Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5362 ggr
Scandi
0

Ngn som känner till Jeffries sadlar?Behöver tips!!

Provade ut massa sadlar innan i veckan , fick hjälp av stllägaren som läs nysst till hästfysioterapeut och även sadelprovare. Tog mått och hämtade hem sadlar som jag sedan red i och hade en spec padd under som visar om sadlen ligger jämnt och visar ev tryck.

Precis alla sadlar jag har provat  tryckt en liten bit på bossans sista del :/ annars jämnt tryck. Förutom en globus clic som tryckte fram och bak , vi trodde redan från början att den skule vaa för rak men ville prova ändå för att se vad padden sa.

Han har en rätt kort rygg tror vi mätte att sadelläget var 32-36 (kommer inte riktigt ihåg) är ngt svängd, blir rakare när han får upp ryggen, är överbyggd bak,är vid och har tyngdpunkt långt fram. Ojämnt musklad just nu..

Provat tekna,prestige dodge?, passier, jeffries elite dressyr och dem visar alla lite tryck bak. Den jag trivts bäst i är jeffries men skulle varit lite vidare.

Både jag och stallägaren är fundersamma, vi tror att det kan vara för att sadlarna varit antigen lite smalá eller för långa medans där vi lånat hem sadlar också har sadelprovningar menar på att sadlarna definitivt  varit för raka ?

Frågan är om det trycker bak för att sadlarna är för långa? Har provat 17tum, 16.5 hde kanske blivit bättre bara jag kan sitta i en. Ska prova sadlar igen i nästa vecka..

Ngn som haft samma problem??

ThunderClap
0

Jag skulle nog titta på böjdare, bredare och utan kilbossor. Det är ofta vinande koncept, men tyvärr så är sadlar som har de sakerna oftare dyrare av någon dum anledning :(

Är sadeln för lång vet du genom att känna efter vart sista revbenet är, sadeln ska inte gå förbi det, utan sluta helst tidigare.

Sitsens storlek påverkar inte hur lång sadeln är sådär jätte mkt, utan det är anläggningsytan på sadeln som påverkar det = 16,5" och 17" på samma märke och model har isort samma anläggningsyta. Så du ska inte titta på mindre sätesstorlek till dig, då kommer det bli fel för dig att rida i, utan titta på modeler som har liten anläggnisnsyta emot hästen = bort med kilbossorna, de är till för att förstora anläggninsytan, böjdare sadel tar även bort mer anläggningsyta om han kan ha det framtill.

Scandi
0

ska ta hem några county nästa gång, ev jaguar men jag tycker de är för dyra tror inte jag kan hitta i min prisklass :/, ev dominus också.. och ngn annan prestige om det finns inne.. stubben tror jag är för rakt?  tyckte ju annars att han kändes riktigt bra i jeffriesen :/ men vill prova wide , hästaffären har bara med/wide.. mätte ryggen idag med men jag får nog ta dit ett riktigt mättband och mäta flr idag tyckte jag det var snarare 40.  Har provat en county för ett halvår sedan eller mer men då tyckte jag den såg alldeles för böjd ut :/ usch va svårt!!

Scandi
0

putt

ThunderClap
1

Dominus och Jaguar stämmer oftast in bra på böjda sadlar utan kilbossor, Stübben är mer normal mot rak och iallafall dressyrsadlarna har nog alla kilbossor.

WinterPrince
0