Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3661 ggr
ew
0

tips på täcke

Jahapp då var de dags att införskaffa ett eksemtäcke. Behöver tips på billiga, prisvärda täcken som skyddar mot knott, flugor, UV-strålning.

Tack :)

imsuchadiva
0

Boetts eksemtäcke körde vi med när vi hade islandshästen. Kanon tycker jag:)

Alex
0

Boetts är bra, men faller på den "billiga" biten då de kostar närmare 2000 kr.

Jag har ett Horseguard eksemtäcke som jag tycker är kanon, dock är det väl inte UV-skydd i det. Men halva priset av Boetts. För samma pris finns ju även Bucas flugtäcke med UV-skydd, dock inget eksemtäcke utan "bara" flugtäcke.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ew
0

Tackar hörrni. Lite för dyrt med 2000 för mig som är arbetslös:P Går dom två andra att fästa i grimman?.. ser inte så ut på bilderna.

Taktur
0

Lillhästen i Stav har exemtäcken för 695;. Vet dock inte hur kvaliten är

Alex
0

#4 Du får skriva ut hela namnet. Flört Fixade det åt dig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#3 Eksemtäcket har i alla fall en "flärp" som du kan spänna fast flughuva eller grimma i. Hur det är med flugtäcket vet jag inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tarragona
0

Hööks eksemtäcke väldigt lika boetts men halva priset.

Elshira
0

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av exemtäcken (där de varit kännsliga mot mygg och knott då).

Och myggen kommer igenom de flesta tyger samt att knotten börjar bita på benen i "brist på annat"…

Dessutom har samtliga ponnyer varit mer irriterade av täckena än av mygg/knott nästan >.<

Jag löser det hellre med att ha dem inne den mygg/knottfria delen på dygnet (dvs natt och förmiddag), samt använt absorbine mot insekterna (pröva dig fram med olika medel, det funker på endel men inte alls på vissa) och ev MJ salva där de brukar klia sig (manen/svansen).

Det har i samtliga fall fungerat bättre för mig i.af!

Hakuna matata!

Janice
0

Jag tycker att Hööks täcke är så gott som lika bra som Boetts.

juliapettersson
0

Jag tycker att det defenitivt är värt att lägga pengar på ett Boettäcke! Körde med Hööks i 5 år, vilket resulterade i ett nytt täckte varje år för att det gick sönder så lätt (för klent material). Dålig passform, gav skav och var för kort i halsen.

Boettäcket som jag köpte förra året har inte fått minsta lilla hål, inget skav och jag upplevde att eksemet blev mycket bättre än tidigare år.

Dessutom tror jag man får skicka in det på lagning gratis till Boett om det skulle gå sönder.

Elshira
0

#10 Täcken sitter olika på olika hästar och så beror det ju på vad de gör ;) Om de inte kliar sig när de väl har täcket så tror jag hööks fungerar bra det med.

Hakuna matata!

juliapettersson
0

#11, nej visst. Då har ju inte hästen så farligt eksem, och då funkar det säkert. Men har man en häst med rejäla eksem så tror jag att Boett är billigast och bäst i längden.

Alex
0

Jag har lite samma erfarenheter som #10, de allra billigaste är ofta i mycket klenare material, samt har sämre passform. Boetts är lite mer slitstarka, vilket även Horseguards är (länken i #2). Precis som att passformen är betydligt mycket bättre enligt min mening.

Visst, sen går även de dyrare eksemtäckena sönder, för hästar kliar sig, blir bitna osv. Men skillnaden är att med de mer slitstarka täckena blir det ett mindre hål, som du enkelt kan laga om du gör det relativt snabbt. De med sämre material dras oftast sönder mer om det går hål, och blir betydligt större hål som gör det svårare att laga, eller om man har otur, inte är idé att laga alls…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Chestnut
0

Har "bara" provat från Horze. Tyckte att det var sådär, gick sönder i spännena (plasten sprack!) efter ett par veckor. Ska testa det från Hööks i sommar då jag har hört mycket bra om det Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Elshira
0

Jag vet att även jag hade ett grönt från horze med plastspännen (man trädde det över huvudet och var sedan en frärp som gick mellan frambenen och spändes under magen och runt ryggen).

Jag hade det i 3 säsonger innan det började bli betydande hål (de hade gått att laga med extratyget man fick till, men hästen hadade att gå intäckad i värmen…).

Men i ävrigt var det bra passform osv på det, gick på runt 800 tror jag.

Hakuna matata!