Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6512 ggr
may-britt
0

myler bett

hvor kan jag finne myler bett?

Maja
0

Här finns ett par :)

Zabbio
0

Förlåt att jag lägger mig i.. men är det till samma häst du skrev om travtaktig tölt?

Jag tror faktiskt inte att ett bettbyte hjälper dig, möjligtvis till ett rakt tränsbett. Eller om munnen behöver vila lite, något bettlöst ett tag.

Myler brukar förvisso göra bra bett. Men jag tror att du kommer lägga mycket pengar på något som inte kommer lösa ditt problem, och det är ju synd. Det hästen behöver är - om jag tolkat situationen någorlunda rätt - tid att bygga om musklerna och konsekvent, ärlig träning på enkla bett. Ge henne lite tid att vänja sig vid det tränsbett du börjat använda. Om det nu är samma häst det handlar om :)

Men annars brukar myler betten vara vettiga, lite överdrivet dyra bara och man kan ju undra hur många av patentlösningarna som är så väldigt nödvändiga, även om de säkert är bra. Menmen.

Kolla i någon westernbutik om du känner till någon, eller kolla på tradera/ebay efter ett begagnat i bra skick så kanske du sparar lite pengar. Annars vet jag inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Jacson är den enda importören i Sverige så alla butiker som är återförsäljare för Jacson kan ta in Mylerbett.

#2 Så himla dyra är dom inte. Mitt kostade 369 kr, ska man ha Sprenger tex som är så populära så får man lägga minst det dubbla.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
0

#3 Nej men om det räcker med ett tränsbett från hansbo för 120kr, så…Senn är det väl det med att söka nya bett hela tiden, jag tror faktiskt inte att det är rätt lösning (efter vad jag läst och om det är till samma häst) och efter några testade bett hamnar man ju på nån tusenlapp ganska lätt… Men TS får gärna köpa mylerbett för min del, tänker mest på ekonomin. Men det är ju helt och hållet hennes pengar och val.

Jag är faschinerad av KY rotary grejjen och nån led till, men tycker att de flesta andra betten ser ut som dyrare varianter av de vanliga.

may-britt
0

Zabbio nei det er til min C ponny jag skal ha det sen hon har blitt riden på  et förut men min kopis i  Norge låna det och  jag har inte fått det tilbake.

nei min andre häst jag snakka om har et 3 dela bett

Zabbio
0

#5 Ok :)

Som sagt, ville bara bespara dig några kronor.

may-britt
0

ja det var dyrt det bettet kansje jag provar och  få  tak i  et kobber bett med kobber rullar och  fasta ringer sen hon kansje går på  det med

hvet du  noen som selger et sånt bett har alldri  prova det bare hört om det hon går inte bra på  3 dela med löse ringer de moste väre faste

Zabbio
0

#7 Men det finns väll gott om tredelade eggbett (fasta ringar)? Kostar inte så mycket.. fungerar hon inte på det då? Tvådelat eller rakt kanske? Tvådelat är inget dåligt bett, men det får inte vara för stort och man ska inte spänna nosgrimman/inte ha nosgrimma, så att man ser så att bettet passar för just den hästen, är rätt storlek och inte kan råka slå upp i gommen. Vissa hästar gillar ju inte när det rör sig för mycket, och ett tvådelat rör sig mindre än ett tredelat :)

Varför vill du ha kopparbett? Och rullar? Om det är för smaken kan du ju testa med svart järn också, ifall du hittar ett sånt men inte ett i koppar. :) Inte helt säker på vad du menr för bett :)

may-britt
0

hej det er et sånnt Bild 

hon liker inte 3 dela så  bra sen jag tenker hon er van med rett stang bett så  hon er better når man rider på  2 dela jag tycker inte om 2 dela vet inte hvorfor men jag tenker at  det moste gjöre onte med 2 dela mer enn 3 delad men det er hva hon tycker om så da moste hon vell få  det da hon er inte ung så hon er satt i hva hon vill och  inte vill

Linnea
0

Sånt finns på hööks.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
0

Varför inte ett rakt tränsbett i så fall? :)

Ett för stort tvådelat kan slå upp i gommen på hästen och det gör ont, eller om hästen har låg gom. Men sitter det rätt (inget som sticker ut på sidorna) är risken inte så stor. Har man ingen nosgrimma ser man om hästen gapar för att komma undan trycket som kanske kommer i gommen om betet inte passar. Ett tredelat kan också slå upp, men risken är mindre. :)

Ju fler leder ett bett har desto skarpare är det i regel; dt kan ''vira'' sig runt käken på ett annat sätt, och när man tar i bettet och det flyttar sig lite i sidled (som det ju gör om man inte tar precis lika mycket på båda sidor och hästen inte följer bettet omedelbart) så ''skrapar'' lederna mot tunga eller lanerna. sk. kulbett ä ju skarpa tränsbett pga det. Sen måste man ju se fördelarna med olika bett också och vad hästen trivs med. Vissa trivs inte på rakt, och då få man ju acceptera det. Eller om man behöver lite mer rörlighet så är kanske tvådelat bättre. Eller tredelat.