Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5489 ggr
Hermelina
0

Pigg ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej :)

Jag rider en medryttarponny några dagar i veckan som det har börjat bli lite problem med. I början var hon jättesnäll och bra och så, men efter att ägaren har slutat rida helt så är det inte så bra längre.
Eller ja, dåligt är det ju inte, men det hade ju kunnat vara bättre.

Nu är det bara jag och en till medryttare som rider (sammanlagt rids hon ca 5 dagar, 2 av mig, 2-3 av den andra tjejen) Cindy. Den andra medryttaren verkar vara lite rädd för att galoppera och jag tror därför inte Cindy får göra av med den energin hon har riktigt.
Hon är till stor del Engelskt fullblod också (håller ponnymåttet) så hon är väldigt pigg och har väldigt mycket energi.

De dagar jag har henne är hon därför totalt överpigg. Helt sanslöst pigg är hon, och det är inte kul, för det ena leder till det andra..

Om jag rider ut, så är hon jätte seg från stallet (hon vet PRECIS vad hon gör) men hem är hon helt plötsligt superstark och kan omöjligt skritta. Hon taktar hela tiden och går i sidled osv. På senare tid, när jag håller emot har hon även börjat med att stegra/bocka.
Jag försökte att bara släppa tygeln och sitta luugnt, för känns inte kul alls att behöva sitta och smådra/hålla emot i hennes stackars mun hela tiden, men då bara stack hon i väg i en så snabb trav så jag vet inte vad.
Så ser uteritterna för det mesta ut nuförtiden. Hon har alltid varit pigg, men inte såhär.. Det känns helt annorlunda.

På volten så är hon helt annorlunda, där är hon otroligt känslig och lyssnar jättebra. Hon ahr aldirg gjort något dumt där inne och är pålitlig där.
Men sista gångerna jag ridit där så har hon börjat göra små språng/bocka/stegra och blivit väldigt stark i dressyren. Här gör hon inte bara så när jag håller emot, utan mest hela tiden. I början sällan, men sen bara mer och mer oftare ju längreridpasset går.

Hon äter bara pellets, lucern och lite betfor som kraft foder, havren har vi tagit bort.

Det har har väll inte pågått så länge, men jag vill inte att det ska bli till en vana för henne.. Hon är 19 år och vet exakt vad hon håller på med, hon känns så målmedveten på något vis. Påväg hem till stallet och i boxen ser hon sen jääätte nöjd ut. Hon vinner över mig hela tiden, och vad ska jag göra? Att skrika, slå sparka hjälper ju inte.

Annars är hon en go häst.

viktoria91
0

kan vara så att hästen vet att den kan jävlas med er och gjorde inte dte med ägaren. vet hästar som gör så. rid ut ett par daagr i veckan och låt henne springa av sig annars. =)

Tarragona
0

Prata med ägaren hon kanske har någon ide vad det kan bero på.

Hermelina
0

#1 Kasnke, men jag är vekrligen inte rädd och låter mig inte köras över.. _Hon borde känna det. Men jag tror näsan att hoin jävlas! Men vad ska jag gör anär jag gör det? Inget hjälper =/ att smacka på när hon bockar gör bara att hon sticker iväg

Jag rider nästan alltid ut, men det är där hon också blir förjävlig

viktoria91
0

#3 min testa också mkt i börja, ge inte upp helt enkelt! var 10 gånger envisare och när den gör rättt så massa beröm.

Hermelina
0

Men när hon börjar småbocka och småskutta, ska jag bara sparka på henne då eller vad ska man göra :S Med andra hästar funkar det, men med henne verkar det inte funka, hon blir bara irriterad..

viktoria91
0

låt henne hållas och berömma när hon slutar är en metod en annan är att rappa till med spö tills den ger sig och sen berömma när den slutar. med min så ignorerade jag dte och låtsades inte om att hon bockade, nu gör hon dte aldrig utom när det är något väldigt kul ex galopp tävling på äng men dte kan jag tycka är ok, dte visar att hon gillar dte =)

imsuchadiva
0

Hur mycket pellets går hon på, och vad för pellets? Min arab klarade bara av att äta nån dl av kratf grund annars blev han hel galen. Bytte til musli vilket funkar kanon.

Låt bli att rappa till hästen med spöt som #6 säger. Våld löser ingenting.

Kan prova att longera av henne den värsta energin innan. Eller så börjar du med att bara skritta ut, då lär hon sig tillslut att det är skitt som gäller.
Eller värm upp henne på lina/eller bana innan, trava iväg i början. Eftersom hon då är seg. Vänd hemmåt innan hon blir knäpp.

Kanske kan ha någon som går med dig och tar tag i henne från marken när hon börjar stegra?
Gummisnodd så hon inte får upp huvudet?

Kollat så hon inte har hon någon stans?

Linnea
0

Min ponny är också väldigt piigg många dagar i veckan, troligtvis för att hans nuvarande hage är väldigt liten så han kan inte springa av sig i hagen.

Jag löshoppar en dag i veckan och då blir det fart på honom, vill han springa så låter jag honom eftrsom paddocken är mycket större än hans hage.

När jag rider och han är väldigt pigg brukar jag skritta fram och sen galoppera några varv beroende på hur pigg han är. Sen blir det omväxlande trav och skritt, funkar bra på honom.

Skynda långsamt så går det fortare.

poppysmarsvin
0

* Uteslut att hon har ont

* Ta bort allt kraftfoder! (Hon rids troligtvis för lite för att ha nytta av det)

* Jobba med henne från backen - frihetsdressyr - övningar som stärker ditt ledarskap.

* Börja rida i padock innan du ger dig ut i skogen

* Hästar "räknar inte ut", "planerar" eller är "jävliga" av vilje, utan har lärt sig ett visst beteende, eller reagerar av någon anledning på något precis i stunden.

* Fullblod kan vara lättstressade, ta hjälp av någon lugn och metodisk person - som DEFINITIVT ALDIG använder våld för att lösa problem.

** LYCKA TILL!!**

Hermelina
0

#6 och #7, vill bara börja med att säga att jag ALDRIG skulle rappa till en häst med ett spö, använda våld eller något sådant,  det leder mer än troligtvis bara till motsatt effekt. :)
Det jag menade i #5 med att "sparka på/framåt" var att om de bockar så är det ju oftast bättre att driva framåt än att stanna.

#9 Vad tror du om att göra lite ledarskapsövningar innan jag rider? Longera vågar jag mig inte på själv, är inte så inne i det oh hon blir lätt rädd på linor och sådant.

Men, i själva stunden när hon håller på och bocka, vad gör jag då? Bara ignorera, fortsätta som vanligt?

Tack för tipsen :)

Hermelina
0

#7 Fast alltså det är på hemvägen hon blir knäpp :P Inte innan. Hon blir så ivrig hem, hon kan skrtta sjukt snabbt! Och om jag håller in henne går hon suuuper spänt och bara väntar på att jag ska lätta på tygeln lite =/ Men ska jag rida med inspänningar?

poppysmarsvin
0

#10 Det är väl en utmärkt idé med ledarskapsövningar innan du ska rida :-)! Egentligen skulle jag nog säga att du alltid ska tänka ledarskapsövning så fort du hanterar hästen - oavsett vad du gör.

Longering kräver verkligen kunskap! Känner du att du inte hanterar det så är det bättre att du avstår. Jag är inte säker på att det är "rusa av sig" som hästen behöver, något som för övrigt longering ALDRIG ska användas till enligt min mening!! Longering är koncentrerat arbete - dock utan belastning med tyngd på hästryggen…

Bockandet ser jag inte enbart som en "olydnad". Det kan bero på så många saker; smärta från nacke/rygg/kors, dåligt tillpassad sadel, ryttare som "kniper" på en känslig häst, munproblem, hästen förstår inte vad man önskar av den, försvarsbeteende, sadelgjorden kniper osv osv osv. För att veta mer exakt vad man behöver göra just med DIN ponny så måste man börja nysta lite i VARFÖR den evt bockar. Det mest naturliga EGENTLIGEN för en vild häst är att på alla sätt försöka bli av med det som "flugit upp" på ryggen. Så om hästen av någon anledning blir spänd så kan just bockning bli ett resultat som mer har att göra med instinkter. Vore jag som du så skulle jag ta hjälp av någon som är erfaren och vidsynt för att bena ut varför din ponny bockar.

Hermelina
0

#12 Okej :) Hm.. Det konstiga är att hon börjat med detta på senare tid. Hon bockar med andra ryttaren också, så förhoppningsvis är det inte just min ridstil hon ogillar. Någon slags smärta kasnke inte är helt uteslutet, hon börjar ju bli med åren också.. Hm.. Jag ska rida henne igen i slutet av veckan, får väll återkomma då när jag sett hur läget den här veckan är :)

Rafflan
0

Kan ju även vara så att den andra medryttar tjejen "lär" henne dumheter, tex börjar hon krångla får hon som hon vill. Hon låter hästen vinna och hästen lär sig då dumheter.

Hermelina
0

#14 Ja jo, inte helt omöjligt då Cindy är en mycket viljestark häst, och den andra tjejen verkar vara lite "mesig"  i sin ridning (enligt ägaren, har själv aldrig träffat henne)

Jag vill ha egen häst snart! :P Få rida på sitt vis, så man vet exakt hur hästen rids hela tiden x)

Rafflan
0

#15 prata med ägaren om problemet då och ev prata med medryttaren.

Jag har turen att det bara är jag som rider på min medryttar häst, ägaren rider bara någon gång ibland ;)

Ang ridningen, du skrev att ni hade en volt, kan du inte longera henne löst om du inte kan göra det i grimma och longerlina? :)

Longera innan är bra på pigga hästar, då får dom rusa av sig så brukar dem blir lite lugnare ;)

Hermelina
0

#16 Hm jo kasnke det.. Jag har longerat förut ( med repgrimma och lina) på NH vis, och jag har sett på mycket när dom longerat löst, men det var länge sen och jag är inte så inne på hur man longerar löst :P Ska jag låta henne gå på spåret eller försöka ha en volt runt mig?

Zabbio
0

#11 När hon börjar stressa och takta på hemvägen kan du ju vända och rida bortåt istället. Rid någon minut tills hon är lugn (eller rid hela den andra hållet hem om det ska vara så) och vänd igen.

Eftersom hon inte stressar för att få av dig kan det vara en ide att hoppa av och leda henne. Då går det ännu långsammare = tråkigt och tvärt emot vad hon ville åstadkomma. Och du har inte ''förlorat'' något av att hoppa av, hon bryr sig ju inte om ifall du sitter på ryggen eller går bredvid, hon vill bara hem snabbt och bestämma tempot, och inget av det tillåter du ju för att du hoppar av. När hon gått lugnt bredvid en liten stund kan du hoppa upp igen och skritta hem, osv.

Kanske du inte ska hoppa av ifall hon börjar stegra eller bråka, i de fallet kan det i fel situation leda till att hästen känner att den kommit på rätt håll genom att få av dig. Jag anser att det är mycket sällan som det är hästens mål (och som det då är en belöning att hoppa av) men det kan hända.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hermelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Okej, bra tips :)

En annan grej jag märktär att om jag vänder mig om och lägger handen på rumpan på henne när jag rider, börjar hon kicka och sparka, men om jag står på marken så gör hon det inte ;O Nån med samma grej med sin häst? Hon verkar mest vara irriterad på mig då :P (jag gör det inte med flit såklart, men ibland glömmer man bort sig om jag ska prata med någon bakom)

Rafflan
0

#17 ja ha henne löst å låt henne springa på spåret och ha en pisk som förlängd arm ;)

Du behöver inte ha nå krav på henne, bara att hon ska springa i det tempo du vill när du longerar innan du rider. Min brukar bli trött på att gå runt på böjt spår så han brukar börja gena för att slippa gå på böjt spår, men det bryr jag mig inte om då mitt mål är nåt annat ;)

Ang #19, då du börjer dig flyttas ju din vikt och din häst kanske har ont just där din vikt hamnar på då, kan ju vara så, provat börja dig bak och ta tag bakvalvet och se om det blir samma effekt?

En sak kan ju vara om någon ha använt spö felaktigt och då slagit henne där och därför gör hon så när man rider?

Zabbio
0

#19 Crow kan också göra lite små kickar om jag börjar klia uppe på korset medans jag rider. Inte om jag bara lägger handen på, men om jag skulle krafsa lite så..:P Gissar att jag kanske kommer åt någon kick-reflex eller om han bara tycker att det är obehagligt. Han bryr sig inte om när sadelväskorna ligger där eller något :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hermelina
0

Sist jag red så gick det suuper bra =D Inte ett enda bocksprång, spark etc. !

Jag ´löslongrade henne innan jag red. Hade ett spö i ena handen som jag tog över hennes kropp först, och hon verkade tycka det var okej. Sen så tränade vi bara lite på att hon skulle backa, följa efter mig hela tiden osv. Sen longerade jag runt på 4-kants spåret.
Det gick jätte bra :D

fast hon inte var så lätt att få tag på, hon var lite svår att sakta av också. Jag har lärt mig att sga typ "hoooo…" och krypa ihop. Ja tetade även andra metoder, men inget funkade. Det enda som funukade var att näär hon gick till vänster så sprang jag snabbt dit så att hon tillslut blev lite instängd i hörnet, och först då kunde jag gå fram, annars sprang hon iväg Obestämd