ang. hackamore!
Jag ska börja rida min häst bettlös? Vilket är det mildaste hackmoren? MVH/Ida
Det mildaste bettlösa du kan rida på är självklart utan huvudlag över huvud taget, steget innan det är repgrimma och sen kommer sidepull och skarpast är hackamore. Varför ska du börja rida bettlöst? :)
Hej. Okej tack så mycket. Han funkar så mycket bättre på det, när vi rider western så har vi sidepull så tänkte att man kunde ha hackmore när man rider "vanligt".. Eller är de dumt? tänkte skifta mellan hackanmore och bett, men min kompis säger att hackanmore är starkt, så jag vet inte? Vad tycker ni? MVH/ida
Din kompis har rätt, hackamore är skarpt. Men det är som med alla bett, dom blir inte skarpare än handen ;o) Men om han funkar bra på sidepull, testa rid dressyr på det också bara för att se hur det går, kanske funkar superbra! :)
//Jonas
håller med slo… tänk på styrkan samt att du inte kan rida på samma sätt med ett hackamore.. skulle inte rekomendera dressyr på hackamore.. sidepull bättre.. även Anders Ericsson har börjat saluföra en bettlös variant.. Vad har gjort att du väljer att inte rida på bett?
Vad är det för fel på dressyr med hackamore nu då? :) Bara man lär sig hantera det först ser iaf jag inga som helst hinder 

Jag ska provrida en fjording som har hackamore,
något speciellt man ska tänka på?
Har ridit med det förut, men på en väldigt gammal häst där man knappt behöver hålla i tyglarna…
/Linnea
Tänk på din hand, och som sagt att det är mycket svårare att ta ledande tygeltag ;) Annars, rid som vanligt och känn dig för
slo… du sa det precis!:o)
Jag vet, men ByeByeSandy verkade ha missat det ;o)
Jag rider på hackamore själv ! och måste säga att det är nog det bästa jag gjort med tanke på min häst´s styrka, det finns 2 varianter av hackamore ett med flätad nosrem 0ch en som är slät med teddy foder den sistnämnda är den snällaste varianten, om man som jag har en mycket stark häst så tycker jag personligen att det är snällare med hackamoret än att sitta och slita och dra i munnen på sin pålla,försökte att rida på kimbelwick ( jaktkandar ) för att inte behöva ta så mycket i munnen men tyvärr det gick inte kunde dra i princip hur mycket somhelst hån bara låg på ändå, numera behöver jag knappt ta i tyglarna utan att hon svarar omedelbart ( vilken skillnad ) rida dressyr på hackamoret fungerar utmärkt likaväl som en hopp runda, det gäller bara att man är mjuk i handen.
#10 själv tycker jag inte att man ska rida på hackamore för att hästen är för stark, problemet sitter ju inte i munnen, så risken med hackamore då är att du bara lättare kan dra ihop hästen o på så vis hindra den från att dra ifrån dig. Det är precis som att slänga på kandar, pelham, jaktkandar eller vad som helst på starka hästar så att man lättare kan hantera dem, det löser inte problemen utan skapar bara fler-vad händer den dagen man vill rida på ett vanligt tränsbett igen?. Ta hjälp av en tränare, rid mer, rid ut mer, ta hjälp av träd, backar osv för att kunna reglera farten i stället. Specialbett är till för hästar som har munproblem inte för ryttare som har hästproblem!!!
Jag har absolut inga hästproblem, tvärtom just nu , rider gör vi varje dag och hon går alldeles utmärkt med hackamoren , tilläggas skall väl att detta är en fd ridskolehäst som gått som sådan i många års tid (13år) därav den hårda munnen, rider vi henne på vanligt träns bett kommer man hem med blåsor i handen så stark är hon ,och vi sitter inte och rider dressyr el liknande endast promenadridning, och rider henne alltid på långa tyglar förutom givetvis då i galopp ,trav .som jag sa tidigare behöver knappast ta tag i henne hon lyssnar direkt, så hackamoren på denna häst var nog det bästa alternativet, hon är mycket snäll att rida och även vid handen men har en stark vilja till att få springa då hon bara älskar detta, tyvärr är det inte så lämpligt överallt, vill jag få henne att gå i form gäller det bara att värma upp ordentligt först och även nu behöver man knappast ta tag i henne , tro mig hon kan sin sak denna dam.
ok
Op´s glömmde att säga också att vi rider dagligen i skogen i backar ,klättrar,runt buskar ,runt träd , över stock och sten, i trafik mm plus att mina 2 medryttare max 2ggr i veckan kanske är i padocken om underlaget tillåter, min ena medryttare är en mycket duktig tävlingsryttare som också helst rider på hackamoren .
#11 självklart ska man sträva efter att rida på så milt bett som möjligt, men jag själv sätter hellre på ett skarpare bett och slipper sitta och slita och dra, ridningen blir mycket mer givande om det inte ständigt är en maktkamp om vem som får som den vill. Fungerar hästen bättre på en pelhamstång än ett vanligt tränsbett, varför bråka med hästen på tränsbett innan du har full kontroll på "bromsen". När det funkar, ja då kan man testa gå ner i styrka på bettet och se om hästen lyssnar. Inom westernridning har jag för mig att dom gör tvärt om, i början rider man på vanliga delade bett, men när man kommit upp sig lite i tävlingar så ska man rida på stång med skänklar. Det är samma sak inom dressyren, i svårare klasser ska du ha kandar.
mjuuuk fin hand så kan du rida på vilket bett som helst!
mina hästar går på tredelade sweetiron bett.. då behöver jag inte oroa mig för "nötknäckareeffekten"
Jag tror att ni förstår vad jag menar.. så svårt att förklara men ni vet hur tvådelade kan bete´sig när man sätter på efter att ha smörjt?
tänkte testa att rida in lillan på sidepull/bettlöst
men hon ska givetvis vänja sig vid bett!!