Problem med tränsning
Jag har en underbar sköt häst som jag älskar väldigt mycket. Jag har hört från folk att han har blivit slagen på öronen då han gjort något fel på hans förra hem. Jag vet dock inte om det bara är ett ryckte, men det skulle kunna vara en bra anledning till varför han är så rädd om sina öron. Han har nu fått mer förtroende och låter mig ta på öronen, ta på och ta av grimma går också utmärkt. Men när det kommer till tränsning …
Han kastar sig liksom bakåt och nästan lägger sig ner. Han drar upp huvudet så fort man ska föra in bettet. Det ser inte ut som att han gör det för att han är rädd eller så. Han får inte panik det är mer att han inte vill ha det på sig. Men när man väl fått på tränset med mycket övertalning så är han sedan snäll igen.
Jag har redan kollat och tränset sitter som det ska, bettet sitter också fint i munnen. Han är inte omöjlig att tränsa, men jag skulle bli så glad om han slutade med det och litade på mig. Hur ska jag träna bort detta?
Blir tacksam för alla svar :)
Jag har ridit en häst som hade haftskabb i öronen och han vart jätterädd om sina öron. Detta medförde ju rejäla problem när man tränsade.
Jag gjorde som så att jag knäppte upp remmen som håller i bettet på vänster sida. Sedan trädde jag nackstycket över öronen utan att behöva ta i dem.
Varpå jag sedan kunde ta bettet från höger sida och trä in genom munnen och sedan knäppa remmen igen. Funkade varenda gång. Dock vart det ju många som bråkade med honom och skulle trä öronen igenom. Då backade han så att han nästan höll på att sätta sig på röven.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag tänker likadant som #1 :)

Tyvärr får brukar man väl inte få ta isär träns på ridskolor, iaf inte på min…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

håller du i nackstycket och över nacken när du tränsar? om du håller i sidostyckena och håller över nosryggen så borde det gå att hindra honom från att rycka upp huvudet lite iaf.
Det finns en sån häst på min gamla ridskola som också var rädd om öronen. Ridläraren fick alltid ta isär tränset.
#3: Det kan väl inte göra något om man öppnar ett spänne, bara man sätter ihop det på samma ställe
! Det är ju inte fråga om att demontera hela tränset!
TS, om du kan ta på hans öron så känn över hela från bas till spets. Vänd och vrid på dem, dra ned dem framåt, bakåt och åt sidorna (försiktigt och snällt förstås
). Det kan vara så att han har en liten böld eller liknande, som bara känns just när man greppar tag i örat och drar/puttar det under nackstycket. Det kan vara inne i örat, så att det inte syns eller känns utanpå, men då märker du ju om han hoppar till när du vänder örat åt ett visst håll, om det bara är ena örat och så vidare.
Kanske han kan lära sig att ta ner huvudet och ta bettet (ge lite godis samtidigt?) så att du kan få in bettet under bara förhållanden och kommer åt att dra tränset mjukt över öronen.. Tar nog tid att träna in, speciellt om det är en ridskolehäst som inte får samma metod varje gång..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

6# i vårat stall får vi inte det…
Tänk nybörjare som inte vet hur man gör.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Det är problemet som blir om inte hästen får "tugga ur" alltså när man tränsar av man drar ur bettet ur munnen (=smärta) istället för att låta hästen själv tugga ur och släppa betet.
Knäpp upp remmen som sitter i bettet och tränsa "uppifrån".
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus