Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4311 ggr
supernova
0

Betäckningar 2010

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar det bli dags på allvar att planera för nästa års betäcknings sesong! Någon som har tittat ut kandidater till våren? Vilka ston ska ni betäcka och varför?

Har själv planer på att betäcka ett ridponny sto e. Valdo u. Elitpremierat sto. Hon blir 3 år gammal nästa år och ska även visas på 3 års test. Den mest troliga kandidaten till henne är Cartier.

Även mitt 3 åriga arabsto ska förhoppningsvis betäckas om allt går som det ska. Det blir med största sannolikhet Opprevas nya hingst MPA Giuliani.

Bägge stona ska visas på premiering i sommar, och stamboksförs sedan som 4 åringar när dom fått sina föl. Dom ska betäckas då jag vet att båda stona är riktigt lovande, med bra stam, exteriör och gångarter. Tycker även att det är ett lagom år för en 3 åring att bli inriden, visad och sedan får vila ett tag och vara mamma innan träningen tas upp igen. Dom hinner mogna både i knopp och kropp.

Bild på Paradis e. Valdo u. Witzi

supernova
0

Bild på Aizcaya e. Mambo u. Lilla Alisah Guldbelönad på utställning. Res. ungstochampion 2008 Kumla. Har tyvärr inga nya bilder utan hennes väldigt stora täcke, så det får bli en gammal bild istället.

fannsan
0

Kanske lite dum fråga men iaf! Om man har en häst där de står ras okänd vad kan man betäcka med då? man får väl ej betäcka med en renrasig godkänd avelshingst eller?

AusaBausa
0

Jag ska betäca 2st nästa år. Mina 2 shettisar.

Östertorps Kefir och Risslas Kelda. Kelda blir 3 år och det ska bli kul att se om hon får lika fina och trevliga avkommor som sin mor.

Båda ska betäckas för att jag vill att fölen ska ha ngn lika ung att växa upp med..och jag vill ha fler Kefir avkommor..OCH så vill jag ju ha mgashettisar..;-)

Kelda ska också visas för 3 års test, ridas in o ev köras in så det blir mkt nästa år men som #0 sen säger så får hon ju vila under graviditet o fölningen.. Hingstar har jag funderat på och nästan bestämt mig men vet ej om dem tar emot så håller det hemligt ett tag till;-)

Peppe
0

#0 så himla fin! och Cartier på den sen! =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fiona
0

#2 Du kan betäcka med vad du vill. Hingsten du betäcker med är ju fortdarande godkänd, det enda som händer är att du inte får en renrasig avkomma. Så har jag fattat det i alla fall, rätta mig om jag har fel!

Själv så har jag tankar på att skaffa ett fullblods sto och betäcka med en av de tre arabhingstarna som är godkända för angloavel, och då få fram en angloarab. Men det är somsagt bara tankar så jag drömmer vidrare ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Lorita
0

Ingen betäckning nästa år, jag ska satsa på gångartstalang och riding i stället.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

funderar på att kanske betäcka med en hingst e weltmeister på mitt kommande sto, han e lite grövre och hon e hög och smal. Eller kanske om jag jittar någon fin och bra tysk hingst… vi får se

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Cezanne
0

Har ett halvblodssto e Ceylon som ska betäckas igen nästa år. Hoppas att Lambourghini står på semin nästa år eftersom stoet redan har en mycket lyckad unge efter honom vars enda fel är att han är hingst. Vill ha ett sto som gamla mammas efterträdare.

Tusen
0

#2 Om hingstägaren tycker det är okej så får du betäcka ditt sto. Dock får du ytterligare en korsning i fölet. Då är det extra viktigt att titta på exteriören så hingst och sto passar ihop.

Angelus
0

Ska betäcka mitt connemarasto i år.. Hon heter Stockmossens Julia och funderar allvarligt på att betäcka henne med Hagens O'Chief då de har en enormt fin avkomma sedan tidigare (Stockmossens Julietta heter hon) som vunnit connemarariks 2008, femma i årets ponny i falkenberg 2008 mm.. Varför inte försöka igen liksom :)

Bilden är på Julia

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

sahara86
0

#2 Jo, man får betäcka med vad man vill. Dock är det inte alla hingstägare som avlar med icke renrasiga ston, men det är bara att leta och fråga.

Angelus
0

En bild på Julia och Chiefens avkomma, Julietta, som jag för tillfället också har på foder (ägare och ryttare Malin Svedin)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

RC70
0

Jag låter mitt sto gå tomt i år. Hon fölar så himla sent med Juno Rory RC 56, 18 Juli är hon beräknad till. Hon fick föl förra året efter Brolötens Grafit RC 70 och jag håller en tumme för att Bingo Bell (Coosheen Finbarr - Brantshammar Bell Dara) kan gå igenom hingstpremiering nästa år, för honom är jag väldigt sugen på att betäcka med.

Mitt sto 
Önnarps Monia RC 1293
e. Backuddens Moutain Haze RC 83
ue. Aladdin RC 66
uue. Rolls Royce RC 49

Hon har gångartsdiplom, klass 1.

Kimpa
0

Jag ska betäcka mitt 3-åriga Pre sto, gångartschampion samt ungsto champion.
Ska använda Pre hingsten Ritmico md då han är väldigt rastypisk och med tre väldigt fina gångarter.

sahara86
0

#14 Det kan inte bli annat än perfekt, Pre är så fina. :)

Kimpa
0

# 15 Tack, det ska bli såå spännande :-)
Och nästa år har även det andra pre stoet blivit tre och ska betäckas, så vi hoppas på många fina föl framöver :-)

QALM
0

Min Quarterhingst Poco Nifty Man har 22 ston inbokade till 2010 och jag äger 15 av dom så jag vet vad jag gör i sommar =)

LinneaG
0

Jag ska förmodligen betäcka mitt sto med en godkänd hbl skäckhingst Simsalabim. Verkar kanon trevlig så som ägaren beskriver honom, men ska åka och hälsa lite på honom innan och även se hur han rör sig. Han är ganska liten och smidig i kroppen, och mitt sto är ganska stor och 'maffig'. Vill ha något där emellan.

Cezanne
0

#18 Simsalabim är inte godkänd utan ger grå papper.

LinneaG
0

#19 - Tack för infon! Jag fick höra av ägaren att han var godkänd! Dock blir det ingen betäckning i år då stot har skadat sig och det kommer ta 5-6mån innan det är helt läkt.