Börja på ridskola?
Min kompis vill få mig att börja på ridskola tillsammans med henne, hon sluta för ca. 2 år sen för hon hann inte med allt. Nu vill hon börja igen men den här gången vill hon promt ha med mig!
jag har ridit konstant sen jag var 11år (17nu) Självlärd red in min första häst när jag var 11 ½ år, hon var bara sutten på kunde inget så jag fick jobba med henne vi lärde varandra och de gick väldigt bra! Jag har aldrig ridit för tränare eller nåt sånt har tagit 2 lektioner på ridskola och jag kan ju inte säga att de va nåt vidare 
jag skulle inte ha nåt emot att lra mig lite dressyr och hoppning men hon vill börja på samma ridskola hon red på förut och ärligt talat gillade jag inte dne ridskolan så mycket, tyckte inte man fick göra ett dugg och de kom hela tiden in nybörjare i gruppen så att dom fick börja om på 0 
Jag tycker inte jag har nåt på en ridskola att göra och de kostar oxå….jag har två egna hästar att tänka på oxå.
Är det värt att börja på ridskola när man är självlärd och har ridit själv och fixat upp sig i så många år som jag gjort?
För-och nackdelar med ridskola?
Om det är en bra ridskola, som lär varje elev utifrån vederbörandes förutsättningar, finns massor med fördelar, för man är aldrig fullärd. Men är det en ridskola där alla masar runt på samma sätt och den som redan kan inte får någonting alls av instruktören, då ger det förstås inte så mycket. Det verkar som om du kanske är på högre nivå än kompisen, så ni passar kanske inte i samma grupp. Kan du inte ta några privatlektioner i stället, för att se om det passar dig?

Den ridskolan som verkar vara aktuell är Färgelanda ridskola.
Nej fullärd är man ju aldrig, Jo personligen skulle jag nog säga att jag ligger steget före henne, Hon är ju här och rider en del men hon är ganska osäker då… Jag jobbar ju upp mina hästar från grunden så där ligger jag ju före henne men i hoppning och dressyr ligger jag efter kan bara lite som skänkelvikning, volt, flytta bakdelen o.s.v.
Så jag vet inte mer erfarenhet av hästar och så har jag ju men i dressyr och hoppning kan man ju säga att jag är nybörjare.
Man får ju gå på prova på ridning när man vill börja sen placerar dom in en i grupper där de finns lediga platser och där dom tycker att man passar in..
Jag vet inget om Färgelanda ridskola, tyvärr. Är det stora grupper där? Jag tycker det är jobbigt med stora grupper om inte alla är ganska jämspelta, då får de som är bättre bara sitta och vänta på de andra. Då är det bättre att vara en av de sämre i gruppen, då kan man utvecklas fortare
.

Tror det är max 10 elever i varje grupp, det var de när min kompis red där för 2 år sen kan ju ha ändrats nu…
Min kompis sa i slutet av tiden hon red där att dom aldrig fick lära sig något nytt bara för att det kom in nya i gruppen hela tiden hon hade ridit där i drygt 1½ år innan dom fick galoppera första gången… Tycker jag va lite dåligt då så gott som alla hade rede sen innan och hade egen häst eller varit med sen gruppens början
Men de kanske är så de ska va? Jag vet inte…
Dom rider nästan alltid i ridhuset på 3 år (som min kompis gick där) Var dom ute i paddocken ca. 10 ggr och red i skogen ca.5-6ggr…. Så de är väldigt mycket inomhus men så kanske det är över allt? Jag rider ju bara utomhus så jag vet inte, men ja skulle nog bli väldigt trött på att gnotta runt i ett ridhus 1h och betala 100:- 
Det beror på vad man vill lära sig, förstås, men jag tycker det ridhusridningen är hela skälet till att gå på ridskola (eller ridbaneridning då, om det finns en utomhusbana). Jag betalar för att lära mig att rida hästen i form och att lära mig hur jag ska arbeta för att göra hästen starkare och mer balanserad. Jag skulle inte betala lika mycket för att luffa i skogen på ett led med en drös andra.

Nej men jag tycker att man kan variera ute och inneträning, ute i paddocken blir en helt annan miljö och grej för hästen än att vara inne i ridhuset hela tiden. Jag tycker man ska lära sig rida ute och inne och ändå kunna hålla hästen fokuserad. jag var med en gång dom red i paddocken och det var flera stycken som ville gå in för hästarna blev glada och pigg för att få komma ut (även om det var i en paddock..) Skogsridning klarar jag mig bra på själv 
Tycker att ridskola i ditt fall låter rent uppåt väggarna….
Jag hade istället satsat på attfå tag i en bra instruktör som kommer ut en gång i veckan eller vartannan vecka till dig så kan du och in kompis rida lektion på hemmaplan.
argument emot:
1) Instruktörerna är dyra att rida för
2) Instruktörer tar relativt ofta ut bensinpengar
argument för:
1) Ni är bara två i gruppen vilket gör att instruktören har mer tid för ER
2) Ni rider på hästar ni känner och kan utvecklas tillsammans med
3) Ni betalar inget EXTRA för att använda hästarna
3) att dela på en instruktörs avgifter, dvs lektionen och bensinen blir oftast billigare i längden än att rida på ridskola.
4) en instruktör ser ofta var ni ligger i utbildningen och hjälper er därifrån.
Idag betalar jag 300kr/månad för att rida för instruktör en gång vartannan vecka! hade jag ridit på ridskola hade jag fått betala ca 600 kr per månad! MINIMUM! Plus sedan då transport till och från ridskolan som landar på ett månadskort för ca 400kr dessutom eftersom jag inte har bil (men den drar ju bensin och kostar ändå så att det går nog på ett ut)
Så snacka med kompisen om attta ut en instruktör istället, tror ni kommer ha mycket mer nytta av det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6: Det har du rätt i. Där jag rider finns ingen paddock ännu, men det ska förhoppningsvis bli byggt till nästa år.
#7: Eller ta hästarna till instruktören.

7# Hehehe, Jag betalar hellre för en personlig tränare som kommer hem till mig! Problemet är att jag har en ridbar häst… Har en till (eller aa de är morfars) 4år och inte inriden
Det är därför hon vill börja på ridskola med mig… Men jag vet inte om de verkligen är rätt för mig?
#9 jag personligen hade ALDRIG betalat dyra ridlektioner på ridskolehästar när jag har en egen. Kanske om man kna deala med ridskolan att få rabatt på lektionerna om man tar med sin egna häst. men då får det vara ruskigt bra instruktörer…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

!0# Nej en sån utgift svider då jag bara har mitt studiebidrag 1050:- att röra mig med….