Veternärbesiktning
Vi är på gång att köpa en b-ponny. I och med att han är 16år får man ju räkna med anmärkningar vid veterinärsiktning. Detta minskar inte vårt intresse för honom.
Men vilka anmärkningar borde leda till minskad pris? Finns en tummregel vad som ger hur mycket minskning? Känner mig ganska frågande runt detta

Jag skulle personligen aldrig köpa en ponny som inte går igenom besiktningen, även om den är 16 år.
Onödigt att köpa på sig problem, problem får man ändå ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag antar att det ska bli en ridponny och då är han ju bara intressant om han är i ridbart skick (dvs utan skador, förslitningar etc som påverkar ridningen).
Ska han bara vara sälskapsponny är det ju "ok" med ridrelaterade problem och då sjunker priset ganska så drastiskt.
Men jag tycker absolut inte du ska förvänta dig anmärkningar på veterinärbesiktningen på en ponny på 16 år. Och nej, det finns ingen tumregel, antingen går den eller så går den inte att ridas (eller endast "skogsmulle) och då är det ju antingen fullt pris eller lågt pris som gäller.
Hakuna matata!

Jag undrar varför man tycker det är ok med anmärkningar på häst som ska ridas? Anmärkningar betyder att hästen inte är fullt frisk, vill man verkligen rida en sådan häst? Nu beror det väll på vad det är för anmärkning, men på vanlig slät besiktning så är det ju mest lyssna på lungor, hjärta, lätt palpation och böjprov. Inget utav dessa skulle jag kunna tänka mig att vika mig på.
Min hade röntgen-anmärkning på något som jag däremot tyckte attjag kunde stå ut med. Han har vid röntgen upptäckta lösa benbitar i has. Jag fick avdrag på 20.000:- för det, vilket är operationskostnad för bägge haser med lite till råge om priset skulle ändras. Nu är det valack, så inget till avel, hade det varit sto som man räknar med att alltid kunna ha andrahandsvärde inom avel så hade jag nog bett om mer prissänkning då det för mig betyder att den individen inte bör användas i avel och därav tappar det värdet.
Nej finns ingen tumregel, priset får man diskutera med säljaren, är den inte villig att gå ner är det ju bara att betala eller leta annan ponny. Förmodligen är priset inte så högt ändå på en 16 årig b-ponny., Så det kanske inte finns så mycket att pruta på.
Detta är en tävlingsponny som inte har haft något större veterinärbehov (förutom kontroll/vaccination m.m.) i hela sitt liv. Det har vi fått bra insyn till. Han är även känd sedan länge av en tränare vi litar på som nu ska ta hand om hans träning igen och det finns ingen tvivel i dagsläge att han klarar av våra förväntningar (ridning och första, enklare tävlingar, läromästare åt barnen). Vi har provridit flera gånger och även sett honom på tävling.
Flera omkring oss (samt det man kan läsar i ämnet) har dock förvarnad att man kan räkna med anmärkningar vid besiktningen i denna åldern i alla fall. Jag har tyvärr inga egna erfarenheter av detta än. Det jag fått höra då är typ "kräv sänkt pris i så fall" men jag har ingen uppfattnig vad detta innebär egentligen? Och ingen tycks våga säga en summa heller… Går man ner ett par tusenlappar eller..? Utgångspriset (med all utrustning) är 45.000sek.
Vet att det ej kan finnas ett generellt svar men försöker bara får en känsla vad som kan vara ok att kräva? Är ej svensk och vill inte göra för stora tabbar bara…
Det är ju bara att ge ett lägre bud och se om det accepteras,
Själv hade jag aldrig gett 45 000 kr för en 16 årig b-ponny (vallack).
Men tycker du själv att det känns rätt så är det ju det för dig.
Följer utrustning med?
Lycka till.
Jag tycker att 45 000 kr för en välutbildad ridponny (med all utrustning) låter som ett bra pris (förutsatt att den är frisk).
Det beror ju givetvis på vilken ras det är osv, men så gott som alla ponnyer brukar vara tävlingsbara till 20 års ålder och de flesta ridbara till 25.
Se till att tänderna blir kollade på veterinärbesiktningen (inte bara om de har några "fel" utan hur slitna det är) då det brukar vara detta och inte övriga kroppen som sätter stopp för en ponny.
Men ja är det några fel som behöver åtgärdas (som ovan nämnt med lösa benbitar) eller något annat så ska du sänka priset så mycket som det kommer kosta att åtgärda.
Det enda jag ev skulle kunna acceptera på en 16 åring är att de kan visa en lätt reaktion på böjprovet då de flesta äldre hästar/ponnyer stelnar ihop med åldern. Det ska dock bara vara en svag markering dock (och "gärna" lika mycket på benparen eller runt om), annars ska det givetvis utredas varför.
Hakuna matata!
Själv tycker jag att den ska vara felfri annars hade jag aldrig köppt den, sen tycker jag den är för dyr med tanke på ålder! Man kan få en yngre lika bra häst för samma summa….. men ibland fastnar man för en viss häst :)
Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag tycker inte priset är så farligt eftersom hon får med utrustning!
Tack alla som svarade! Frågan är inte aktuellt längre.
Veterinärbesiktningen gick utan störra anmärkningar, inga åtgärder/extrakoll nödvändig :-)
Till er som undrade över åldern, så vill jag hellre ha en välutbildat och erfaren ponny men tanke på barnen som ska rida honom. Kollde en hel del innan och kom fram till att det kommer funkar bäst i dagsläget. (och nej, han är varken lugn eller pensionerad utan full av fart och med glimt i ögat)

#10 Och jag tycker man kan se det som en investering i barnets utbildning! Att se hästar som pengaplaceringar (man ska ha igen pengarna när den säljs vidare) är nog att bedra sig själv en hel del..! Det kostar skjortan att utbilda en ponny också - även om inköpspriset är lägre. Jag gillar verkligen tanken - en välutbildad ponny till en inte lika erfaren ryttare, och sådant måste få kosta! Det är bara att gratulera att du har möjlighet att erbjuda ditt barn det bästa :-)!
Måste också gratulera till ert köp. Tycker det var ett bra pris.
Även kul att det finns människor som inte tycker att ponnyer som är 15 år eller äldre är för gamla.
Tycker som ovan att man köper ju inte en ponny för att få tillbaka pengarna sedan ( för det får man ju aldrig om man tänker på vad den kostat under tiden man haft den).
Bättre med en äldre erfaren ponny som barnen kan LÄRA SIG AV och känna sig trygga med.
Och hur många ponnyer finns det inte som är 20+ och som fortfarande tävlar för fullt!
Men det är så jag resonerar.
Grattis, men lynnet har ju inte med ålder att göra,
vet hästar som är 20+ och som inte är lämpliga för barn eller nybörjare medans det finns stabila 10 åringar som också är välutbildade. Rätt individ är ju viktigare än ålder.

Tkr inte att 16år är speciellt gammalt på en ponny. Lyckan till med den nya:)
Grattis till köpet! Roligt att ni har vett att förstå att en välutbildad ponny är värt sitt pris. Ponnyer blir ju betydligt äldre än större hästar och kan därför nyttjas längre. Internationellt räknas ju hopphästar som unga så länge de är 12 år och yngre.
Annars förstår jag nog vad ni menar med "vissa anmärkningar får man räkna med". Nästan alla hästar blir slitna med åldern och bra veterinärer vet också vad man kan förvänta sig av en häst vid olika åldrar. T.ex. om en äldre häst är lite stel när den visas för att den kanske tas direkt ut från stallet så kan man mycket väl acceptera några fler markeringar vid böjprovet innan hästen går rent. Någon galla eller så kan man också acceptera tycker jag.
En veterinär skulle köpa en äldre läromästare till sin dotter. Av naturlöiga skäl fick en annan veterinär besiktiga hästen. Hästen var gammal men för övrigt bra. Vid böjprovet markerade hästen några fler steg än man kanske nornmalt accepterar. Dock visade han lika på alla benen och veterinären köpte hästen utan att ens pruta. "En gammal häst måste få ha lite småfel utan att den föe den skull skall kasseras." Det var vad han tyckte. Hästen köptes som 20 åring och levde till den var över 30 år. Den var aldrig halt, bara stel så den behövde längre tid på sig att värma upp bara.
Underbart med folk som inser att hästar över 10 år inte är gamla!! Klokt att köpa en välutbildad ponny till barnen att lära sig på - en sån ska jag också försöka ta mig råd till när den dagen kommer!
För övrigt har ålder och temperament inget som helst samband! Jag sålde en gång en 2½-årig nykastrerad shettisvalack som lämplig barnponny - till hästkunniga föräldrar. Både de och jag var eniga om att han verkligen VAR en lämplig ponny till deras 3-åriga dotter! Och en av de mest stabila av mina egna shettisar är en nybliven 3-åring. Det 16-åriga stoet däremot är en liten apa på sitt sätt, hon har gått på ridskola innan jag köpte henne och tyvärr lärt sig en del knep (avkastning modell bakutspark och att stämpla fötter väldigt utstuderat…)
Och för övrigt så besiktigades mitt då 18-åriga fullblodssto i somras, inkl böjprov - hemma men av klinikveterinär - utan anmärkning. Hon hade några "bucklor" på benen som inte sällan minskar rörligheten, men här var det 100% full rörlighet på samtliga ben och inte ens några steg hälta efter böjproven!