Sadel!

Det ser ut som punkttryck - att saden ligger och skaver på den platsen och inte fördelar trycket över hela ytan. Kan ge skavsår eller "döda" muskeln om sadeln inte byts ut till en som passa hästen.

Det kan vara flera olika saker, men när det är nertryckt och inte ruggat brukar det oftare vara för smal sadel säger mina erfarenheter.

Tack för svaren! Har problem av att sadeln åker fram. Sadelmakare var här för ett tag sen och hon sa att sadeln låg lagomt bra men att den skulle ligga bättre med en padd under så vi beställde mattes fårskinns padd som hon rekomendera(kanske tjock) Hon sa att sen när hästen inte behövde padd efter hon har byggt mer muskler. Jag provade här om dagen utan padden (gått ett tag nu) och sadeln åker fram, och håret blev så. Ska rida med padden igen imorgon och se hur håret ligger efter då.
Här är lite bilder på sadeln utan någonting under.
Hoppas ni kan se nått!:)

Svårt att säga ifrån de bilderna (vore bra med bild framifrån) men den ser ut att ligga högt ovan hästen= inte kommer ner=vanlgitvis för smal, alternativt kan vara fel i passformen (oftast för rak).
Padd lägger man i på sadel som är för vid, på bilden bakifrån ser man tydligt att din sadel inte är för vid (ligger inte långt ner, släpper inte i sidorna), utan den ligger rätt högt ovan hästen, kommer inte ner kring hästen = för smal.
Kanalen är inte vid nog enligt mitt tycke.

jag tycker grrr att den släpper upptill kring manken, men ser för smal ut nertil i bommen och blir fundersam till hur pass bra sadelns vinkel utåt över revbenen stämmer med hästens revbens form.
Alla sadelutprovare är inte bra…
På bilden #10 så säger det väldigt mkt om bomens bred och din hästs bred. Du ser att bomen ligger an ut emot hästen nästan hela vägen, tom så att där din häst har lite muskel bakom skuldran så ser det trångt ut!
Åka fram är nästan ända hållet en sadel har möjlighet att flytta sig mer än i sidled (svårt för sadlar att åka bakåt då det är bredare åt det hålet), så de kan åka fram för i stort alla fel. Men smala sadlar brukar absolut tendera till att klättra framåt och uppåt om de får möjlighet.
Jag skulle vilja se en bild på hela hästen med sadeln på sig (från sidan), för det är mer än bomvidden som gör att sadlar flyttar på sig.
Nu ser förvisso inte den sadeln ut att passa hästen särskilt bra ändå, men faktum är att det i vissa fall är så att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget och detta medför att även om sadeln passar perfekt på hästyggen så drar sadelgjorden sadeln framåt….
Jag har det inte längre, men jag hade en häst som alltid fick sådär lite nedåt "skavt", fast hela vägen under bossorna (dvs längst hela ryggen på båda sidorna. o.O
Av det vi kunde uttyda så låg sadeln stilla och bra (låg alltid mot ryggen) och var en ganska så lagom bomvidd i.af.
Det användes bara under ett kortare tag och därav tog vi aldrig ut någon som passade ut den utan tog den som låg bäst av våra 4 sadlar (alla till hästar med liknande storlek och form på rygg).
Hakuna matata!

Tusen tack för era svar! Utan padden när sadeln har åkt fram så sitte den jätte hårt/trångt imot henne , men med padd så sitter den iaf inte så hemskt hårt.
Men osm sagt, vad har vi kommit fram till? att sadeln inte passar. Så sadelmakaren som jag tog hit SKA vara bra enligt många. Men lika bra att jag tar hit någon annan snarast? Ska höra runt lite och så om jag hittar någon, finns inte så många här runt. Vi får hoppas att det ordnar sig då¨!:)

Jag har lite samma problem, att få tag i någon sadelutprovare som helst kan komma ut, som är bra och helst inte bara säljer ett märke då jag behöver kunna komma undan lite billigare… Är tyvärr inte helt lätt.