Letar ponny
Hej! Vi letar efter en ponny till vår dotter 10 år.
Storleken maxad B-ponny. Eller en liten C-ponny.
Hon är en duktig tjej som tycker om att ha kul. Inte speciellt rädd av sig.
Hon vill ha en ponny som skulle kunna ta henne framåt i ridningen. En kompis som är okomplicerad för en lite tuffare nybörjare.
Finns mer att nämna, men om det är nån som känner till eller har en möjlig vän så hör av er så tar vi en vidare diskussion.
Mvh

Jag har en äldre C-ponny som är 134 cm, men relativt viktbärande. Det är barnens urvuxna tävlingsponny som senaste året varit lite på undantag här hemma. Jag försökte PM-a dig, men lyckades inte komma åt din personliga sida.
Vid intresse kan du antingen PM-a mig, eller skicka ett mejl
vart i vårt avlånga land befinner du dig?
# 1 Vet inte varför du inte kan skicka ett pm?
Vi letar efter en yngre ponny eftersom dottern bara är 10 år och eventuellt vill tävla så småningom…Max 10 år.
# 2
Vi finns i Västra Götaland. 3 mil norr om Gbg.
Men känns det rätt så kan vi åka en bit.
Tack!
Jag skriver med mailadress om nån vill kontakta mig. Verkar inte funka med pm…
synd att det är lite halv långt ifrån mig.. jag bor i årjäng och har ett russ som söker en liten ryttare.. men jag vill att hon står kvar där hon är nu (på travbanan i årjäng)
#3 Jag tycker det låter lite synd att sätta max 10 år på ponnyn, de allra flesta ponnyer tävlar upp till i.af 20 års ålder och ibland ännu längre!
Jag tycker i.af det är en fördel med en äldre rutinerad ponny ^^
Hakuna matata!
Säger som #6.. Du kommer inte få många som kommer vissa deras inträse.
Då för oftast är de duktigaste ponnyerna mer en 10. Och de 10 åriga hästarna är oftast inte lika stabila och erfarna. Och en riktig läromästare är över 12 enligt mig runt 15 för att va ärlig. men allt beror ju på hur de är uppfostrade och skonade.
men de flästa är över 10 lär inte hitta en häst hon kommer långt på som max är 10.
Min kompis har en häst som är 25 och är fortfarande ute på tävlings banan och piggar en en 10 åring.
Annara hade jag en äldre ponny som min kompis ville sälja de va synd att säta oldres gräns.
För hästar under tie är ingen häst man komer långt på utan hjälp av en riktigt bra tränare. de gäller att hästen kan arbeta uten några störe krav (form9 för att inte slitas ut mm.
Sorry att de blev lång men blev lite upprörd övet att folk tror att de äldre är för gammla. Och en häst som är 10 och nedåt kommer man inte särsilt långt på.

#0 jag kan inte PM dig jag tror jag vet en bra och ärlig ponny åt er som behöver ett bra hem.
jag såg mejlen jag skickar ett mejl till dig.
# 6 och 7
Visste att det skulle bli diskussioner ang ålder så fort jag hade klickat iväg mitt inlägg. Tyvärr försent att plocka bort det då.
Självklart har ni rätt. Vet ni någon äldre ponny så maila mig gärna 

En 10 årig ponny tycker jag är utmärkt :) Då är den i sin bästa ålder, utbildad och många år framför sig.
När man väl köpt sig en ponny går åren i en rasande fart.
Se på mig och Japp som vi köpte när han var 16 år, idag är han 27 år och vart har dem åren tagit vägen? Galet vad snabbt det gick!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det finns självklart guldkorn oavsett ålder.
Men eftersom vi inte vill ha en ponny som gått för mycket så tänkte vi vara smarta och sätta en gräns…
Men som sagt, jag är tacksam för de tips jag kan få.
Och inte ska ålder vara hinder för en bra häst, men samtidigt så känner jag med den erfarenhet jag har att en äldre häst kanske har gått mycket och man vill ju inte slita på dom med en 10 åring som sedan vill börja tävla…
Mvh
#11 Har de varit "slit och släng" hästar (men som ändå gjort det villigt) så har jag bara uppfattat att de uppskattar att komma till någon och bli ridna "ordentligt".
Jag har i.af fått erfara det med 3 ponnyer som varit "tävlingsmaskiner (minst en tävling/vecka och toppkondition). De har alla tre uppskattat att bli ridna mycket mer där de får ta det lite lugnare och få ett anständigt liv.
Och att de gått för mycket (även om de gått normalt) behöver du inte oroa dig för, de blir inte utslitna för att de rids mycket :) Det är ju inte ofta man ser (eller i.af inte lika ofta) ponnyer med diverse förslitningsskador. Inte ens russ som går stenhårt på travbanan för att sedan skolas om till ridponnyer har haft problem. De är otroligt hållbara jämfört med många stora tävlingsraser.
Och åter igen - 10 år är bara rena ungdommen för en ponny ;) Tycker de om att bli ridna så kommer de älska att bli det in till dödagar. Tycker de det är tråkigt (bortsett från om de gått på ridskola) så kommer de göra det oavsett ålder.
Jag skulle satt 10-15 (eller upp till 18) som en bra ålder för en "läromästare" i.af^^
Hakuna matata!