Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8397 ggr
dundeer
1

honung

Hej! Jag vet inte men jag höll i en honungsflaska igår och började undra om man kan ge hästar honug…Kan man göra det? Om inte, varför? Om man kan, Vad är de då bra för? :)

Elshira
1

Det är ju i princip rent socker så jag tror itne det är särskillt bra!

Men jag vet att det finns några som använder det på småsår då det är lätt antibakterielt och mjukar upp bra :)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Kan, kan man väl, har hört folk som smetar på lite honung på bettet när dem ska börja vänja unghästen vid bett, för att få det till en positiv upplevelse.
Men utöver det vet jag inte vad det skulle vara bra för ;)
Men jag personligen hade nog inte gett hästen honung, är ju väldigt sött med massor av socker=hål i tänderna är min tanke.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

dundeer
0

hehe okej ^^ Ja jag fick bara en tanke! ;p

viktoria91
0

honung ska vara bra att lägga på sår^^

dundeer
0

#4 okej! ja alltid bra att veta! :D

lisette
1

honung borde ju vara bättre att ge än vanligt socker? om man nu vill ge socker vill säga…

googlade och hittade detta

Det är bättre än vanligt socker. Honung är ett slags socker men består av enkla sockerarter som fruktos och glukos, som har lägre GI, säger Ingemar.

carrrrrooooo
0

men frågan är om det är så bra på sår? Flugor, knott, humlor och bin drar sig till socker lukt så det lär ju så fall samlas massa insäckter vid såret som kommer störa hästen.. då måste jodopax vara bättre för hästen..

Zaphix
0

Honung vet jag att endel lägger på när hästen har mugg, vet inte riktigt hur vettigt det är, men används i alla fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

På vintern kan man ju ha det på sår :P

(man kan kissa på såret också om det är nödäge, det är nämligen sterilt och nyttigt.. fast det är nog lättare för manliga ryttare och kanske inte så fräscht. Men nu vet ni det om ni ridit vilse mitt ute i skogen och hästen fått ett sår som behöver akut vård..)

Man borde kunna använda det som melass, om hästen inte vill äta. Kanske medecin eller nåt? Annars ska man nog undvika socker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

Att lägga på honung på omslag på ett sår är bra, honung är läkande för såret, drar ut bakterier och renar, men att bara kleta på utan ett omslag är ingen höjdare då det som #7 redan påpekar (därav att det även sägs va bra på mugg då det drar ut bakterier). det finns ju en hel rad produkter som drar bakterier ut, men honung är väl blant dom billigare och som man kan få tag på lätt om det tryter, är stängt eller man inte har pängarna till andra saker just där och då.
Redan för flera tusen år sen använde folk honung till sårbehandling på människor, det fins papyrus och stentavler från tex gamla egypten som visar hur dom använde honung till omslag på sår. En fördel är att det är ju helt ekologisk och fri för konstgjorda tilsatser om man känner någon som sälger färskslungat honung tex :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WhoCares-01
0

man kan ju ha det som godis… en skiva äpple som man penslar lite honung på och på med havregryn =) gott gott på jul eller hästens födellsedag kanse =)

sen undrar jag vad som skulle vara dåligt med att ge hästen socker? visst kan det inte vara bra i stora mängder men vi ger ju hästarna betfor och melass… innan gav jag alltid en sockerbit som gotta efter ridning.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Rita-S
0

Ja, altså om jag måste välga mellan honung eller melass tar jag nog heller honung.. det är trots allt mer naturligt än melass iaf :) jag kan glatt se för mig att dölja lite betsk medicin med honung tex, eller som #11 säger till jul

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sahara86
0

Eftersom det innehåller mycket socker skulle jag inte ge det till hästarna. Jag vill ha en anledning till det jag gör och veta varför, så jag ger inte något "bara för att".

lisette
0

#13 det är ett annat sorts socker i honung. honung är nyttigare än socker.

men varför man vill se sin häst socker förstår jag inte..

Pelleplutt1
0

Honung kan i sällsynta fall innehålla sporer från Botulinum bakterien. Hästar är mkt känsliga för giftet som den bakterien producerar. Det är därför man vaccinerar hästarna mot botulism innan man ger dom ensilage/hösilage. Skulle därför aldrig komma på tanken att ge min häst honung!

Gronstedt
1

#11: Så har hästar också allt större problem med diabetes. De är gjorda för lååååångsamma kolhydrater, en hel del protein och ganska lite fett. Och en hel massa fibrer per joule.

WhoCares-01
0

#16.. har inte riktigt tänkt så innan men då borde man väl inte ge betfor heller ju… det är ju nästan bara socker. samma sak med korn som är 80% socker enligt en på hälsa & helhet…   sen förstår jag även om det bara står långsamt och inte lååååångsamt ;)

// Alexandra

Gronstedt
0

#17: Jag skulle personligen inte ge korn och definitivt inte betfor om det inte behövs av något särskilt skäl, som att få i hästen medicin eller hålla igång magen. Jag anser att man bör ha så lite socker och stärkelse man kan i hästens mat - att man bör sträva efter att inte ligga högre än det som finns i deras naturliga föda.

Och visst, jag kunde ha skrivit "mycket långsamma", men det iddes jag inte.

WhoCares-01
0

ja det är ju vad man själv anser bäst… själv ger jag betfor för att maten inte ska vara så torr. vill inte riskera att de blir dammallergiska eller börjar hosta. men att int ge för mycket socker ska jag definitivt ha i tankarna i fortsättningen =)

// Alexandra

Tarragona
0

Jag skulle aldrig ge mina betfor.

Tarragona
0

#19 Du kan väl blöta det andra kraftfodret utan att ge betfor.

WhoCares-01
0

jo det kan man ju göra men jag har alltid gett dom betfor och det funkar så… sen älskar dom det dessutom

// Alexandra

Gronstedt
0

Betfor innehåller väl inte så ruskigt mycket socker egentligen? Mer än hö förstås, men inte så mycket som som melass eller honung i alla fall. Eller?

lisette
0

#20 jag älskar såna inlägg.. ;) du kan väl utveckla? =)

Tarragona
0

#24 Oj svårt men ser inte att de behöver det, gynnar väl i och för sig matsmältningen men om de får fri tillgång på grovfoder hålls matsmältningen igång ändå. Tycker det känns onödigt att tillföra socker. Det räcker att jag själv är sockerberoendeSkrattande

Zabbio
0

Ger både korn och betfor.

Korn (+lucern) till Crow som inte håller vikten av något annat inklusive lucern, kraftigt hö, allehanda pellets (som ändå innehåller mkt korn i de flesta fall) m.m. Så han får helt enkelt ha korn, hellre en skäppa korn än ett benrangel.

De andra två får en näver betfor för att ha något att slafsa i när Crow äter, och för att blanda vitaminer och mineraler i.

Gronstedt
1

#26: Alla är olika och inget fel i att ge det som funkar. Att ge lite betfor för att få i nödvändiga tillskott är helt rimligt, det är precis sådant jag tycker betefor ska användas till.

Angående diabetes så har Krafft skrivit en del om det på sin hemsida (om det nu står kvar där). Det verkar som om det viktigaste är att det dräktiga stoet och det unga fölet inte får "fel" mat, för att inte öka risken för diabetes senare i livet. Det borde väl betyda att vuxna hästar är mindre känsliga?

Jag var också på en foderföreläsning där de sade att de snabba kolhydraterna ska tas omhand och brytas ned redan i första delen av matsmältningssystemet. Om fodret innehåller för stor andel snabba kolhydrater hinner de inte brytas ned utan passerar onedbrutna ut i den del av tarmen där det är meningen att fodret "grova" delar ska brytas ned av enzymer. Om de snabba kolhydraterna kommer dit stör de snabbt tarmfloran och gör att matsmältningen inte fungerar korrekt. Sedan jag hörde det är jag noga med att låta pållan äta grovfoder en stund innan hon får kraften och ger inte godis på "fastande" mage. Tarmfloror har jag respekt för Flört.

Zabbio
0

#27 Jo precis, när enzymerna som ska ta hand om det grova ser den härliga stärkelsen (som läckt över) så tar de den istället och värdena sjunker.. min lärare förklsarade det lite lustigt med bilder och smajlisar, men då minns man ju.. :3

sahara86
0

#14 Ja, det håller jag med om. Men jag håller även med #15 och det är ytterligare ett argument till varför jag inte ger honung.

#25 Jag ger inte heller betfor av ungefär samma anledning. Det behövs inte till mina hästar och jag försöker hålla socker samt även stärkelsekonsumtionen låg.

poppysmarsvin
0

Grönt gräs - speciellt på försommaren, är sprängfyllt med socker!

Gronstedt
0

#30: Jo, naturen är underbar. När hästarna är magra och trötta efter vintern serveras mat som gör dem feta och fulla av energi. Sedan kan de beta hela långa sommaren och tidiga hösten på magert, fiberrikt "vuxet", överblommat gräs och örter, och sedan fryser gräset så att sockerarterna förändras och gör hästarna feta inför vintern, då de måste överleva på torrt, näringsfattigt gräs, vissna örter, bark och löv.

LinaN
0

Jag förstår inte resonemanget att man måste ha något som är blött i fodret, eller rättare sagt att man måste ha betfor som gör fodret blött.

Jag kan inte ge harry betfor eller havre/korn osv, han tappar muskler på det. Vilket har lett mig till att han troligtvis har ESPM-sjukdomen. En sjukdom som gör att istället för att musklerna lagrar energin och allt det där andra som kommer från maten så bryter dessa sakerna ner musklerna (längesedan jag läste om det nu så därför det blir litet luddigt)

Betforen rök ju fortare än kvickt och likadant havren.

Började ge honom mer hö, och köpte hem linklipellets. Det är en så pass liten mängd spannmål, och kliet i sig är ju bara skal från något spannmål, dvs mestadels cellulosa. Medan linet är fett och protein.

funkade skitbra! han började lägga på sig muskler, blev piggare på ett positivt sätt och inte alls lika grinig. Linkli blötlägger man i skållhett vatten i 30 minuter och sedan spär man med svalt vatten till antingen det blir kallt eller ljummet. Harry föredrar ljummet och han vill ha det så löst så att det blir som soppa/välling.

3 dl om dagen för Harry. Totalt. Sen så får han ju mineraler och lusernstrå på morgon och kväll.

skitbra och är minimalt med socker i maten.

Så det finns alternativ till er som är rädda för hosta hos hästarna. Eller så blöter man helt enkelt bara upp den vanliga maten. går alldelesutmärkt att hälla vatten på kornkross, eller hel havre, så låter man det stå en 10-30 minuter så dammar det definitivt inte, samt att man kan blanda i tillskott utan att de dammar iväg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gronstedt
1

#32: Ingen häst kan bygga muskler av korn och betfor! Kolhydrater ger kroppsfett och energi enbart, muskler byggs av protein (gäller även människor).

Man kan hälla vatten på vanlig kraffoderpellets också, det blir en gröt som hästarna gärna äter.

LinaN
0

#33 han käkade havrekross och betfor då, för att "Det är ju bra hästmat så ge du det till honom" men jag forskade litet på det.

Många andra hästar håller sig bra på det, varför? bra fråga. Men min funka inte och jag tänker inte chansa med ESPM, hellre förebygga än bota. Så inga spannmål mer än det lilla som är i linklipelletsen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.