Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4689 ggr
NettanLindholm
0

Foder

hej !
vet att det finns många olika trådar om foder, men eftersom det kan skilja så mkt från häst till häst tänkte jag att det var bäst att göra en ny.

Jag har ett fullblods sto på fem år, 164 cm hög, som nu ska bli ridhäst. Hon gick av banan i slutet på september förra året, och jag köpte henne i mitten av december. Just nu går hon ungefär 5-6 dagar i veckan, men inte så jättehårt då vädret inte tillåter det och hon inte är så himla musklad ännu. När snön har smält och isen försvunnit kommer vi dock börja rida lite mer seriös dressyr och bygga upp muskler genom det och att vara ute och klättra o.s.v. Men nu till frågan:

Hon går nu på ca 11 kg hö om dagen (som dock inte finns analys på och det tänker stallägaren inte fixa) + 2 liter Salsa Hotmix müsli + 2 liter kornkross om dagen.

Jag har inte möjlighet att få henne på fri tillgång på höet då hon delar hage med andra hästar, men vill gärna få upp henne i vikt och även få henne att bygga muskler. någon som har nått tips på vad man kan ge då? lusern? soya? vad är bäst och lättast att de? Hon är ju väldigt tunnt byggd eftersom hon är fullblod. Har fått upp henne i vikt sedan hon kom, men inte alls så mycket som jag vill.. Protein är det väl som behövs, men tänkte då om ni har nått tips om vad som är bäst att ge? Glad

Alex
0

Lusern är det absolut bästa att ge i första hand  för att få upp en häst i vikt och bygga muskler. Framför allt när du inte har analys på höet så är det bästa att ge extra protein via grovfoder för att minska riskerna för proteinöverskott. Soja tycker jag du bör undvika i första hand, det skulle jag nog inte ge alls om jag inte hade analys och visste säkert att det krävdes mer protein.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NettanLindholm
0

#1 det var lite så jag tänkte med. att lusern ändå vore det bästa att ge henne :) tack så mkt !

SunDanceRanch
0

Hej Lind

Du kan också meal du måste blanda med vatten.

Vi ge det till vara hästar ocksåi summer när de arbete mycket i skog med ridturer fram 4 a 5timme.

Vi har också bra muesli med krydor det är mycket bra tillägg.

D.W. Muesli Herbs är ett idealiskt tillägg till kraftfoder som D.W. Ration Biks.

Vi har på vara websidan komplet list med vitamin och mineralen.

Kolla på www.sundanceranch.se

Hälsningar Dimitry

NettanLindholm
0

#3 tack för tipset ! Dock stod det att det var mycket energirikt och vill ha så lite energi i det som möjligt eftersom det är ett fullblod jag har som har massa energi redan innan ;)

pluttanna
0

De är just det som är lite trixigt med fullblod och hästar som står högt i blod.

Energi ger trotts allt hull trotts att man har en energifull häst redan.

Proteiner ger muskler.

Alex
0

#5 Nja, det stämmer inte riktigt. Proteiner ger hull också, proteiner är den viktigaste byggstenen, får hästen för lite protein och för mycket energi blir den tunn men bukig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ThunderClap
0

Hur tunn är din häst igentligen i hullet?

Mitt fullblod såg ut här en period (direkt ifrån banan, fick förstoppnign och stod på bara drop i en vecka)
OBS, detta är vad som ansågs som lättfödd på täby, 155cm, 500kg i ok hull

Eftersom han blev lite väl het på energi i fodret så skippade jag alla uträkningar och gick på att bara kasta på med massor med protein =för att bygga hull och muskler och undvika het häst. Och det fungerade super för mig. 3 månder senare (med kastration desutom) såg han ut så här.
5 månader senare.

Under uppgödningsperioden åt han i stort:
17kg hösilage (ej analys)
2kg luzernklipp
1,5l Krafft Protein
1,5l kornkross
+kalk, miner, olja, linfrö

När han sedan var i kondition och hull för att hålla sig fin och bygga muskler på häst med hög förbräning i träning så åt han ungefär så här:
23kg hösilage
2l kornkross
0,7 krafft protein
+kalk, miner, olja, linfrö, biotin

Nu hade jag rättså lätt för mig då min kunde äta stora mängder foder, är många fullblod som inte äter så vidare mkt (föregående häst hälften xx vägrade äta mer än omkring 10kg hösilage/dag, så var bara att vräka på med krafftfoder med mkt protein för att få upp hullet)

thilda-
0

vetekli är bra med

NettanLindholm
0

#7 oj ! sådär illa är det inte! Hon ser mer ut som den första bilden "efter tre månader".

Hon är en kräsen liten dam som jag absolut inte kan få in mängder med hö. Är glad om hon kan äta 11-12 kg/dag.

Sedan äter hon även nu

2 kg Hot mix müsli, 1.5 kg lusern pellets, 1/2 kg kornkross.

Det är vad jag får i henne då hon äter otroligt långsamt och inte tycker att det kladdiga är särskilt gott ;) det tar lite tid, men det är vad hon får i sig just nu Glad

pluttanna
0

"6" jo det stämmer. Proteiner ger endast muskler och energin ger hullet. Blir hästen bukig så är det av proteinbrist, inte av energibrist. Är hästen både bukig och i dåligt hull så saknas det båda.

ärför kan en tjock häst i äverhull vara muskelfattig då den alltså har ett energiöverskott samtisigt som ett proteinunderskott.

Dock omvandlar hästen väldigt stora proteinöverskott till energi som sedan används till ett ev överksott om den redan får tillräckligt som då ger hull. Men då är det fortfarande inte proteinerna som ger hullet utan energin.