Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4017 ggr
imsuchadiva
0

hingst i avel

När är det "normalt" att en hingst börjar gå i avel?
När är för tidigt?

Cilla89a
0

När den är godkänd Skrattande Och 3 års ålder är väl det tidigaste man kan få en hingst godkänd.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

imsuchadiva
0

OM man inte har en godkänd hingst då, är det bara att börja avla så fort den kan?

Jag ska inte avla om någon nu tror det. Nyfiken bara.

Cilla89a
0

#2 En hingst blir könsmogen tidigt, har hört om hingstar som inte är ens ett år gammla som lyckats betäcka ston som tagit sig och ägare som inte hade en aning om att hingsten redan vart könsmogen.

Så från att den är runt 1 år cirka så kan man avla bäst man vill.

Dock tycker jag inte man ska avla på hingst som inte är godkänd. En hingst som inte håller måttet för att bli godkänd, passar bättre som valack.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

imsuchadiva
0

Okej. Tack så mycket för dina svar :)

JenD
0

Fast bara för att man kan använda en 1åring så är det inte bara att avla på bäst man vill. Det är alldeles för ungt för hingsten. Man måste tänka på att det är en påfrestning att betäcka och speciellt om det är flera ston. Finns en del som tar in dom i avel vid 2års ålder men det är absolut på gränsen tycker jag och flera faktorer spelar in såsom hull på hingsten, psyket, antal ston osv osv…

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Mangis
0

Nu har jag inge direkta källor på detta, men jag har för mig att unga hingstar sällan får betäcka i "vilda" flockar. Tror de brukar vara minst 4 innan de har en suck.

Rita-S
0

Det stämmer nog, storhingsten stöter bort alla unghingstar från sin flock så han inte har konkurrens till stona, och han ser väl till att hålla dom på distans. Dom brukar bilda "ungkarsflockar" där dom småkivas, leker, "super och skryter och har sig" om ni förstår.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mangis
0

Japp. I unghingstflocken på Hjelmskyl är det party varje dag, dygnet runt Tungan ute Ursäkta trådkap

LinneaG
0

Jag har en unghingst som blir 2 år i sommar. Han har börjat visa intresse för mitt sto nu, så för mig har han blivit könsmogen nu. Men han har ju säkert varit det tidigare, men aldrig tidigare visat något intresse för ston.

QALM
0

Om en hingst inte har psyke att betäcka ston vid 2 år utan att leva rullan. Så har han inte det senare heller.

Om man ska ha sin hingst i avel så ska han först uppfostras så att han vet vem som är ledare även om han ser ett sto.

Inte alla raser har krav på att hingsten ska vara "godkänd" Inom Quarteravel finns ingen sådan regel. Utan man får ha eget omdömma vad man avlar på.

Men om man avlar på en hingst utan meriter eller stamtavla som kan tala för hingsten så blir det mycket svårt att sälja hans avkommor.

Jag tar bort mina hingstföl vid 9 månader till en egen pojkhage. För det är olika när en hingst blir könsmogen. Allt mellan 9-12 månader.

AnnaLundin
0

Det finns många exempel på oönskade dräktigheter där hingstföl från 8 månaders ålder har lyckats betäcka och befrukta. Tyvärr är det många som missar att de kan vara könsmogna så tidigt.

Men att hingstarna kan befrukta från den åldern innebär inte nödvändigtvis att det är lämpligt att låta dem betäcka från den åldern! Betäckningar sliter på dem, ffa på bakknäna. Och att med vett och vilje utsätta en växande unghingst för detta slitage helt i onödan tycker jag enbart är dumt.

Sen är det också så att oavsett om hingsten är godkänd eller inte så måste hingsten vara DNA-typad och man måste föra språngrullor för att det ska vara lagligt att använda honom i avel. Se information på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se

Tusen
0

#10 Behöver de inte ens vara avelsvärderade? Det är ju ändå en garanti för att man avlar på en frisk individ. Med tanke på hur många som avlar på sina mindre lämpliga ston borde det vara något krav på hingsten, tycker man.