Häst som bockar...
Har nyss börjat rida min medryttarhäst utomhus nu, och förra gången blev hon så pigg att hon började bocka hur mycket som helst. Vågade nästan inte galoppera på henne utan att hon körde ner huvudet, så det slutade med att jag red inne istället. Ska rida imorgon igen, men då kommer det vara fullt av folk i ridhuset så då måste jag rida ute. Och inte ens ridbanan kommer vara ledig för där kommer det också vara folk, så jag måste rida ut i skogen, så hon lär ju busa hur mycket som helst då. Nån som har tips på hur man får hästen att bli lugnare?
Om du har möjlighet så skulle jag gå ut 10-15 min i hagen och busa med hästen. "Jaga" runt den lite och busa, då brukar bocksprången komma på även de snällaste hästarna!
Att rasta av dem löst innan man ska ut och rida brukar vara bra för att de inte ska vara helt på tårna när man väl kommer ut och då har den ändå busat av slig lite. Jag brukar alltid göra så varje gång innan jag ska hålla på uppsuttet med en häst som är under inridning!^^
Men när du väl är på plats i skogen så håll dig då mest till trav, och ta gallopen i uppförsbackar eller om du kan göra några volter någonstans bara. Annars är det bara att vara bestämd, så fort du märker att hästen ens "tänker tanken" så ta tag i tyglarna, och skänkla på samtidigt som du ryter till (spelar ingen roll vad du säger men med en arg och hög tillsägning).
Hakuna matata!
Vårkänslor hos hästarna är väl underbart?
Mitt tips är i första hand som Elshira säger om att rasta hästen löst först. Är inte paddocken eller ridhuset ledigt kan man göra mycket i hagen. Inte bara fysiskt uttröttning heller utan även få hästen att jobba lite mentalt med ex lite NH övningar, så att även huvudet på hästen är "rastat" och hästen är i mer balans.
Sen hade jag börjat med att inte galoppera alltid, och framförallt inte på samma ställe varje gång. Dvs, om du känner att hästen är extra pigg så skritta och trava hellre. Sen kan du tex ta galoppen hemma på ridbanan när ni är tillbaka.
Galopperade faktiskt ingenting idag. Hon bockade även när jag skrittade, så jag fick leda henne hem. Men jag ska testa era tips nästa gång jag rider. = )

#3 hoppa inte av när hästen bockar, då vinner den ;) kanske har ont någonstans?
#4: Vinner? Hur vinner hästen på att man hoppar av och leder den? Det är väl mycket bättre att hoppa av och leda en häst än att man sitter kvar och är osäker/rädd. Jag tar det som att Salish häst inte bockar för att få av ryttaren eller liknande, utan för att hästen vill springa. Och då får ju hästen ändå inte sin vilja igenom, om nu inte Salish springer med hästen..
Och jag tror inte hästar tänker i vinna eller förlora.
Nu kanske du var ironisk iofs, såg ;) sen, men ja. :)
Jag skulle också säga att hästen "Vinner".
Däremot skulle jag tycke det var "ok" att du vänder hem och ryter i en gång när hästen bråkar och du får hästen att gå framåt vanligt 50 meter eller något. Sedan kan du hoppa av - bara du har "utmanat" hästen en gång.
Hakuna matata!
#5 HÄstar tänker faktiskt i vinna eller förlora.

#4 jag var seriös, hoppar du av när dne bockar så vet hästen hur den ska göra för att bli av med ryttaren alltså vinner. min bockar också men aldrig att jag hoppar av och springa iväg får hon heller inte.
#6: Fast nu var ju hästen ute efter att få springa och busa, vilket den inte kan göra när hon leder den. Jag ser inte hur man då kan säga att hästen "vinner"?
#7: Näe, det gör de inte.
Hästar lär sig av erfarenheter. Försöker hästen kasta av dig och lyckas med det, då ser hästen inte det som den vunnit, utan den har snarare lärt sig att om den bockar slipper den ryttaren. Men där dkulle du säga att den vunnit?
Likadant som att flytta för skänkel, du trycker skänkeln, hästen går åt sidan, du släpper trycket. Där har den lärt sig att den slipper trycket om den går ifrån det. Precis samma sak, men där skulle du inte säga att hästen har "vunnit".
#8: Fast i det här fallet ville ju inte hästen bli av med ryttaren, utan den ville springa och busa.
Jag hoppar alltid av i situationer jag känner mig osäkra på, min säkerhet går alltid först.
Jag ville inte bli avkastad och inslängd i ett taggtrådstängsel medan hästen sprang iväg. Jag hoppade av för min egen säkerhet. Och hästen bockade för att den ville springa.
Jag tycker du gjorde rätt som hoppade av och ledde henne,
finns inget värre än att sitta på något man inte behärskar.
Då tillför man ändå inget på ryggen.
Men jag tycker inte du ska sätta dig i situationen igen. Finns det någon annan med en tryggare häst du kan rida ut med?
Försök annars som några ovan nämnt att låta henne rasa av sig innan i paddock. Annars hade jag bytt medryttarhäst det skall vara roligt och inte skrämmande.

#11 hästen kan dra iväg med en när man leder också.
#13: De flesta har mer koll på hästen ifrån marken än ryggen, och skaderisken är ju betydligt högre om man ramlar av än om man tappar hästen när man står på marken.

#14 visst är dte så, men olyckar kan lätt hända från marken också. skaderisken försvinner inte bara för att man hoppar av det var dte jag menade. =)
#15 Men jag kände mig osäker och rädd när hon bockade, och därför satt jag av. Hon var lättare att kontrollera från marken.

#16 tycker du gjorde helt rätt i att hoppa av! din säkerhet framför allt annat…
hur stor är du och hur stor är hästen? gör hästen likadant när ägaren rider?
Visst är det så at ut från ledarskap skal man inte ge sig, men säkerheten framföre allt. Jag tycker TS gjorde helt rätt som hoppar av i stället för att stanna kvar och va redd och osäker, det kommer hästen märka. Jag tycker då det är rätt att hoppa av och leda hästen. Det kvittar faktisk varför hästen bockar, är man osäker eller blir redd tycker jag man heller hoppar av än att stanna på "bara för att".
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag tror inte ett dyft på att hästar tänker i "vinna eller försvinna"! Med undantag av hingstar som slåss om ett sto… Det är nog bara vi människor som gör. Hästar gör det de tycker sig behöva för att undvika obehag eller bli mätta (eller att para sig ;-)). Det där med "kamp" är något vi människor håller på med, och det är ofta den inställningen också som gör att vi inte kommer vidare med våra problemhästar. En levnadsglad och energisprängd häst bockar och flänger i hagen också - även utan ryttare, så jag har lite svårt att se vem som hästen i så fall skulle vilja "vinna" över i den situationen.
Ledarskap skall tränas från backen!!! Säkerhet för både folk och fä måste vara A och O. Det är nog bara i cowboy-filmer och rodeos som ryttare slänger sig upp på bockande hästar och "vinner" (knäcker??). Som sagt, bockning står för så otroligt många saker! Och det är en vansinnigt stark INSTINKT för hästar att till varje pris bli av med det som befinner sig på ryggen! I det vilda så är en bockovillig häst en död häst… Det betyder att just bockning kan bli ett resultat när hästen befinner sig i en konfliktsituation. Tex - den vill verkligen springa, men blir hindrad av ryttaren = konflikt. Kallas med ett finare ord överslagshandling.
Fortsätt du att hoppa av i situationer du känner dig osäker i! Hitta ett annat sätt för din häst att få ut sin energi på. Det kanske är en häst med mycket "spring i benen" (mina arabston är det…) och då behöver man hitta en bra balans för att inte trigga igång farliga situationer.
Lycka till!

#0 Ville bara säga att det är skönt att du hoppade av. Det är nog det bästa sättet att slippa att bryta nacken på.
När min häst är pigg brukar jag skritta länge i svår terräng, t ex snårig skog, vissa kalhyggen fungerar oxå. Hon lugnar sig då och ser vart hon sätter fötterna istället för att stressa, vi brukar skritta ca 1,5 h. Då är hon betydligt bättre dagen efter. Att "jaga/ busa/ leka" med henne fungerar inte på våren, Då blir hon bara ännu mera uppåt.

precis som #20 poängterade så finns risken att hästen blir ännu värre av att du busar upp den innan du ska rida. min häst är sådan, är han stirrig när han tas in från hagen och inte lugnar ner sig medan han görs i ordning så vet jag att jag får räkna med att han kommer vara stissig vid ridning också.
jag tycker nog du skulle satsa på att longera istället, där du har lite mer kontroll och inte stirrar upp hästen för mycket, utan låter den springa och bocka om den vill det, men vill den hellre bara ta det lugnt så låt den göra det.
i övrigt tror jag lite dressyr kan hjälpa dig mer än att rasta av hästen innan ridning, där du lär dig att fånga upp hästen istället, det har hjälp för mig. som sagt blir min häst också hoppig och stissig ibland men nu behöver jag bara sitta och fånga upp energin och kan använda den till något bra istället =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
17# Hästen är ca 155 och jag 172. Hästen är ju ridskolehäst så det brukar variera, men hon brukar inte bocka när det är andra hästar med ryttare med.

Hästar tänker INTE i vinna eller förlora, hästen följer ledare som känner som säkra.
Därför är man en bra ledare som sätter hästen och sin egen säkerhet först, sitter man av och leder hästen så visar man också att man själv vågar gå fram, man föregår med gått exempel.
De som bråkar med hästen missar hastensförtroende för en. Hästen är till skilnad till oss ett flockdjur som lyssnar på den som den kan lita på. Flocken sammarbetar också när det gäller att upptäcka fara och ta beslut.
Sitter man av och går fram så visar man att det var inget farligt och det är rätt mot hästen samtidigt som man är rädd om sig själv.

#23 Jag tror helt klart (vet) att hästar har tävlingsinstinkt, och jag tror även att det är en kamp om ledarskap i vissa fal - och då finns ju vinst och förlust med. Hästar är smarta djur.

#24 häst vinner inget på att inte "lämnöver" till en säker ledare däremot om du inte ger hästen trygghet då kommer den inte lyssna hur mycket du än bråkar med hästen.

#25 Hästar försöker alltid klättra i rang när dom har chansen, och om dom märker att människan inte håller måttet är dom där direkt och försöker.

#26 klart dom tar sin plats och håler inte ryttaren måttet så kommer inte hästen lyssna det är direkt farligt för ett flockdjur att lita på någon som inte håller måttet. Men en ryttare som ger hästen säkerhet kommer hästen inte ta över för då är det säkrare att följa.
Bråkar man då för bråkandets egen skull när hästen bockar i tället för att kliva av och visa att vägen är säker följ mig då är man ingen bra ledare.
Hästar är faktiskt följe djur inte som varjar/vi som jagar och lever i en heraki.

#26 Jag håller faktiskt inte alls med om att hästar är "där direkt och försöker" för att citera dig. Det är högst individuellt! Jag har träffat åtskilliga hästar som snarare verkligen VILL vara till lags även om vi som människor kan vara otydliga eller rent av klumpiga. Och sedan finns det ranghöga hästar som tar för givet att de ska ha ett ord med i spelet - även mot oss människor.
Som jag uppfattar trådskaparens problem så är det inte rädsla/otydligt ledarskap som är problemet i första hand, utan för mycket springlycka i kroppen… Och oavsett om problemet är hästens egen osäkerhet, ledarskapsdiskussion eller pur glädje så når man ingen framgång med att resonera i termer av att "vinna eller förlora". Jag vill dessutom påstå att man kan vara en mycket god ledare för sin häst, men en mindre god ryttare. Är man den lite harigare sortens ryttare som inte längtar precis efter att spränga fram i full galopp i skogen, och kanske dessutom inte har tillräckligt bra balans för att kunna parera hästarnas sidohopp när de skyggar osv så är det inte självklart att hästen "tar över ledarskapet" för det. En del hästar blir konfunderade och kanske till och med osäkra, medans andra är mer av den "förlåtande" karaktären. Men att påstå att alla individer egentligen önskar att ta över ledarskapet är att dra lite väl stora växlar. Den tanken fungerar inte ens hos oss människor…