Maxvikt på nordsvensk?
Vad skulle ni säga var max för en nordsvensk att bära om hästen är ca 155cm hög och ganska muskulös?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
om hästen har gott om muskler, så orkar dom ju "hur mycket som helst"….100 kg ? nått sånt ?
Hej Anna :)
Dom är viktbärande. Men med viktbärande skulle jag själv inte belasta hästen med mera än 250 kg! Men det beror ju lite på hur grov den är också!
Mvh AMAZING.
dom är starka så oj oj :) man behöver då inte oroa sig på dom att dom inte skulle orka en :D
ja är dem rätt musklade kan dom bära ialla fall uppåt 150kg, fast den får inte vara allt för ung.
Min uppfattning är att man nog ska prova sig gram. I många fall underskattar man nog hästens styrka…
Jag har sett hästannonser där halvblod annonseras ut till ryttare med maxvikt på 60 kg - jag skulle ALDRIG vilja ha ett halvblod som inte orkar bära mycket mer än så, för den är det något fel på! Jag har en vän som väger ungefär dubbelt så mycket som det och hon rider regelbundet (3-4 gånger i veckan) på sitt halvblod modell mindre! Och han ser synnerligen välmående ut.
De karlar av större modell som tävlar i världseliten i hoppning väger alldeles säkert i trakterna runt 90-100 kg och det funkar ju utmärkt… Den vikten är inte alls ovanlig på en vältränad karl med lite muskler.
SJälv väger jag också lite mer än jag borde, men det är inget jag funderar på när jag ska ut och rida. Är man bara lyhörd för hästens signaler så märker man tydligt när man är för tung.

#5# Ja, jag skulle aldrig vilja ha en som väger 120 kg på tex min Gobban som är 158 cm. Gobban är ju halvblod/fullblod.
Hade en som provred Gejsa (fjordingen) och då är hon kraftig och stark. Tjejen vägde nog ca 110 kg eller lite mer. Gejsa gick väldigt dåligt med benen och man såg hur jobbigt hon tyckte det var, t o m stönade lite extra. Detta är inte bra för ryggen och benen på hästarna. Så väger man så mycket får man nog leta upp en stor nordsvensk eller ardenner t o m tycker jag. Om man överhuvudtaget ska tänka på att rida när man väger så mycket. Taskigt men sant!

Man brukar räkna med 20% av hästens egna vikt, vad kan den väga? 600-700kg 120-140kg på ryttaren
men gejsa ! så kan man väl inte säga ? alla ska väl ha en chans att få rida, även om dom väger mycket ?
fjordingar är också väldigt viktbärande, och din gejsa borde nog egentligen inte ha problem med det, men har hon muskler till det ?
jag tror ibland tyvärr att det daltas lite för mycket med våra kära hästar, dom är nog mycket starkare än man tror.

Jag rider ett smäckert kallblodssto som till våren blir 19 år. Hon är 156 cm i manken. Jag väger mer än jag borde (runt 100-110 kanske) och har aldrig upplevt några problem med henne utan snarare fått mcket beröm för hennes muskling och ridbarhet. Hästen väger själv ca 520 skulle jag tro.
Tror som många säger att vi är lite för rädda om våra hästar MEN jag skulle aldrig sätt mig upp på en omusklad häst och rida den en längre stund utan istället bygga upp dess muskulatur nogrannt och målmedvetet. Innan kallblodet hade jag en varmblodstravare som hade så pass bra ryggmuskler att när man duschat henne stannade det vatten kvar på hennes rygg mellan musklerna.
Bilden föreställer varmblodet när hon kom…

Och en bild på samma häst 2 år senare…
Efter två år hade vi en plattform att börja jobba med - 5 år senare var vi tyvärr tvugna att ta bort henne p g a bronkit men då var hon så välmusklad och fin att t o m veterinären trodde att det inte kunde vara en travare - det måste vara en quarter eller nått…
jag har funderat och tänkt att jag vart för tung för mitt varmblods sto på 152 cm.väldigt nätt.detta tänkte jag aldrig på när hon var själv men sen när jag skaffade arne på ca 165 då tänkte jag på vikten och hennes rygg.just nu väger jag 60 kg.jag har gått ner mellan 10-15 kg under sommaren:)

#9+10 SKILLNAD!
#9-10 hihi… tolkade det först att det var det 19-åriga kallblodet på dina bilder…
Man brukar räkna med 20% av hästens egna vikt, vad kan den väga? 600-700kg 120-140kg på ryttaren
Kanske en riktlinje med med undantag förståss… en fet häst klarar inte mer bara för att den väger mer tex. Men sen beror det på exteriör… En kort rygg bär mer än en lång tex fjord, islands och arab. De som är grövre klarar mer tex ardenner, nordsvensk och fjord än en lättare (med längre rygg) tex varmblod.

#14 Jätte snygg!!

#8# Så kan man tyvärr inte säga. Att Gejsa borde orka. Nu gjorde hon inte det och daltar det gör jag defenitivt inte med mina hästar. Tom hon som red märkte att det var för tungt för henne att henne på ryggen. Och muskler fattas inte på henne.

#7# Skulle aldrig falla mig in och lita på en sådan sorts räkenskap. Stämmer inte för 5 öre i mina öron.
För isf skulle Gobban kunna ha en vikt på 110 kg om han nu väger 550 kg. Och det skulle jag aldrig utsätta honom för varje dag.

#14 visst är hon!
#16 givetvis är det individanpassat! Alla ryttare funkar inte med alla hästar viktmässigt och det måste man ta hänsyn till! 

#18# Jo, det är ju det jag menar. Men då skrev ju bubbel att min häst "borde" orka. Så kan man ju inte säga alls när man ser i ridningen att det inte går.
Man kan inte heller säga att man räknar si och så. Tänk om folk följde det då. Och skiter i att hästen inte orkar eg för den "borde" ju göra det. Det finns ju folk till allt. Suck!
Många ridskolor har ju maxvikt på 90 kg för vuxna ryttare.
Man ska se til lhästens förutsättningar och styrka. Jag red en fjording när ajg vägde 75-80kg o det gick bra, men när en väninna som vägde en 50 kg satte upp bakom mig blev det för tungt för honom. Så då satte vi av igen.
Men det är ju viktigt att kolla hur hästen reagerar…. Många karlar som rider och är vältränade väger ju kring 80-105 kg…
men ett halvblod som bara klarar 60 kg, och som är friskt (utan ryggskada o benskada) skulle ajg anse som sjuklig…
Men en tjock eller kraftig ryttare bör ju i första hand kunna rida. För akn en tjock ryttare rida så orsakar ju itne ryttaren onödig påfrestning geno matt skumpa i sadeln och inte klara av att följa hästens rörelser.
en nybörjare som är tjock säg 100kg gör ju mer skada på hästen än en van ryttare på 100kg…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag skrev gejsa att hon borde nog inte ha problem med det.
men tydligen har hon det, och det är ju som sagt var individanpassat. vissa hästar är väl naturligt starkare än andra, precis som vi människor.
och jag sa inte att du daltade med dina hästar, jag sa att jag tycker att många gör det.
sätter ibland löljigt låga maxvikter, tex 60 kg på ett halvblod.

Ja jag såg vad du skrev och du verkade inte se vad jag skrev i mitt första inlägg. Att hon inte orkade. Eftersom vi prövade så vet jag ju om hon orkade eller inte. Eller hur. Sedan tror jag inte att Gejsa bryr sig om hur en del människor räknar att en häst ska orka osv. Så även om hon borde orkat så gjorde hon inte det. Ditt inlägg till mig var fullständigt meningslöst tycker jag.
Såg också att du inte skrev att jag daltade med mina hästar. Det var mina ord. För att du skulle förstå att jag inte bara tar typ 60 Kgs folk på mina hästar.
nej, men jag får väl ursäkta mig då. förlåt gejsa, jag använde helt fel ord. men jag tror ändå att du förstår vad jag menar.
jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är fel att säga "_Om man överhuvudtaget ska tänka på att rida när man väger så mycket"
_det tycker jag är elakt.
Vad dom kan bära hör ju lite till, hur pass musklade de är, hur stora de är. osv. Men ja. shettis kan ju bära sin egen vikt, dock kan ju inte nordisen det. Men det kan väl bära 100-200 kg kankse:) Tänkte du på din syster?

#23# Ja, jag godtar din ursäkt självklart. :)
Men jag tycker att man inte är särskilt snäll mot hästen om man väger ca 120 kg och ska rida. Man ska tänka på hästen i första hand och inte på sig själv. Jag tror ärligt talat inte att en häst mår så väldigt bra att ha en sådan vikt på sig varje dag. Sedan tillkommer ju sadeln några kg också. Kan sedan vederbörande inte rida bra så kan det bli rejäla dunsar på ryggen. Så tyvärr så tycker jag inte att man ska rida då. Vi ska ju även tänka på att en häst är ju eg inte byggd för att ridas alls eg.
men om man väger 120 kg och kan rida då ?
precis som LinaN säger så är det ju stor skillnad på att kunna rida och inte. och kan man, och har en häst som orkar, så ser jag inget problem med det. men det gäller ju att allt klaffar..
#24 Jaa, tänkte på Lina.. Skaffar vi häst om några år så vill hon också kunna rida ibland ju ;)

#26# Jag har redan svarat ang min ståndpunkt på detta.
Det ska isf vara en stor och kraftig häst som inte är klen och inte varje dag heller. Detta är vad jag tycker.
nej men snälla gejsa, vem som helst förstår väl att man inte sätter upp en 120kg kvinna/man på en tunn liten ponny/häst ?
Det är väl rätt självklart att man väljer en kraftigare häst…
Kan ju säga det att det handlar om min storasyster som väger runt 110-120kg kanske (ingen aning men chansar på något sådant) och eftersom vi planerar att skaffa häst om två-tre år vill hon också kunna rida lite ibland, inget seriöst kanske utan lite i skogen. Hon red som yngre.
Men en nordsvensk skulle alltså orka henne om det inte handlade om jättelånga galopper/hoppning eller liknande?
Okunnig inom ämnet…

#30 inga problem för en frisk normalviktig nordsvensk, sen vad ägare tycker det är en annan sak, hästar är starka.
ja precis anna, det borde inte vara några som helst problem ! :)

säkert orkar hästen…men för din systers hälsa så bör hon gå ner några kilon. det kan väl vara en bra sporre inför viktminskningen… att kunna köpa häst och få rida…
#33 Absolut. Precis så har vi tänkt också, att ju mer hon går ner i vikt ju mer får hon/kan hon rida.

#10 Vilken vacker häst! Det första jag tänkte på var en quarter, liknar i kroppen men inte i ansiktet.
Jag tillhör dem som är lite nojjig när det kommer till vad hästar orkar bära. Om de inte är skapta till att ridas på så får det mig att tro att de är mycket begränsade. Iofs, rider man hästen rätt och bygger upp de rätta musklerna är ju utgångspunkten en annan.
Själv väger jag 54kg och är 171 lång och tycker jag ibland är för mycket för min isis, hon är inte kraftig och ibland ser det ut som om hon verkligen skulle kämpa med att orka lyfta framdelen. Jag som fånar? Troligen…
jav vet att min kille har ridit nordsvenskar förut, han väger i dagsläget 120 kg, han har lite fett men mycket muskler med och en ruskigt grov benstome. Om hästen är grov och har redigt med muskler och kondition ska den kunns klara av det.. Shira hästen kan ju i alla fall det.. jag vet en som ridif fälttävlan med sin d ponny den killen väger 102kg. Den hästen stegrar och bokar när han inte gillar ryttaren. han hoppar som en fjäder med den killen, just nu är han pantioneran för han är 19 år, men promenad rids nu mera..
Jag vet en kille som ja jobbade med en sommar. Han blev ja ruskigt sur på, han dömde ut en liten ung isis val. Han på stod att alla isisar SKA kunna bära en ryttare på 150kg. Men denna lilla valacken var inte riden särskilt länge (var nyligen in riden) han var ca 4 år gammal, och hade stått i ca 2 månader innan han red honom. Och bara för att han efter ett stenhårt jobb på banan med denna killen på (han väger ca 115kg eller nått sådant), blev halt. Ganska mycket halt, att han lika gjärna kunde slacktas. Hältan visade sig efter typ 30 min efter tränings passet. Jag frågade killen har du aldrig hört tallas om att man ska kyla benen på en hårt arbetad häst, hans svar blev att han vet bässt och att man inte alls ska gjöra så :S :(?. Utan hästen va skit. Jag kan lova att hästen är super go och hade lätt klarat en ryttare på upp till max 60 kg, och han är facktist bara en mellan stor till liten C- ponny i stoleken och ganska tunn i hullet med.
Så visst att en häst bör kunna bära en viss mängd kg på ryggen, men det beror apsolut på hästen, dess extriör, kondition, muskler m.m. pluss ryttaren, om den är helt grön tycker ja det är illa nog med en som väger 60kg som skumpar i sadlen. Skulle aldrig i mitt liv låta en som inte är någorlunda häst van som väger över 115kg rida min häst, det är skadligt för dem båda, kanske lite i skritt, men inte i trav och galopp. Min kille skulle klara det fast han väger mycket, men han är otroligt smidig mot sin vickt och har ridit förr.

#29# Nu missförstod du mig igen. Jag menade inte en ponny. Inte ens ett halvblod. Utan ett större kallblod. Det är en större häst en nordsvensk eller ardenner.

Vad är maxvikten för ett fullblod i full galoppträning? nån som vet det? Kan vara ganska intressant eftersom dom tydligen lägger på extravikt på dessa för att det ska bli mer jämnlikt i loppet (som jag har förstårr det - kan givetvis ha fel). Hur mycket kommer dom upp i med jockeyoch allt?
Systern som väger 110-120 kg - visst hon väger säkerligen lite för mycket. Hon har ridit förr? Lär därför inte studsa runt på hästryggen allt för illa. I min värld låter det som om det inte vore några problem för henne att rida under förutsättningen att hästen är bra musklad och att den muskulaturen underhålls.
Bild: varmblodighäst runt 155 cm hög, max 450-500 kg, ryttare runt 164, ca 110-120 kg… Ser det illa ut?

nej gejsa, jag missförstog dig inte :)

#40# Missförstod du mig inte? Ändå tog du fram att vem som helst förstår att man inte menar en ponny. Var har jag skrivit det då? Har jag nämnt ponny någonstans i mina inlägg? I inlägg #6# skriver jag isf en stor ardenner eller nordsvensk.
Jag har skrivit hela tiden att JAG inte skulle vilja ha en som väger så mycket som 110-120 kg på varken Gobban eller Gejsa. Var är felet i det jag skrev då? Du kanske kan förklara dig bättre. För enl dina inlägg så verkar det ju som att Gejsa enl dig visst ska klara det fast hon onekligen inte gör det eftersom vi redan prövat. T o m hon som red kände det. Gobban är ju hälften fullblod och inte alls särskilt kraftig i sig. Så han skulle def inte heller orka ha en sådan tung ryttare varje dag på ryggen. Vad är ditt problemet i det jag skrev?
Sedan kan jag ju inte svara för andras hästar. Det var mina jag skrev om.
Jag väger förmycket, för mitt eget bästa…. Och jag försöker gå ner i vikt, men det är itne det lättaste när man ahr dålig karaktär och faller för frestelser.
Men jag ska lägga upp en bild här från förra året då jag var 10 kg lättare. och rider en travare. Ser det fruktansvärt ut?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#41# Ja, den var verkligen läcker. Snygg blå färg som verkligen passar hästen också.
gejsa du skrev såhär;
"_Det ska isf vara en stor och kraftig häst som inte är klen och inte varje dag heller. Detta är vad jag tycker."
_och då kändes det rätt självklart att svara att folk förstår att man använder en stor grov häst, och inte en klen ponny.
det var det enda jag menade med det.
Angående gejsa så är det ju som du säger, annars hade du ju inte sagt det, hon klarar inte av det. men det finns säkert många andra fjordingar som gör, så det varierar väl mellan häst och häst. hurvida gobban klarar av eller inte, det kan jag verkligen inte yttra mig om, och har inte heller gjort.
kan vi sluta nu ?

Visst kan vi sluta om du inte har mer att tillföra ang mina hästar.
För som jag skrev från början så var det mina hästar jag skrev om. Inga andra. :)
Tkr Du att det är fel att kraftiga rider? Mamma är ingen modell, men hon har skrittat Calle. Han är en fjording och redigt musklad. Han gick i samma tempo som han brukar.

20% av vad hästen väger det är vad jag fått höra av flera veterinärer som max, sen kan ägaren tycka något helt annat eller så är hästen överviktig eller har dålig rygg. Klart att 20 % är på friska normalviktiga hästar.
Sen om ägaren tycker något annat läger så är det vad som gäller för den hästägaren, mer än 20 % det är för mycket vad ägaren än tycker.
jisses! När jag var som störst (165 kilo) red jag utan problem varmblod och fjordingar, (ja jag kan rida) jag var nervös i början över att dom inte skulle orka med mig! men det gjorde dom!
det är induviduellt vad en häst orkar och inte. Vissa kallblod orkar inte mer än 65-70 och andra bär mkt mera!
Gejsa, när du skriver "Så väger man så mycket får man nog leta upp en stor nordsvensk eller ardenner t o m tycker jag. Om man överhuvudtaget ska tänka på att rida när man väger så mycket.", då talar du inte längre bara om dina hästar. För övrigt är en ardenner eller nordsvensk inte per automatik starkare än ett halvblod med kraftiga leder och rejäl ryggrad i samma viktklass.
En häst i korrekt form orkar till exempel betydligt mer än samma häst när den inte går i form. En häst som är ovan vid stor vikt på ryggen kan mycket väl bära sig konstigt åt en stund tills den vant sig. En större tyngd i sadeln kan till exempel göra att sadeln trycker annorlunda, vilket kan få hästen att sänka ryggen. Det behöver inte betyda att tyngden i sig på sikt skulle vara till skada för hästen.
Personligen tycker jag ditt uttalande är fördomsfullt och nedsättande, eftersom det ger intrycket att du anser att feta människor är dumma och hänsynslösa djurplågare som inte bryr sig om sina djurs bästa. Jag förmodar att det inte är så du menar, men det är det intryck du ger.
#50 Kan bara hålla med. Så uppfattade jag det också men jag hittade inget bra sätt att skriva det på. Jag tycker att Gejsas uttalande var både kränkade och elakt. Vissa kan inte rå för om dom väger lite mera ska dom då behöva sälja sina hästar bara för att inte anses som djurplågare. Onödig kommentar!
gejsa - håller med om det mesta du skrivit.
Jag har också hört det här med 20% av hästens vikt, men jag skulle aldrig sätta upp 20% på någon av mina hästar, inte ens en gång trots att de är välmusklade och i bra form. Men det är naturligtvis något som varje ägare får avgöra själva.
#51 Så uppfattade inte jag det, djurplågare ser jag inte att någon har skrivit och visst kan alla rida sålänge inte hästen tar stryk av det. Ingen ska behöva sälja sin häst pga viktuppgång, men hästar är inte alltid lika med ridning, är man i gränslandet med sin häst finns det annat att ägna sig åt ett tag.

Jag satte upp 50 kg på 250-300 kg häst idag inga problem, jag kan inte få fram lättare ryttare som är duktiga nog att hjälpa mig med inredningen av hästen. Och jag kan säga det var inga problem för henne hon hade säkert orkat mer också.
Nu är min uppfattning att flickan inte är för stor för min häst så jag tänker inte leta mindre heller för flickan är duktig.
Räknar man om det på en nordsvensk 550-600 kg så skulle en ryttare kunna väga 110-120 kg utan problem och det satte jag faktiskt upp ryttare på min nordsvensk som vägde också utan problem.

#38 I en handicaplöpning kan det var tex så här: Aktuellt handicaptal(formtal) plus 5 kilo. För en häst med handicap 70 innebär detta 75 kilo på ryggen. Eller så kan det vara aktuellt handicaptal minus 10 kilo. För en häst med handicap 95 (en väldigt bra häst alltså) innebär det 85 kilo på ryggen. Så 60 kilo på ett halvblod känns lite futtigt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Även jag tycker att ca 20% av hästens vikt är ett ganska så bra "!mellan tummen och penkfingret" mått.
Men även jag håller med #50 Bara för att jästen automatiskt är stor och tung så tål den inte extremt mycket mera. En häst av det "lättare" (om man jämför med ardenner) slaget men med en ganska kort stark rygg och grova ben tål antagligen lika mycket men är med största sanolikhet en bättre ridhäst (jag tänker på hoppning/dressyr osv.).
Men titta bara på VM i hästhoppning, det finns många stora och bitiga karlar som säkert väger i.af 90 kilo som hoppar på sina "normalstora" hästar.
Är du som ryttare balancerad och man ser att hästen utför arbetet precis lika lätt som med en lättare ryttare så går man efter det!
Hakuna matata!

Alltså, nu har ju inte läst alla inlägg, men läste att någon inte ville utsätta sin häst för en vikt som andra säger att det ska hästen orka.
Jag tycker man ska få bestämma helt själv vad ens häst ska få bära, jag skulle aldrig låta någon på över 70kg som inte är mycket duktig sätta sig på min D-ponny som är smäcker, men han har muskler.
Och om jag skulle gå upp jättemycket i vikt när hästen har vintervila eller något så skulle jag hellre sluta äta i en vecka, liksom gå ner till den vanliga vikten, för annars känner jag mig taskig mot min häst, men det är ju helt individuellt, men jag tycker ändå att man ska se till att det är en bit under maxvikten som man sätter viktgränsen på sin häst, så det finns lite att gå på.
Det får man ju bestämma själv tycker jag.
Svar till TS, jag tror att en Nordsvensk med bra muskler kan bära runt 100kg, och kanske mer :)