Hackamore?
Hej, jag vill veta vad ni som har använt tycker om hackamore. Jag funderar nämligen på att använda det på mitt varmblod, eftersom han inte är speciellt känslig i munnen. Så jag tänkte kanske att det skulle fungera bättre med Hackamore. Vad tror ni? Eller är det kanske ett för starkt "bett"? Jag vet ju att det trycker väldigt mkt på nosryggen…
det är med häck som med allt annat: Använd det fel och det är inget vidare för hästen. Tycker du skall prata med nån i närheten om att testa hack, för då kan personen som kan använda hack visa dig hur du använder det och ni kan testa på hästen :)
Det kan va lönat att prova, jag personligen tycker om att rida med hack, har ridit en fjordhingst och ett fullblodsarab på hack, har funkat jättebra för dom två. Sen vet jag andra som tycker det inte fungerar alls. beror på dig, och hästen. SOm du säger, trycket flyttas från munnvikarna till nosryggen, och river du till aldeles fel kan det ju bli smärtsamt för hästen, men så är det ju med bett med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tänk på att ett hack har tre ytor som det verkar på, till skillnad från vanliga tränsbett som bara har ett ;)
Nacken, nosryggen och under hakan.

Just det ;)
använd gärna en kindkedjetunnel med gel i under hakan…. ananrs orskar man kanske litet väl mycket smärta….
mekaniska hack som är de "vanliga" ridhacken är mycket skarpa, men även omekaniska som bosal kan vara skarpa om dom är felaktigt avpassade och tillverkade.
tänk på att du måste lägga om din ridning litet okcså. Det tar någon vecka innan din häst vänjer sig vid det nya tränset ohc att det itne gör ont i munnen. (en del hästar blir okänsliga i mun för att bettet gör ont.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag gillar inte hackamore.
Dels är det lite små negativa saker kring själva hackamoret, men mest är det att det faktiskt är ett hävstångsbett och det är liksom att rida på en kandarstång, pelham eller annat hävstångsbett… Det kräver att både ryttare och häst är mkt välskolade, vilket otroligt få som använder hackamore är…
Man kan sedan inte rida bettlöst så som man gör på bett. På ett bett rider man vanligtvis med stöd, på ett sidepull, kapson eller hackamore kan du inte rida med konstant stöd, utav den enkla anledningen att hästen inte har samma känsel där och kommer sluta lyssna på små hjälper. Vill du rida med stöd till munnen (kontakt hela tiden) fungerar det därför inte med hackamore eller annat liknande bettlöst bett/huvudlag, där du istället släpper all kontakt när du inte ger någon signal…
Vill du kunna få din häst till någon form är det därför rätt värdelöst, för hur många behöver inte kontakt framtill för att få till formen och hålla pilbågen (överlinjen) spänd? - Släpper du där framtill i pilbågen (överlinejn) kommer all energie försvinna ut där och du kommer inte ha någon kontakt genom kroppen kvar…
Jag rider bara på bettlöst på hästar som jag inte arbetar på att få till någon vidare form på under passet, där jag bara tar egenom andra tygeltag, stretchning (jag ser skillnad på stretchningsform och lång och låg, vet att alla inte gör det) eller rider rakt fram i skogen utan något tänk på ben hit eller dit :p
snuttan, man kan rida i form med hack elelr liknande bettlöst, bara att man måste ha en häst som balanserar sig själv och bär upp.
Det är itne omöjligt emn det kräver mycket kunskap av ryttaren. Det finns ju mågna som rider på hängande tygel och hästen är samlad ändå…..
slänger in litet länkar som ska understryka vad jag menar
Detta är nevzorov, o han rider samlat i höga skolor utan något emr än cordeon o hålla i. o sadeln att sitta i.
Ferdinand Hempfling rider samlat på hängande tygel
Här är en tjej som rider bettlöst med träns, och ser inte ut till o hålla hårt och tvinga in hästen i en form men hästen går ändå i form, o tvinga in menar ajg då att rida emd hårt stöd på bettet.
Som tyvärr många ryttare hävdar att det är så man får en bra form på hästen. Genom att hålla stöd på bettet, driva med säte och skänklar o tvinga ihopa hästen mellan två styrkor (stoppande ibettet och pådrivande i säte och ben.) tjusigt värre…. inte….. Rollkûren är ju en sån teknik. Ser den hästen ut till o gå i bra form? ser den ut att trivas? Eller är det försvarbart bara för att det är grand prix ryttare som rider sina hästar så?
Man KAN rida hästen i form med betllöst men det kräver omskolning av både ryttare och häst. hästen kna itne längre hänga på hand o "bett" utan måste bära sig självt…. ryttaren måste ockås tänka på sin hand och det är ett hävstångsbett som kan orsaka fruktansvärd smärta hos hästen men också i värsta fall kan knäcka näsbenent på hästen.
jo vist är det ett jobb att komma fram till att rida i form utan bettet, synnerligen om hästen aldrig fått lära att bära sig själv :)
Doch är det inte alla hästar som hänger på tygeln, och det är många duktiga ryttare där ute med bett med, var och en måste välga det som är bäst för sig och sin häst.. men det är absolut inte omöiligt! Jag har även sett häst gå i form utan nånting. inte ens bettlöst. inga bilder då :/ glömde ju självklart kameran hemma när jag åkte till den uppvisningen…

Om det verkligen är så starkt som ni säger så backar jag nog ur lite grann…vill inte använda det fel på min stackars lilla bebis. Jag kan säkert tro att det kan fungera väldigt bra, men då ska det vara rätt ryttare, och eftersom jag inte har någon erfarenhet, så vill jag inte riskera något. är kandar mildare än hackamore? eller är det minst lika svårt att använda?
Personligen har jag erfarenhet av att det krävs helt annan ridning från ryttaren när man rider med hackamore, eftersom det tex är svårare att ställa och böja hästen genom ledande tygeltag, alltså får man använda vikthjälper samt skänklar på ett annat sätt. Ledande tygeltag får ju inte samma effekt eftersom bett och hack verkar på helt olika sätt.

har ridit en häst på hack - vilket jag aldrig mer gör om…
det slutade med ett söndrigt staket, jag på ena sidan och hästen på andra.

LinaN, jag vet att man KAN, kräver bara så ofantligt mkt mer, skrev aldrig att man inte kunde det. Bara att de flesta inte kan…
Jag tycker inte om dina exempel, Nevzorov tycker inte jag rider i någon bra form, Hempflings form är jag tveksam till, och tjejen med bettlöst träns rider i förjävligt dålig form.
Bara för att man rider med bett behöver man inte rida på styrka eller klämma ihop hästen…
Jag är starkt emot rollkür. Går omöjligen att ha en häst som arbetar och bär sig egenom kroppen när den inte kan balansera sig och söka sig framåt med halsen, enda sättet man får upp ryggen på det viset är genom att man statiskt hivar upp ryggen genom att böja in halsen. = hästen kan aldrig bära sig, balansera sig eller lägga bak vikten. Sedan så är det även en extra slitsam form då jag tror på de få bevis som ännu finns om att det sliter på ligamenten (är väll ändå inte så svårt att räkna ut) och att det inte är mentalt bra för hästen.
Kollar du på om hästen ser ut att trivas på bara en bild så gör ju inte Hempflings, Nevzorovs och det är tveksamt om det bettlösa hästen gör det heller… Eftersom hästen hela tiden konverserar med kroppen och kan ha öronen bakåt eller visa aningen ögonvita för att dens uppmärksamhet går på annat….
Jag tycker inte om större delen av världseliten ;) Tävlingsresultat är inte detsamma som bra ridning.
Problemet med de här ryttarana (rider ens Hempfling bettlöst på den bilden, är det inte en stång?) är att de tex försöker samla utan att ha framåt-nedåtsöknignen och hästen genom ryggen… De har inget att egentligen samla då och får en häst som samlar baken tjusigt men går isär på mitten till framdelen där hästen bara kortar upp sig och höjer halsen rakt upp… Både Nevsorovs Och Hempflings häst ser ju ut att tänka mer BAKÅT än framåt!
Jag har tidigare disskuterad ungefär detsamma (samling utan tygelkontakt) med "…." och hon la också ut densamma bild eller mkt snarlik på Hempfling som något som skulle vara bra exempel… Men där saknar man just det som jag anser att man inte kan få/aldrig sett och inte är riktigt säker på hur det biomekansikt skulle gå till ordentligt och bibehålla utan stöd, söknignen framåt-nedåt…
Jag skulle gärna vilja rida utan stöd eller bettlöst i form, desto friare och mindre pryttlar desto bättre för det mesta ;) Men jag är bara inte säker på om det faktiskt går att få till bra ett bra sätt då…

#12 vill inte starta en disskusion här och nu. men tycker du har märkligt tankesätt ibland som du dessutom får att låta som att "du vet"….. men alla tänker å tycker olika så inget med de….
presis, man tänker alla olika, och så länge hästen inte tar skada av tankesättet så är alt väl tycker jag :) Var och en vet bäst hur ens egen häst fungerar helt änkelt :)
Som sagt, jag red två hestar på hack, och det fungerade hur bra som helst. Dock red jag inte dressyr, jag red i skogen och lullade. Jag skulle få problem att rida dressyr med hack då jag 1: inte är så duktig i dressyr
(änn) och 2: hästarna inte va vana att bli riden dressyr med hack.

Shirley, vill du inte disskutera, varför kommentera? Känns ju rätt oschyst att kommentera mig när du sedan alltså inte kommer vilja utveckla det för att jag ska förstå vad du menar eller få förklara mig… - Tycker du att jag skriver på ett sätt som du har svårt att smälta eller ta illa vid dig är jag nämligen intresserad av att höra exakt vad det är och Utvecklas och Lära mig mer!
Jag svarar vad som är rätt för mig och efter hur jag ser det. Vad som är rätt anser jag är det som går att bevisa, som kan förklaras…
Alla hästar fungerar ju kroppsligen lika dant om de är korrekt bygda och inte totalt felhanterade, och utgår man ifrån det så kan man ju komma fram till korrekta svar /saningar…
Varför är det fel att veta något? Jag tror mig veta flertal saker som kan bevisas och där svarar jag gärna, men på saker som jag inte vet väljer jag att inte svara, eftersom jag ju inte vet och därför kan det jag skriver lika gärna eller med större chans, vara fel än rätt… Ska man komma med något svar som är annat än bara ren hypotes så måste man ju tro sig veta att det är rätt, att det är sanningen, vad är meningen med att sitta och ge svar som man själv inte tror på?
Rita.S… Skadar ju ingen att tänka att man ska slå dem, bara man inte utöver tankarna sedan…
Med bilderna jag lade upp var det ett försök till att vis att det går att rida samlat, och att försöka hitta bilder på bettlöst i form är nästintill OMÖJLIGT.
Jag har aldrig sett någon varesig tävlingsryttare, grand prix ryttare, hobbyryttare eller NHE eller annan snarlik skola rida/träna sina hästar i 100%ig form. Inte ens en häst i hagen går i form 24/7
Men jag ska sluta göra försök att visa på att det går att göra på andra vis än dom invanda slentrianmässiga sätten. Eller?
Men bara för att det krävs så otroligt mycket mer av ryttaren så är det väl itne fel att då rida på hack?
Jill_Niss, det finns olika typer hack, det "snällaste" är det emd en skinnosplatta ofta kallat "ponnyhack" men finns att få tag på io storhäststrlekar. De har en bredare anläggningsyta och är inte lika hårda med tanke p åatt skänklarna på bettet inte är så långa.
ju längre skänklar dess starkare hävstång. precis som med alla stångbett. och rider du med lätt hand ska det itne vara några problem, men din ridning kräver litet emr planering….
ananrs kan du prova med ett dr Cooks bettlösa eller med en sidepull. Påminner mycket emr om vanliga bett o verkar itne genom hävstång.

Jag tycker att hackamoore är ett bra kompliment till bett. Hästens mun behöver variation och det behöver inte bara betyda att man byter bett, man kan ju även ta bort bettet och använda tex hackamoore ist. Krävs kunskap och hästen måste fixa att bära sig på rätt sätt dock.
MiaMaria, det va orsaken för att jag red Fullblodsarabet på hack ute i skogen, ägaren ville spara hästens munn för bett och användte det enbart när hon red dressyr, vilket va högst en gong om veckan :) Hon visade mig dock hur jag skulle rida med det innan hon slapp mig i väg ut i skogen. Jag tyckte det va jätteskönt när jag fattat hur det fungerade, och sen va ju hästen van.
Inte skulle jag sätta på hack på min häst och bara räkna med det skulle gått bra, utan jag skulle nog vant henne vid det på ridbanan med att gå brevid med grima och grimskaft under så jag kunne släppa helt om hon blev redd :)

OKej
Tack för tipsen!
Rider ibland min gubbe på hackomore (stark kbltravare). Han funkar bra på det, iaf för skritt-turer.
Hacket är ett ifrån Börjes, ej ponnyhack. Länga skänklar.
Red igår i ridhuset på hacket för första gången. Funkade bra, men han blir tung i fram.