Kurs i inridning?
Finns det någon typ av kurs/utbildning där man får lära sig hur man rider in en häst/ponny?
Det bästa vore nog att ordna praktik eller vara med någon som har lång erfarenhet av detta. Förstår inte riktigt om du menar en teoretisk eller praktisk kurs och under hur lång tid du har tänkt dig. Men att skaffa erfarenhet är viktigt.
Jag tror också att det bästa är att gå som lärnling med någon som håller på med inridning och problemhästar över huvud taget. Om du vill lära dig allt från grunden inte bara få hjälp att rida ain deín ponny så att säga.
Vill du bara ha hjälp med inridningen är det nog lättast om du tar någon som har erfarenhet av det rent allmänt så ni kan hjälpas åt ^^
Hakuna matata!
#1 både teoretisk och praktiskt ;)
#2 okey, för det jag tänkte är att kunna lära mig det parallelt med att man har ett jobb liksom :/
det är nog svårt att lära sig genom en kurs…
Har du en häst du vill ha inriden nu, eller vill du lära dig för framtida behov?
Jag skulle rekommendera dig att försöka hitta en erfaren hästutbildare i din närhet som du kan "gå bredvid" eller vara med och hjälpa vid inridningar under en längre tid. Det ger en bred erfarenhet av inridningsmetoder och lösning av eventuella problem som kan uppstå.
jag har själv jobbat hos hästutbildare i drygt ett år och det var oerhört lärorikt. 
#4 för framtiden ;)
okey, man borde skapa någon typ av utbildning där folk kan få lära sig sånt…
#5 - det finns en utbildning, Hippolog med den inriktningen
Jag vidhåller annars att det bästa är att lära genom att göra, learning by doing, och under en längre tid.
#5 Jag tycker det känns tveksamt att lära sig en sådan sak genom en kurs. Bättre att vara med någon erfaren och få se många olika hästar under en längre period. :)
En kurs känns svårt, det blir ju ungefär samma som att läsa en bok.
Men då vet man i.af vad man ska göra och lite gran om det, men att praktisera saker är ju något helt annat.
Jag menar, tänk att bara låta någon som inte kan rida läsa en bok om ridning och hur man gör. De kommer ju fortfarande inte göra rätt även om de "vet" hur man ska göra =)
Hakuna matata!
#8 nej man har man grunden i häst hantering, ridning och unghästar så är det ju en början, det e ju inte som att vara helt nybörjare ;)
#9 Jag gjorde jämföringen med att någon som inte vet hur man ska göra "läser en bok" och ska sedan göra det.
Att lära sig hur man rider in en häst från grunden är nästan lika stort kliv som att lära sig rida. Och därav jämförelsen "Läsa en kurs - rida in häst" eller "läsa en bok - börja rida".
Hakuna matata!
#9 Jag tycker att man är nybörjare på att rida in hästar om man inte kan det, men vill lära sig det och jag tycker det är extremt viktigt att det inte blir fel pga för lite kunskap.

Jag förstår din tanke, att tex kunna åka med sin häst på ett läger och få hjälp att rida in den, det tror jag skulle vara bra för många.
Jag tycker det är en bra tanke. Det går alltid att lösa på något sätt. Jag har ju läst till hundinstruktör och hundpsykolog. Det är också en ganska avancerad sak som man inte lär sig av att läsa en bok osv. Det första steget att få komma in till instruktör var rekkomendation av annan instruktör, sedan var utbildningn på 1 år och under den tiden fick man ju lära sig en hel del. Det var mkt praktik och även teori, vi avslutade med ett praktiskt prov och ett teoretiskt prov, man var tvungen att vara godkänd på båda för att få titeln hundinstruktör. För att komma in till psykolog var det dels som krav att man var intruktör, sedan var det en intervju. Under 1½ år fick man lära sig jättemkt och under tiden jobbade vi med "problemhundar" i gruppen och sista delen av utbildningen så fick vi jobba med ekipage hemma.
Jag tycker att inlärning är så mkt mer än bara praktik. Går man brevid en kunnig människa så lär man sig massvis, men det är mkt teori man missar. Missar man teori så är det stor risk att man missat innebärden av flera bitar i det praktiska. När man rider in en häst är det viktigt att kunna mkt om inlärningsteori men självklart även ha dom praktiska färdigheterna. En utbildning vore verkligen inte fel!
Medarbetare på westernridning.ifokus