Bygga muskler..
Vill ha tips på hur man bugger muskler vid sidan om manken. Lägger ut en bild så ni förstår var jag menar. :)
Tycker att sadlarna ligger bra, trycker absolut inte, men kan ju ha fel.. Kan det bero på sadeln?
Om det inte beror på sadeln, vad för övningar kan bygga upp?
Jag är inte säker, men det känns som att sidvärtes rörelser borde ta där på sidan (tillsammans med ryggarbete då).
Hakuna matata!

Klättring, arbeta i form (korrekt form) för hästen verkar ha tunna halsmuskler också, hitta lite krånglig mark att rida på för att öka ryggvärkan eller rid ofta på bommar. .
#1: Okej, bra tips. :)
#2: Är nog mest bilden som visar tunna halsmuskler, för det tycker jag inte han har. Iofs inte biffiga heller, men normalbyggda kanske..
Bifogar en annan bild.
Men ska rida mer i terräng nu när snön börjar försvinna, då kan vi klättra också. :)

Ofta har hästen dåligt med muskler kring manken p.g.a sadel som inte passar optimalt. Så jag skulle först och främst kolla upp sadeln.
Men ligger sadlen bra är det lättare sagt än gjort att få hästen musklad kring manken.
Brimad ser likadan ut, jättespetsig manke och nästan "gropar" in vid manken.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#4: Han har iofs gått med en sadel tidigare som inte passade jättebra, men det är kanske ett halvår sedan vi bytte sadel nu. Den sadeln sa sadelprovaren låg bra, men när vi bytte sadel fick vi en mycket trevligare häst att rida.
Det kanske är mindre lätt att bygga muskler där på en häst med hög manke?

#3 Snön är ju den ultimata träningen annars ..
#7: Så länge det är bra snö i alla fall, har varit för djup snö i vinter, har gått upp ovanför magen på hästen. Mindre lätt att rida där då. :)

Vid sidan utav manken är muskler som lyfter ryggen = du måste få din häst att börja röra sig igenom hela kroppen och höja ryggen.
Så frågan är varför din häst inte naturligt väljer att göra det? Är hästen inte frisk/fräsh? Är utrustningen, dvs sadeln ivägen? Stör ryttaren?
#9: Okej, visste inte vilka muskler det var. :)
Han rids inte speciellt hårt, utan det är mest lugna uteritter, och rids väl inte igenom alltid heller. Utan ofta blir det ut och skrutta med repgrimman. Ska bli bättre på att rida ordentligt, men man är ju lite lat.. :)

Fast även om du är ute och rider fritt i skogen så bör ju hästen trampa på fritt igenom kroppen om den är frisk, har utrustning som passar och matte som inte sitter och felbalanserar.
Skritt på lång tygel kör jag mkt för att träna min unghäst på att trampa på framåt och kliva igenom kroppen och bli aktiv med att swinga ryggen ;) Klättrar man, kliver i tuffare terräng med lite stock och sten så är det utmärkt sätt att få hästen att sänka och sträcka ut halsen= balansera sig och då burkar ryggen börja komma upp.
Påpekar oxå om en sadel som ev inte passar.
Observera att sadeln måste vara något stor om hästen skall kunn abygga mer muskler. Sitter sadeln bra på dom muskler osm finns finns det ingen platts för dom att utveckla sig.
#11: Har pga. snön inte blivit någon terräng alls i vinter, utan bara på plant underlag, lite backar men ingen regelrätt klättring.
Kan säkert vara vi ryttare som sitter och felbelastar, inte ridit för en tränare eller jo, westerntränaren men han kommenterar inte sitsen alls utan fokuserar på annat). Har tänkt ta kontakt med min vanliga tränare för jag behöver just sitsträning.
Så det kan säkert vara en anledning.
Ja, lång tygel är väl det han går mest på.. Känns som han jobbar på bra med ryggmusklerna, men kanske inte så bra som han borde.
Snart bör sandtaget ha tinat upp också, så då blir det klättring i alla fall.
#12: Det är iofs sant. Vi varierar mellan en bomlös sadel och en bomsadel. Båda ligger riktigt bra nu, men har under vintern behöft haft en fårskinnspad under bomsadeln då han är väldigt skavkänslig. Kan vara att sadeln blir för smal då, ska titta imorrn, isf byter vi ut den mot renskinnet som är mycket tunnare.
Även bomlösa sadlar måste anpassas rätt och kan förinta muskler om dom sitter illa. Gillar dom inte alls faktist då få har tillräckligt med kunnskap att anpassa dom till hästen som en bomsadel utan tror att det bara är att lägga på vilken som hälst.
#14: Okej?
Nu ligger den iofs bra som jag skrev.