Askmolnet från Island
Alltså, hur tror ni hästarna reagerar på detta?! jag mena, det är giftigt och min häst går på lösdrift, hon kan ju inte skydda sig mot askan. Kan dom bli Sjuka av detta…? :s
Alla nyhetstidningar brukar vara duktiga på att överdriva, men enligt aftonbladets articklar ska det inte vara skadligt för oss i sverige (vilket förvånade mig).
Längst ner i artikeln står det hur du kan se om det är aska eller inte, kommer det sådant regn kanske du kan ta in hästarna tills det slutat :)
_"I Sverige finns det inga risker med molnet, menar Reynir Bödvarsson på institutionen för geovetenskaper vid Uppsala universitet.
- Om man pratar giftighet så är det sannolikt inte giftigt här i Sverige. Men på Island tar man in djuren nu för att de inte ska förgiftas av framförallt svavel och fluor.
_
Molnet är helt osynligt och kan på sin höjd synas som en vacker solnedgång. Men Reynir Bödvarsson säger att det finns ett enkelt sätt att kontrollera om det finns glas och andra partiklar i luften. - De faller ner när det regnar så man kan ställa ut en ljus tallrik när det regnar. Om den blir svart är det hårda partiklar och aska som kommit ner."
Hakuna matata!
Hmm… Okej, då behöver jag inte vara orolig då ^^
de är lite jobbit för vi har ingenstans att ta in dom förutom ett öppet stall :s
En bekant till mig har pratat med folk på Island som var "utsatta" för detta. Där var det inga problem alls, hästarna gick ute och märkte inte ens av det. Askmolnet som kommer att komma hit, ja… Rätt så uppblossat i media som #1 säger.

har en kompis som var bara nån km från själva vulkanen förra veckan, det var då 2 sprickor i den och sprutade "eld". hennes kompis bor där och har evakuerats nu när det blivit en 3e spricka och molnet o allt.
hon hade några coola bilder där dom står med vulkanen sprutandes bakom sig =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är defenetivt farligt för både djur och människor på Island men askan är så högt upp när den kommer till Sverige så det är inget farligt för oss.
#4 va häftigt! :)
#5 va bra! :)
Nej jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara någon som helst fara för oss här! Då är antagligen det vi redan har i luften betydligt farligare. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
det ska inte vara farligt utan det är så högt upp i luften att det inte kommer drabba oss har dom sagt.. dock är det ju inte bra för djur och männsikor på island och senast den vulkanen var aktiv så varade de i 2 år, undra hur länge den kommer hålla på denna gång
#8 jaa precis, å hur länge kommer flygen vara inställda…jag känner massa folk som skulle ut å resa och mina kusiner sitter fast i London :s
#9 Askmolnet blir ju mindre, och sen framför allt kommer det blåsa åt olika håll, så det kommer antagligen inte vara ständigt stängda flygplatser tills det är helt borta, utan kunna öppnas lite då och då…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst