Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3517 ggr
bell
0

Utsäde Vallfrö?

Sitter o kollar efter något lämpligt att så hagarna med. Har hittat Olssons Horse Master blandning (Horse master sid 19) Den är betesklar på 8 veckor. Lantmännens 960 Bete Häst, är betesklar till hösten. (960 Bete Häst)

Finns det några andra alternativ? Jag vill ha tåliga sorter. Som tål högt tryck…

Tips Glad

Cilla89a
0

Det hänger väl mycket på hur er jord är?
Vi gick in och frågade på lantmännen och ut kom vi med gräsfrö blandning för just hästbete och om jag inte minns fel så var det någon sort ur Olssons för sortiment.
Viktigt är att det är mattbildande, med tåliga rötter.

När är det tänkt att betet ska vara klart? Jag tror det är för sent att så i år om du tänkt att hästarna ska kunna gå där redan i sommar, även om det går snabbt för gräset att bli långt så tar det tid innan det blir tätt.

Vi sådde om ett stycke här förra våren och hästarna gick inte alls på det under sommaren, utan det klipptes med gräsklippare i mitten av sommaren, och det syntes tydligt att det var glest i gräset när det väl var klippt, även om det växte på höjden snabbt.
I år ska vi ta hö där innan vi släpper ner hästarna, så nu är det gödslat och har redan tagit fart :) Ska bara sprutas mot ogräs med, sedan så är det bara att vänta :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

bell
0

Har två olika platser som jag tänkte så på. Ett med högsand halt och ett med hög lerhalt. 

Som jag förstår det är det rajgräset som är det som binder jorden bäst.

pluttanna
0

Jag skulle äben så in någon form av skyddsgräs.