hjälp
Heej ! jag ska nu berätta ett problem…. Det är kanske mkt att läsa, men jag ville förklara så bra som möjligt…. BEHÖVER VERKLIGEN SVAR !
Min häst har börjat för ett tag sen bockat med meej, Av red Glädje (hon har inte ont, och hon ser jätte glad ut när hon gör det…. ) , Det började med nån bockning i veckan, men nu är det flera gånger varje gång jag rider !!!! Jag har tredelat bett…. Jag har provat allt (vad jag kan hitta på iaf) , när hon gör det så säger jag "fy" i "mörk" röst…. Men det funkar inte :/ och så¨har jag provat att pratat lungnade med henne , men funkar ej :/ Och så engång så "smällde" jag försiktigt med spöt men det var hon jätte rädd och stegra lite och tänkte springa iväg :O (hon har gått på trav för länge länge sen, och jag har hört att travhästar brukar så "rijält med stryk om dom tex galopperar) ….. Kanske derför hon blir så rädd om jag andvänder spöt? (hon blir aldrig rädd om jag andvänder spöt tex för att göra "skänkeln tydligare" och det som man anndvänder spö till … Det är jätte jobbigt när hon bockar ohc håller på såder, inte kul alls…. ! Och nu så kan jag då inte rida i skogen mer (då är hon HOPPLÖS) Så jag har ridit i padocken nu några dagar (hon tycker det är kul i padocken oxå, hon tröttnar inte), fast vi har bara skrittat, och efter varje gång hon har skött sig hela tiden i padocken för hon trava typ ett varjv lr lite mer… Och så har jag börjat ridit Western med henne, och då har jag western sadel på henne och ärligt så sitter man "säkrare" när hon bockar när man har western sadel;-) Så jag har börjar rida western med henne och då har jag lärt henne lite som tex (har fått HJÄRN släpppp nu men ) men när hästen går runt (kors med frambenna)… Hon kan nåra steg :D och sen så skrittar vi hela tiden nu i padocken så vi skritttar över bommar och allt som man kan göra i skitt :) (jag longerar henne ibland så hon får springa) och typ var trejde/fjärde dag så förljer mamma med så vi får rida i skogen (hon har grimmskft på henne , och då sköter hon sig.. ) "känns lite fånigt med grimmskaft och så men vad ska man göra..)…. Mamma ska ringa någon dag till ridskolan i stan (finns människor där som är jätte bra på ridtravare, ska börja åka till ridhuset för provat lektioner till sommaren, då vi har renoverat klart vår hästtransport (lånar transport bara nu medans vi renoverar våran, fast vi lånar bara i "nödfall". Men NU undrar jag om du vet vad man ska göra när hon bockar ??????? Så JAG kan visa vem som BESTÄMER!!, Jag älskar henne så ! hon är världens UNDERBARASTE häst (förutom när hon bockar då haha ) ,,,,, (glömmde säga en sak, hon har inte bockat hela tiden fick henne början av sommarlovet och i typ okt (tror jag) så började hon med det här. Och det kan itne vara att hon fär får mkt mat, det är inge havre i (det heter Betamix) och hon får inte så mkt (vill inte ge henne så mkt för vi trode att det var derför hon bliv så pigg, men tydligen inte, och hon är 7 år, hon var inriden i ca 4-5 månader före innan jag köpte henne, men då skötte hon sig jötte bra !)…SNÄLLA SVARA PÅ DETTA OM DU VET! VI VERKLIGEN FÅ TILLBAKA VÅRA SKÖNA RIDTURER I SKOGEN UTAN ATT BRÅKA ! MVH

hur är hon när man rider flera??? om hon beter sig någorlunda bra så kan du ju testa att rida ut med nån några gånger! det finns också nåt som heter grästygel som gör att hästen inte kan ta ner huvudet mvh emma =)

det där med att hon är rädd för spöet är ju inte heller bra! gå ut å gå med henn t.ex å så viftar du med spöt å drar det över hela kroppen sså att hon fattar att de inte e farligt

Sorry, men läste inte allt men det kan bero av snö? Många hästar gör glädje skutt!

haha! min häst är lite rädd när de är snö ute =) hästar gillar ju ofta inte vitt 

Okej :) Å andra sidan kan det komma ett å annat glädje skutt.

Mina älskar snön. Fast nu var det nog inte det tråden skulle handla om. Förlåt.
Men det kan ju vara glädjefnatt av snön. Eller?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jadå! speciellt då om man har en busig häst! hehe =)
Hej Peace ! kanske kan du prova med att sätta på en extra tygel som löper från bettet upp över nosbenet -mellan öronen och fästes i sadeln, (dock inte så spänt att din häst inte får rörelsefrihet) men heller inte för löst så att hon kan få ner huvudet så djupt så att hon kan bocka, vet en liten shettis som höll på att bocka av alla som red under en lång period, tillslut så sattes en sådan här tygel på under ca 1 månad, hästen försökte att bocka många gånger må du tro men det gick inget vidare, men ialla fall efter den tid som den varit i denna extra tygel så slutade den lilla ponnyn med bockningen, vet ju givet vis inte om det hjälper på din pålla men testa om du inte redan gjort det.

Heej ! Hon beter sig bättre när man rider med nån, fast hon hoppar lite då oxå! (Har inte "tillgång" att rida med nån ofta bara typ varannan helg lr nått)…. Och så det där med att hästar lir "hoppig" i snö, kan jag tro, men min häst började innan snön kom :/……… Tilll jo : Frågade Dom på hööks, men dom hade inte hört talas om den beskrivningen till hjälptygeln då sa.. Vet du vad det heter? Till e_hjo : SÅg att det fanns grästygel på hööks men fanns tydligen bara i str ponny… ska föröksa få tag i en i str full.. ! och hin är då inte rädd för spöet annars ! bara då när hon skuttar och om jag tex "nuddar" lite förskigtigt då . mystikgt men sannt :)….
MVH

hmm.. då blev de ju lite knepigare… du kan ju prova med att smälla spöt på ridstöveln/sadeln, bara så att det låter. många hästar reagerar skarp på det "snärt"ljudet. och i stället för att säga fy så säg istället nej. nej är ett mycket vassare ord och hästar uppfattar det mer! lycka till

Jag skulle tro att det handlar om överskottsenergi. Som du själv säger så rids hon inte ofta och bara i skritt…där har du nog boven. Försök att rida oftare, längre turer. Då du travar så gör många förhållningar och var beredd att ta tag i tyglarna om hon tar ner huvudet och låt henne inte öka traven. Man känner oftast om hästen är på väg att bocka så var beredd. Tro att hon måste få springa av sig lite energi.
har du provat att longera henne INNAN ridturerna, så hon får springa av sin energi utan dig på ryggen? ibland kan det fungera rätt bra.
du kanske ska rida henne i mycket varierande skritt och trav i små volter och få henne att tänka på annat några ggr under ridturen. och sluta rida INNAN hon bockar så att det blir en positiv ridtur
(hellre kort och lyckad tur än längre ridtur med bråk), prova dig fram, annars kanske du ska ta kontakt med en bra western instruktör, för den kan säkert hjälpa dig med problemet med hjälp av NH metoder och bra vägledning mm…
lycka till

Ja, så gjorde jag när jag hade min unghäst som bara bockade och slog bakut så fort hon fick chansen.
Du kanske har en ridbana? Isf behöver du inte ens longera hästen. Släpp hästen på banan och låt den springa och slå bakut och sånt så gör den av med sin överskottsenergi själv. Sedan kan du rida hästen. Så gör jag ofta med mina hästar ifall jag märker att dom är extra pigga.