bra eller dåliga erfarenheter men har hört om en hel del misstag… så ska jag ta ut en veterinär för tänder så får det vara någon med riktigt bra rykte.
anledningen till att jag hellre tar hem tandläkaren är för att den personen är inriktad endast på tänder och mun medans veterinärer ska hålla koll på allt möjligt. känns bättre att ta hem någon som kan allt om ett ämne än någon som kan mycket om allt möjligt.
// Alexandra

# Vem som helst kan i nuläget kalla sig "hästtandläkare". Finns b la en 6 veckors kurs i USA och efter det är vem som helst redo att rota runt i munnen. Gör denna person något fel som orsakar hästen lidande är du ansvarig enligt Djurskyddslagen. Avlivning av hästar som felbehandlats av såkallade hästtandläkare har också skett i Sverige. Med de nya reglerna som kommer för djurhälsovårdspersonal hoppas iallafall jag att vi slipper sådana lallare.
En veterinär har minst 5.5 års utbildning och är legitimerad och måste stå till svars för felbehandlingar. Numera finns en vidareutbildning i Sverige för veterinärer som vill inrikta sig på hästtandvård.
//Cecilia
Jag tycker det är bra med min veterinär som kan se vad som är fel och om det behöver göras någon åtgärd. Behövs en åtgärd skickas man vidare till klinik och behöver först då betala den höga summan för tandvården.
Hade alla veterinärer med lite kunskap om tandvård kunnat vara lika ärliga så hade det varit perfekt! Då blir det billigt att ta hem "tandläkare" och kan lägga pengarna där det behövs istället (på de som verkligen behöver kvalificerad vård på klinik)!^^
Hakuna matata!
#7 jag tror att det var mej du menade det där till? =) självklart finns det dom som fuskar och det gäller ju faktiskt så väl hästtandläkare som veterinärer och kiropraktorer. den hästtandläkaren min familj anlitar har tagit hand om våra hästar i flera år. så länge jag kan minnas faktiskt =) han är så otroligt bra med hästarna. han skämtar med barnen och är hur trevlig som hellst. viktigast av allt: han kan sin sak. han vet vad han gör. han har bland annant medverkat i Djursjukhuset som gick på tv för några år sedan =) nån här kanske har hört talas om honom Jan Hagström
hittade en intervju med honom =) dock ganska gammal…Janne hästtandläkere =)
// Alexandra

#9 Det var nog postat till dig ja, men även allmänt. Jag förstår om ni anlitar en hästtandläkare som ni känner er nöjd med och haft i flera år. Problemen kommer ju dock om det händer något. Visst kan alla göra fel oavsett om det är veterinär eller hästtandläkare, men med skillnaden att en veterinär måste ta ansvar för sina handlingar, det finns en ansvarsnämnd och försäkringar som täcker eventuella felbehandlingar. Om din hästtandläkare begår ett misstag som senare klassas av veterinären som djurplågeri får du ju ensam ta på dig ansvaret då spelar det nog ingen roll om personen ifråga är trevlig och tar sig tid med djuren.
Nu hamnade det här lite OT. Som svar på tidigare fråga anlitar vi distriktare (akut), erfaren hästveterinär (vaccinationer, mätning, dagtid), hästklinik vid allvarliga skador. Vi anlitar djurtandvårdskliniken vid tandkontroll nere i Söderköping.
//Cecilia
Har hittat veterinär nu. Ringde först distriktsveterinärerna, men det var ju ett krångel.. först gick det inter att få prisuppgift (hur svårt kan det vara att säga ungefär vad det kostar att vaccinera och kolla tänder på tre hästar..?) utan de skulle ringa nästa dag. När de sen ringde hade de missat att kolla priset så efter mycket om och men blev det ett ''kanske runt tusenlappen per häst eventuellt'', ok.. så skulle de ringa och boka en tid nästa dag, eller möjligtvis titta förbi.. hörde inte av dem..
Ringde en annan veterinär, fick exakt pris och hon kommer på fredag.
Nu ringde distriktsveterinären igen, hävdar att hon ''ringt hela dagen igår'' men att det varit upptaget/inte gått att komma fram.. jag har haft telefonen med mig och hållt den ledig hela dagen igår. Och det är aldrig någon anan som sagt att de haft svårt att nå mig, tvärtom.. de kommer alltid fram i pincip.. menmen..var väl nåt klabb just då.. hon blev nog inte så glad, men sköter man det så rörigt så får man väl skylla sig själv..
Får se hur denna veterinären gör med tänderna, om det blir en ordentlig koll eller ''tre tag för att''.. hon lät vettig på¨telefon iaf.
Kattera åker in på veterinärstation på måndag, kastration och genomkoll av den gamla som hostar. Fast de veterinären var ju lättare att hitta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Vilken vetrinär är det? Den jag brukar ha dog i höstas. Du får gärna PM:a