Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 4290 ggr
may-britt
0

trav takkt i tölten

hvordan skal jag trena bort trav takkt i  tölten det er inte mycke men min is har lite travtakkt ner vi  töltar

Maja
0

Du får gärna fråga inne på islandshast.ifokus.se när du har frågor som rör islandshästar. Där har vi många islandskunniga personer som kan hjälpa dig!

Hästen spänner sig troligen när det blir travtakt och är inte lösgjord på rätt sätt. Jobba med att få hästen engagerad, lösgjord och se till så att baken är med på noterna. Utan en lösgjord häst och en bakdel som hänger med så blir det svårt att få en bra tölt. Om hästen faller över i trav eller blir travtaktig så ska du genast ta ner den till skritt och starta om med tölten direkt.

may-britt
0

ok takk jag har bytta bett och da ble hon travakktig kan dets temme?

å  beklager jag satte det fel går det ann och  flytte det?

Maja
0

Njae, bettet vet jag inte om det spelar någon större roll. Trivs hästen med bett så tycker jag att du kan fortsätta. Vad har du för bett nu?

Det gör ingenting, jag tänkte bara att du nog snabbare får svar där inne gällande islandsfrågor. :)

may-britt
0

jag har et 3 dela med tung frihet för red jag på  stang med kjetting under

Maja
0

Det tycker jag att du kan fortsätta med.

Jobba vidare med att få henne lösgjord och få bakbenen mer aktiva. :) Då kommer tölten att förbättras! =)

may-britt
0

fatta inte skal jag forsätta med stang eller 3 dela?

Maja
0

Tredelat tycker jag om hon fungerar bra på det! :)

may-britt
0

nei jag tycker inte hon gjör det sen hon går inte ned i  form och går mot bette de på  island har brukt pessoa bett på  henne så  det der er inte lett

Zabbio
0

Det kan inte vara så enkelt att stångbettet ''knäckt nacken'' (böjt halsen) utan att få med sig kroppen, och att hästen lagt in pass i tölten för att h*n blivit spänd och lite stressad, försökt rusa lite och upplevts som mer engagerad och ren pga det?

Och att när det bytts till ett enklare bett utan hävstång har h*n börjat slappna av lite och sluta med den spända pass-delen, men istället blivit travtaktig för att h*n inte egntligen är stark nog att bära upp sig och gå rent utan spänningarna? Spänningar hindrar ju att ''äkta'' styrka och samling byggs upp.

Bara en teori. Har varit med om något liknande på en annan häst, hade spänningar pga bettet, böjde nacken men ryggen och baken var inte riktigt med. pga spänningarna blev det ändå 'stuns' i steget och ryttaren upplevde det som ''energi och explosivitet'' när hästen spänt sig. När den började slappna av blev traven skitkass och nsen gick rakt ut, men när den sen fått arbeta sig till rätt form utan spänningar förljde ryggen och bakdelen med, och det blev bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Jag tänker lite som Zabbio. Om hon inte gillar tredelat så byt till rakt (om det var det du hade på stången). För det är biten i munnen som har betydelse för hur hästen trivs med det, hur det ser ut på utsidan har bara betydelse när du använder det.

Så jag tycker du ska fortsätta på tränsbett, rida mycket dressyr, lösgörande, samlingar osv. så du får hästen på bakbenen men utan spänningar. Mjuk och fin och samlad ska hon vara för att du ska få en bra, taktren tölt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja dere har rett begge to men jag kan inte ta mycke i  tyglen tar jag i  tyglen så  går hode upp men lar jag väre och  ta i  tyglen så  mycke så  legger hon seg i  form  jag red henne i min bomlöse sadel i dag och hon gikk fint lungt etter helgens dumhet så  ser det ut som jag moste starte lite om her.

jag kolla min sadel her om dagen da jag hadde ridet henne och  så  at den ene siden bak hadde mere merke på högre side enn venstre det behöver inte bety nogo sen sadelen ble tilpasset i november men skal få  min sadel tilpasset til och kolla ner hon skal denne vegen

Zabbio
0

Att hon tar upp huvudet när du tar i tygeln är ju en försvars mekanism. Låter som att hon upplevt rätt mycket obehag av de andra betten och nu när hon hinner få mer förvarning innan det blir skarpt och hårt/bettet inte tvingar neråt på samma sätt, så hinner hon ta upp huvudet.

Det är bara att börja från början. Rid helst på volt, se till att ytterskänkeln håller bogen inne, håll lätt men stabil kontakt på yttertygeln, lägg till innersidans vad och ta lätt och lite pulserande i innertygeln när du har koll opå de andra tre hjälperna så att de är stadiga (inner vad kan pulsera lite och påminna om att kroppen ska böja sig, men både ytter ben och ytter hand ska vara stadiga). Det är viktigt att yttertygeln är stabil och mjuk, och att du tar-ger eftergift-tar-ger eftergift osv på inner. Till slut inser hästen att  det blir alltid en eftergift, och då kan hon slappna av i hals, nacke och underkäke. Men det måste vara mjukt, det kan vara lättare att få rätt på det om du tar innerhanden utåt en dm, in - ut - in - ut osv lugnt och regelbundet.

Är hon öm i munnen blir det svårare eftersom det är obehagligt.

may-britt
0

hej

ja det fungerte hon gikk så  flott i  form jag tok min hånd utåt och  inn utåt inn och  da la hon seg i form lungna ned och tölta rent men jag fikk vära jätte myck i hånden

hon gikk fint i  trav och  skritt men jag fatta inte galoppen sen jag ville inte stressa henne

i stella for och  skritte henne av så  sadlet jag av henne satte på  grimen och gikk en tur med henne hon tycker mycke om och  få gå  med och  bare kolla på ting.

hon verkar som hon er van med och  gå  mot bette men hon var mycke bettre i  dag.

takk for hjelpen

Zabbio
0

Så kul att det fungerade! :)

Jag lärde mig det för länge sedan, men så tyckte jag att vi ''kunde det'' och började fokusera på andra saker..plötsligt hade Crow en massa underhals och gick mot bettet och jag fattade ingenting.. tills min instruktör gick igenom samma lektion för mig igen :P Så jag har den i färskt minne.

may-britt
0

ja takk så  jätte mycke det fungerte jag så  ut som et fråga teken med en gang sen min kompis kolla och skratta sen jag så  konstig ut jag ble så  glad sen min trenar har dragi  henne i  hop och  da ble hon så  mot  bettet

jag tenker trena her neste helg http://www.svalbacka.com/Svalbacka.htm

det er tevlingstrening men vet inte om jag tar filma eller eldfari sen han går som en gud nu jag prova det samme på  honnom och  han ser jätte snygg ut men han går nu på 3 dela bett som han tycker om.

Zabbio
0

Låt ingen slå i dig att man måste såga eller ta hårt i hästen för att få ''energi'', bara  :P Vet inte alls vad det är för ställe, men ha så roligt!

När du har fått känslan för ut-inn-ut-inn så kan du prova att krama lite med handen i samma takt, hålla händerna lätt öppna och bara krama. :) Det är diskretare än att ta ut hela handen :) Funkar det inte eller blir fel är det ju bara att återgå till ut-inn..

may-britt
0

ok skal prova se om det funker tusen takk for all hjelp nei och  ingen trenar sitter upp  på  min häst sen jag stolar inte på  noen nu

Zabbio
0

Försök hitta någon du litar på, som kan förklara hur och varför och verkar logisk, eller som hanterar sina hästar på ett sätt du gillar. Inte för att de måste rida din häst, men hur ska du annars våga göra som de säger? ;)

may-britt
1

jag red hästen i  dag och  hon gikk jätte bra even i tölten jag prova det du  sa och  det fungera jätte bra even prova det i  tölten och  jag kunne kjenne hennes rygg kom upp och  hone gikk en flott form

jag har ridet henne lite på 3 dela bett och  tok på  min bomlöse sadel och  tok av nosremmen och  helt utrolig hon gikk som en gud

jag er så  myk på  hånden som jag alldri har värt för ut och  hon svarar meg pressis som hon skal det er en undelig opplevelse

hon er helt nede i  formen i  tölten men hennes tölt er ren aldeles undelig och  sitte på  ner hon går så  der

jag så  at ner jag tok av nos remmen så gikk hon bettre på  bette och  hon har gått mot det 3 dela det kan jag love sen det var inte och  få  stop  på  henne förut men nu går hon som jag alldri har sett undleig

may-britt
0

jag skal ha tevlingstrening på  söndag men jag tar inte filma hon kan få  slippe det nu  jag tar med Eldfari sen han har inte noe problem och  det vill  bli  kul och  se om han er klar for noen små  tevlinger så  får Filma lungna seg til 8 may sen da trenar jag for min trenar som har min valck inne til trening nu så  får vi  se hvaordan det går ner hon kommer ut til annan trenar

Zabbio
0

Vad roligt att det går bra :)

Känns kul att ge råd och tips när någon vågar prova dem, speciellt om de hjälper :)

may-britt
0

ja det gikk jätte bra tusen takk  for hjelpen

har du  flere rådTungan ute

Zabbio
0

:P Du glömmer att jag bara är nybörjare själv ;)

Har du fler problem som du behöver råd till? x)

may-britt
0

ja det har jag ner jag rider tölt på  venstre håld inte i  skritt och  trav men i tölt så  går hon inn mot banan hva skal jag gjöra med det

jag har prova legge til venstre ben men hon går bare inn och til slut er vi  på  en volte det ender med at jag strammar högre tygle och  da går hon rett frem med hode til högre och  det blir hon stel av sen jag vill ha henne til venstre dette er bare i  tölt

moste si at min venstre side er den som moste väre svakest sen eldfari gjör alt bettre i  högre verv så  moste väre meg

Zabbio
0

Se till att ytterhjälperna (ytter skänkel och ytter hand) är stabila. Går hon inåt skjuter hon nog ut bogen, prova att vinkla din fot så att de är paralell mot hästens sida och ditt lår och knä ligger mot ordentligt. Håll i ytter tygeln men inte så att han vänder ut huvudet. Använd inner ben för att böja honom, och inner tygel för att påminna om han inte böjer sig för inner ben.

Men det är nog ytter ben och tygel som du måste lägga till mer. Fungerar inte det så lägg mot inner knä också. Kanske det bir krokigt men så att han inte går innåt.

Se till att du sitter rätt också, din inner höft ska vara något lite framför din ytter höft och om du drr en tråd från din navel så ska den  hamna mitt mellan hästens öron när han går rätt. Kontrollera att du inte viker dig i sidan och lutar in (=vikten drar in honom) eller ut (=din sits trycker in honom) utan sit rakt och ta ett djupt avslappnane andetag.

may-britt
0

hej

ok takk det fungerte helt bra reiner med at jag satt skeivt i  sadelen eller på  en eller annen måte inte satt rett i  tölten inte lett dette ner hästen er lite stressa och  så men har nu  fått det rett til och  hon har lungnet ned och  travtakten i  tölten er borte så nu fungerer hon bra igjen

det var tevlings trening på  söndag men nu har de innstilt det dumt men så  er det