Bettfråga...
Hejsan.
Mitt gammla Arabsto är stressad hela tiden folk uppfattar henne som "het" men jag tycker bara hon är stressad,
hon vill springa hela tiden frammåt och helst i galopp, någon ägare före henne (jag har haft henne i lite över ett år) måste ha suttit upp o sen iväg i full galopp eller något i den stilen.
jag började rida henne när hon hade "bott in sig" i mitt stall ca 4-5 veckor efter att hon kom.. 1:a gången jag red så var det som att trycka ner gasen på fullt i en sportbil för att sedan inte ha någon kontroll alls.
I somras (ca ett halvår efter jag började rida henne) fick jag mitt första svar från henne då först kunde hon stå helt stilla när man red.. men när man skulle börja skritta igen så "rusade" hon.
I dagens läge kan jag få henne i lugn skritt och någolunda lugn trav, men bara om jag är stenhård i händerna och det vill jag absolut inte vara.. jag har ett tredelat snällt bett på henne nu som jag bytte för ett halvår sen då jag hade ett tvådelat snällt bett på henne men inte sett någon förändring,däremot tycker jag att det är humanare.
Jag har testat att rida henne i bara grimma o tyglar på grimman men hon rusar då med. =/
jag funderar på att sätta ett lite skarpare bett på henne för att kanske slippa vara så hård i handen, rusandet kommer ta lång tid att få bort det vet jag och det hjälper kanske inte att byta bett, men att jag tvingas vara hård och inte alls följsam i handen bara för att hon ska gå lugnt kan man kanske ändra på genom att byta bett till ett skarpare. men i så fall vilket?
för övrigt när man inte sitter på henne så är hon världens lugnaste och trevligaste häst.. jag har kollat rygg och ben på henne och hon har inte ont någonstans så min uppfattning är att hon har det psykiskt…
så snälla om någon läser detta och har eller har haft samma problem med sin häst och vad lösningen skulle kunna vara hör av er.. jag hatar att vara hård på handen..
tack på förhand Elina

börja med att titta på foderstaten skulle jag säga… hon kanske får för mkt foder för vad hon aktiveras?
hejsan, nej får hon inte hon har fri tillgång till hö, och hon får ca 2 dl myssli så det är inte foderstaten..
Det kan mkt väl vara för mkt mat. Vad är analysen på grovfodret om ni har någon sådan? Det kan ju även vara magnesium brist men det låter inte riktigt som det. Är sadeln inpassad ordentligt efter hästen? Den kanske gör ont på henne. Annars låter det lite som sadeltvång.
/Amanda
vi har testat med och utan foder och med och utan sadel… hon är jue hur lugn som helst så fort man står på backen då kan man ge grimskaft /tyglar eller longerlina till ett barn som nyss lärt sig gå.. men när man sätter sig på henne blir hon helt förvandlad

Alltså hästen kommer ju fortsätta vara stressad även om du sätter på ett skarpare bett… Ett skarpare bett är bara en hävstång för dig att tvinga hästen med kraft till att lyssna på dig…
Jag tycker det är mkt trevligare för hästen och för ert förhållande att du istället löser ut varför hon är så stressad och hoppar iväg så…
det tycker jag med men jag undrar om jag kan ha ett skarpare bett för att slippa vara så hård i handen för det tar kål på både mig och häst… så min tanke var att om jag slänger in ett skarpare bett kanske jag slipper sitta o dra den stackars hästen i munnen, som sagt jag har testat tre och tvådelat bett och även utan bett men hon har bara rusat ändå, jag vill jue inte göra hästen illa och det är det jag gör nu när jag rider det är inte det minsta kul jag hatar det… eller om det finns något bettlöst "bett" som har någon kedja under hakan , jag har aldrig behövt använda något annat än mina tredelade bett på någon annan häst och är väldigt ny innom bettvärlden

Men varför inte ta tag i själva problemet till varför hästen är stressad istället?
kanske byta från bett till nåt annat, hackamore tex? kanske det är bett i munnen? har sett några hästar heta som lok som blir milda som får när man bytte från bett till hack. Dock är det inte säkert det är lösningen i alla tilfällen, och man måste lära sig rida med hacket så man inte gjör hästen ont med det. I fall hon är stressat av nåt annat enn bettet, måste man nog reda ut varför hon är stressad med ryttare? hur ligger sadeln? har hon sadeltryck av den? klämmer den fel? har hon muskelknuter i ryggen?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
det har jag gjort jue, hennes förra ägare stressade upp henne när han red och det vara bara fullt ös hela tiden, jag har fått bort det mesta av "stressen", men det kommer ta ett bra tag, jag har inte galopperat på den stackars hästen mer än 3-4 gånger under ett år (med egen vilja) och det är när hon har gått bra och jag tycker att hon har förtjänat att få sträcka ut ordentligt, jag kan dock inte kontakta dom förra ägarna för hästen är köpt via polisen.. så där har jag ännu ett problem men det stör mig inte för det var ett av dom bästa köp jag har gjort.
men åter till det här om stressen, hon har något problem och jag funderar på att ta hit en "hästpratare" för att ta reda påvarför hon stressar… om han/hon nu kan komma på det….
när jag rider på volten så måste jag hela tiden slita henne i munnen annars springer hon iväg… och det är det jag vill slippa,att slita henne i munnen altså. och det är där jag funderar på ett annat bett… men jag kan ha fel, för det kan vara mig hon inte trivs med alls, men i och med att hon är sån med alla ryttare så misstänker jag att det inte är något större fel på mig… men man vet aldrig

Fast hon har ju provat att rida i grimma för att se om det är bettet och fick samma reaktion = det är inte bettet. Hackamore kommer itne hjälpa då annat än för att tvinga in hästen med en hävstång.
#8 hon har inga problem med rygg eller något sådant (grannen är hästmassör) hon är lika dan när jag rider barbacka och utan bett… så jag an inte komma på något annat än att det är psykiskt… tyvärr…

Rider du för någon tränare?
Märker du av stressen även ifrån marken?
Jag fortsätter rekommendera att inte byta till hävstångsbett..
jag har testat att rida med halsförlängare och det har gått bra men jag tycker inte om att behöva använda "redskap" för att få henne att ta ner huvudet och få kontakt med henne… efter ett tag så rusar hon där med… =/

En massör känner inte annat än fel på yttre muskler…
Är det psykiskt stress så kommer hon antagligen bli MER stressad, iallafall med inre stress om du börjar använda styrka för att rida henne med. Varför inte sluta rida tills du fått bort stressen?
#12 jag har ridit för tränare och hon stressar lika mkt då.. jag longerar henne med träns och sadel 3-4 gånger i veckan och då är hon hur lugn som hellst, min pojkvän (som aldrig har varit i närheten av en häst innan han träffade mig) kan longera utan problem.. hon lyssnar till röstkommandona och man kan stanna henne mitt i ett språng med bara rösten.. testade igår att min mamma longerade henne med mig på men då stressade hon igen trotts longerlinan…

Men ett hävstångsbett är ju detsamma som att spänna in henne… Ett sätt att tvinga hästen att göra något när den fortfarande är stressad och kopplar bort dig. Ta tag i problemet istället!
snuttan, stressen kommer enbart när jag rider så för att få bort den måste jag rida och ta det väldigt lugnt.. för när jag står på marken kan jag göra vad som hellt och hon är inte det minsta stressad…

Isåfall kanske hon kopplar ihop ryttaren med stress?
Jag skulle ärligt talat fundera på om det värkligen är det bästa för hästen att bli riden då, om hon nu varit i ett dåligt hem tidigare och blir så stressad vid ridning så att det inte fungerar. Fungerar inte ridning för hästen så varför tvinga det på den?
Det är inte sadeln då? Tyngd på ryggen som gör att något gör ont om hon har något problem med kroppen?
snuttan, har du något tips för som det är nu så kommer jag att slita sönder munnen på henne, och DET vill jag absolut inte…

Jag skulle sluta rida den hästen tills jag hittat varför den är stressad vid ridning och sedan börja om från början, som med en unghäst och vänja in ryttaren utan stress. Så att hon kan lära sig koppla bort tidigare erfarenheter? (att ryttaren är stress) och lära in att det är lugnt med ryttare.
jaf tror inte det är sadeln, att jag rider henne beror på att hon har lugnat ner sig fruktansvärt på detta året och jag har sett framsteg så jag har hopp om att hon kan bli "normal" men det kan stämma som du säger att hon kopplar ihop ryttaren med någon som gör ont, ska jag ta henne till en klinik o rönka musklerna?

har du kollat hästens tänder?
håller med snuttan här. du bör nog inte rida när hästen blir så stressad som du skriver. det blir ju bara värre. och att slänga in ett skarpare bett - vad löser det egentligen?
sluta rid istället och jobba mer med hästen från marken, eller låt någon annan rida hästen. det kanske sitter hos dig?

Alltså det behöver ju inte vara musklerna det är fel på. Kan ju vara vad som helst, men eftersom hon även kommer ifrån mystiskt hem så är det ju rätt stor chans att det är i huvudet även…
Vill du väldigt gärna rida henne så skulle jag nog ta henne på helutredning hos vetrinär till att börja med, låta kolla sadeln så att bommen inte är av eller något, kolla att sadeln sitter bra osv…
Kan du sedan konstatera att hon är frisk, ni hittar inga fel alls, sadeln ligger perfa så skulle jag göra som jag tidigare skrev och jobba på att lära in att ryttaren inte är något farligt och låtsas att hon är en unghäst igen och starta om.
jag har jobbat henne från marken och då är hon lugn, jag har även testat andra ryttare och det är samma problem då.
jag har förstått nu att det inte hjälper att byta bett, så det ska jag inte göra…
men i och med att hon har blivit lugnare när jag har ridit henne tänker jag inte sluta rida henne. men hon kan gå hur fint och lugnt som hellt i flera minuter sen så ska hon rusa… sen när jag har "fått henne att sluta rusa" så går hon lugnt igen helt plötsligt rusar hon igen och så håller vi på… det är väldigt oroande och jag vill hellst att hon ska sluta helt med det, ibörjan så kunde hon inte ens stå stilla när jag red henne…
så förbättring har det jue blivit… men frågan är om man kan lära gammla hundra sitta?
varken tänder eller sadel är det för tänderna var min första tanke så jag tog ut vetrinär för att kolla dom o dom var okej, sadeln kan det inte vara för jag rider oftast barbacka… det är vid få tillfällen som jag rider med sadel för jag fick oxå för mig att det var sadeln… jag ska ta henne till vetrinär och hel "scanna " henne.. men jag tror inte det är något problem med henne utan jag misstänker att det är i huvudet… det kanske bara är det att hon är för pigg och tyclker det är jätte tråkigt att arbeta i skritt och trav…
vad jag misstänker är det förra ägaren som har rusat henne för påp dom bilderna jag har sett så sitter han i en stor westernsadel i full galopp jag misstänker att han bara har rusat henne och hon har tagit fördel av det och tror att hon kan göra lika dant med alla…
nu har jag ringt och beställt en "hästpratare" som kommer nästa vecka… får se om vi får några svar då..

var bara lite på din vakt vad de säger. hade tagit det med en stor nypa salt.
det ska jag göra jag vet jue bara en liten del av hennes bakgrund men jag vet jue hur hästen reagerar på olika saker… så jag ska ta allt med en nypa salt och av det dom berättar dra egna slutsatser vad det kan vara =)
tack för alla funderingar och förslag nu ska jag ut och longera.. =) ha en bra dag…

låter bra! ;) hade själv velat ta ut hästpratare, bara för att se vad de kan hitta på för dumheter…

genom det jag har läst av vad ni skrivit så tror jag att det beror på att hästen haft dåliga erfarenheter av ryttare. att det är så fort någon sitter upp som problemen kommer. men hur är hon när ni lägger på sadeln, spänner sadelgjorden osv?
om rygg och ben är kollade och OK så skulle jag försöka "rida in på nytt", då verkar det ju som att hon har ngt psykiskt problem med att ha ryttare på ryggen.

#30# Longera en häst som är stressad är inte bra. Den blir ju stressad av det med eg.
Du kanske borde göra dom 7 lekarna och lite NH.

Jag tycker heller inte om longering… Dålig träning för kroppen och inte så bra för huvudet heller, finns bättre saker att göra ifrån marken då. :)
jag tror inte på hästpratare. när man har lyssnat på 10 st berättelser så är det ganska lika. jag tycker att du borde försöka hitta någon tränare som her erfarenhet av stress. kanska neutral horsemanchip? och att byta bett kanske hjälper på kort sikt men på lång sikt blir hästen hård av det med o då måste du skaffa ett ännu skarpare osv.
Jag håller fast vid att hästen har eller har haft rygg problem… Hon kanske hade sadeltvång tidigare (eller liknande) och dom förra ägarna red henne iaf. Så därför kopplar hon något på ryggen = smärta. Sen behöver det inte göra fysiskt ont på henne utan psykiskt.
/Amanda
problemet med longeringen är att hon inte har några som hellst problem… hon lyssnar och arbetar fint… hon reagerar inte alls när jag lägger på sadel… eller hon gör som dom flesta hästar blåser upp sig lite men inget annat…
anledningen till att jag inte "markarbetar" henne så mkt är för att så fort jag har en fot på marken är hon världens coollugnaste häst… hon går i mörker med mig, ner i sjön, över stora presseningar hon backar in i mysko områden (typ mörk skog, öppna transporeter och allt som kan verka mysko för en häst) hon litar totalt på mig när jag är på marken… eller inte bara jag utan alla som är på marken… men så fort jag sitter på henne (oftast barbacka) så "stressar" hon, då är det upp med huvudet (ingen sänkt rygg) och passa eller rusa iväg… så jag kan tyvärr intew säga att hon blir stressad av longeringen… med eller utan longerjord/sadel och träns…
jag tycker detta låter som en gammal kompis gammla galopp valak. Han strässade oxå så fort man red. är du säker på att hon inte är en gammal galopör, dom ska ju typ bara rusa gör dom inte det får dom ju ofta stryk.av vad min kompis sa tog det henne 4 år att få honom sin hästa att gå någonlunda. Sen vet jag att muslie ineholler mycket enerigi, i vissa fall räcker det med bara hö åt hästen. min ena klasskambrat har en c- ponny sto som är en enmans häst, om hon får i sig mer än bara hö så blir hon okontroll bar. När din häst rusar tar hon bättet då eller ignorerar hon det bara… det finns galopp bett som är super bra helt vanliga två eller tredelade bett fast det sitter en rund stål ring runt så att hästen inte kan ta bettet. (lite svårt att förklara).
jag tycker det låter som om hon är en föredetta galopör, dom kan vara super mysiga på marken, men ett helsicke att rida pga att dom strässar mycket oftast..
angel88… hej jag har faktiskt ingen aning om hon har varit galoppör innan, som skrivet fick vi hem henne på ett annorlunda sätt. det låter som att det kan vara något i den stilen, ska testa ett galoppbett på henne, tack för tipset. ang. fodret så tror jag inte att det spelar någon roll för hade hon inte varit "het" från marken då med? eller är det bara jag som har fått för mig det? jag ska försöka forska vidare på den här hästen har precis fått reda på vem uppfödaren är, men har inte ringt ännu jag vet inte om gubben är i livet ens.. =/ men det hade varit kul att få prata med honom.

Min häst är oxå en lite mildare variant av det, står ocvh blundar och sover och är världens lugnaste i stallet men såfort man sätter foten i stigbygeln blir han helt förvandlad, för att han tycker allting är så roligt, men han är lydig, tar det lugnt när jag vill det. HAde jag varit du så hade jag börjat från marken, hon ska stanna när du stannar osv för bygga upp en relation där det är du som är ledaren, sen är det bara till att börja om helt från början i ridningen, gå lugnt fram, börja i skritt, träna på att göra halter och fokusera på att hon ska lyssna på DIG, gå fram när du vill, stanna när du vill, backa när du vill, och glöm aldrig berömmet, min häst blir överlycklig av beröm och gör sedan rätt även nsäta gång vi gör övningen, lycka till! :)
nina toy, hon gör allt det där.. hon stannar tom på komando när jag löslongerar henne.. och när hon är i hagen så hon vet att jag är ledaren det är inte det som är problemet problemet är att jag vill inte sitta o dra i hennes mun när jag riden och därav tänkte jag om jag byter till ett skarpare bett en tid kanske hon slutar ignorera bettet…

Jag börjar tro att det är iaf är något med ryggen och sadeln iaf. Har det en gång gjort jätteont pga sadlen tex så kan dom gå och spänna sig och bara vänta på att det ska göra ont igen. Och då explodera hit och dit.
ja fast då borde hon väl inte "explodera" när man riderbarbacka???
fast å andra sidan är hästen avslappnad men sterssar i alla fall.. mkt komplicerat att förklara… tänk dig en "normal" häst, när du rider barbacka o känner att hela hästen slappnar av i ryggmyskler o allt.. hur lugnt som hellst och lägg på trav på frambenen och galopp på bakbenen och hällst i sidled medans hästen ignorerar bettet totalt… och allt detta samtidigt

Det kan ju sitta i huvudet ändå.
jo det är det jag tror… men jag ville ha flera synpunkter och höra ur andras perspektiv om vad det kan vara…

Svårt också att säga något när man inte sett hur hästen beter sig eller är.
kan du inte be någon filma dig när du arbetar från marken först och sedan sitter upp och rider.. det vore enklast..
Sen till alla er som frågar om det är ryggen och sadlen igen , läs noga igenom så ser ni att hon skrivit att det antagligen inte är det..

vad heter hästen?
medik_ox: Läs mitt inlägg nr #36#

Att tro en massa saker är inte fakta. Om man "inte tror" att det är fodret, sadeln etc. utan att ha undersökt hästen, kollat sadeln hos sadelmakare, utan att vara utbildad, så famlar man i blindo enligt mig.
Låter inte som du tar åt dig av vad alla säger här utan väntar på att få ett svar som faller dig i smaken.
Okej, vi vet att hästen har ett dunkelt förflutet, coollugn i all hantering från marken. Men så fort ryttaren sitter upp blir hästen "het/stirrig" oavsett om sadeln är på eller ej. Min första tanke då (ef. ingen riktigt kunnig har kollar sadel och häst) är att det är nått fel där. Har man ridit med en sadel som inte passar hästen under ett år tid/ har ridit en häst med ex. nått dolt fel i ryggen, så har hästen ont även fast man rider barbacka. Det belastar ryggen då också.
Detta är vad jag tror.
Hoppas ditt galoppbett och hästvisakre fungerar.
lisette…
hon heter Carolina Moon är född 85.. efter cashmir.. undan Gabriella.. ca 149 hög, skimmel..
hon har varit i avel några gånger vet jag men innan dess och efter har jag ingen aning… killen som avlade på henne visste inte heller något om hennes tidigare ägare… sen sålde han henne till en tjej som har sålt vidare hästen till dom som vi köpte henne av.. eller ja dom som hade henne innan oss..
#51, jag vet jue hur hästen beter sig och av det vissa säger här stämmer inte överens med hästen därför tar jag inte in det..
jag ska be mamma filma henne när jag rider.. fråga, ska jag rida barbacka (som jag brukar) eller med sadel…
idag ska jag testa ett körbett med gummi på.. tittade på madda bett men dom såg för "elaka" ut så jag tog ett med gummi eller inte gummi men syntet på… plus att jag ska ut i skogen så hon inte kan rusa ifrån mig utan måste vara uppmärksam på vad jag gör… för det är hon i skogen.. =) varför finns det inte skog på dressyrbanor??? hehe
det är ingen som bor i näreheten av ljungby (kronobergslän) som har lust att komma och titta på henne hur hon beter sig?

Jag blir jätte ledsen av att läsa ditt inlägg nr 41….
För det fungerar värkligen inte så, att du med styrka kommer kunna lugna henne och att hon därför slutar vara stressad… Det är stor risk att hon istället vänder sig innåt och bara är stressad innåt, något som inte är hälsosamt för organ eller för psyke eller så kan du få en häst som tillslut kommer dra även emot sina hävstångsbett = du måste isåfall börja rida med ÄN MER styrka = ännu skarpare bett och utrustning för att kuva hästen.
Varför inte istället ta ett steg tillbaka och lösa problemet?
du har då inte läst att jag har köpt ett "körbett" med syntet på för att jag har lyssnat till att ett skarpare bett inte funkar så jag tog ett svagare bett med mer styrförmåga (om man nu kan kalla det så)… så jag tycker inte du ska bli så besviken.. min gamla ridtränare kommer idag och ska känna på henne för att ge mig förslag om hur jag ska rida henne för att hon ska bli lugnare.. maggan (min fd.tränare) föreslog för ett halvår sen när jag ringde henne att jag skulle göra många små volter och halvhalter för att få hästen uppmärksam och att det kommer nya grejjer att tänka på hela tiden istället för att hon ska koncentrera sig på att rusa.. detta har jag gjort med framsteg men nu har hon lärt sig rusa i volterna med och jag har börjat med serpentiner ( började igår) och hon lyssnar bra på det.. ska som sagt testa det nya bettet idag när maggan är här, funkar det inte så går jag tillbaka till mitt tredelade.. så svårt är det inte att byta bett =)

Ja, det är ju bra att någon kommer att titta på dig och hjälpa dig med hästen. Du verkar ju iaf försöka få ordning på din häst. Hoppas din gamla ridtränare kan komma på vad det är som felas. Lycka till!
gejsa.. tack.. även om det inte ser ut som att jag har lyssnat speciellt väl på allt som har skrivits så finns det i mina tankar och hur jag ska kunna lösa det på bästa sätt.. för hästens och för mitt bästa… tyvärr kan jag inte sluta rida henne som folk har rådit mig till att göra här för vi ska betäcka henne nu i mars (om hon vill brunsta då) så hon måste hållas i kondition inför fölningen i och med att hon är lite till åren kommen.. jag ska fota henne idag tänkte jag så får ni se en tant på 22 som ser ut som 5.. =)

Vad är vad du kallar ett körbett?
Att rida bort problemet går antaglgien inte, eftersom det är psyksikt…
Nu ska jag kanske tillägga att jag är mkt orolig av mig, men jag oroar mig över din lilla häst 

Ha, ha jag har också en 22 åring som både ser ut och beter sig som 5. Han är fullblod/halvblod. Equterapuiterna hittade inte ett fel på honom förra veckan. *ler*
Men det är väl inte första fölningen hoppas jag? För då tycker jag nog att din häst är för gammal.
Man behöver inte rida dom bara för att dom ska betäckas. Har du en stor hage och den får röra på sig mycket och länge dagtid så håller den sig ok i kroppen.

Om hon nu är så gamal desutom, vilket jag missat om det nämnts tidiagre, så skulle jag igen absolut lägga ner ridningen. Det är bättre att en gamal häst får ta det lugnt än att du ska gå in och försöka börja jobba på att gå in och skola om henne för att få bort stressen…

#61# Det tycker jag inte snuttan. Eftersom hon skriver att hon är som om hon vore ung precis som min häst är. Dom kan ridas och leva i många år till. Man ska inte titta på åldern jämt utan på hur dom är i kroppen. Det kan sitta i huvudet som man kan få bort.
detta "körbett" är ett vanligt D bett med syntet som mina grannar (körfolk) använder när dom kör sina travare för att dom ska kunna styra hästen bättre, jag är oxå orolig över hästen men jag tror att om jag fortsätter rida i samma takt som jag har gjort så gör hon framsteg (hon har jue gjort det på detta året
) sen måste jag tillägga att jag inte rider mer än ca 40-50 min per dag och måndagar brukar hon vila.. i lugn (eller så gott det går) skritt och trav..
hon gjorde en fuling igår på ridbanan när jag stannade henne, då hon är väldigt nyfiken så luktade hon på mina fötter vilket jag accepterar bara hon står stilla med benen (man får jue ta ett steg i taget) men i alla fall när hon luktade på min högra fot så puttade hon foten så jag "skänklade" henne och hon börjar glatt gå..
imorgon blir det skogen… både jag och häst är trötta på att vara på ridbanan nu efter all halka..

Så där gör ju många hästar. Stannar och luktar på foten. *ler*
hon har en stor hage men håller sig vid höet.. och vill inte gå så långt för där är odågorna (mitt 3åriga angloarabsto och våran shettishingst) nej det är absolut inte första fölet.. hon gick som földam i 7 år hos en tidigare ägare som jag har jagat fatt på.. dock red han henne inte så han kunde inte hjälpa mig på den fronten…
Ja, tanten har många år kvar att ge innom ridning ska som sagt ta lite bilder på henne i dag så ni kan se detta omtalade "monster" hehe nej fyy hon är inget monster bara lite missförstådd när man rider.. jag ska ställa henne i bollerup i sommar i en amatörklass.. och vill ha henne i kondition till det med..
så varken föl eller ridning kommer att störa hästen.. det är trotts allt en arab.. och dom flesta araber håller sig frächa mkt längre än typ varm och halvblod.. (inte för att det är något fel på dom hästarna på något sett snarare tvärt om.. )
Min gubbe blir 26 i juni år. Är dunder pigg!
Kan stå och sova i gången när han blir avborstad och påklädd, sen är det full fart när jag kommer upp på ryggen. Även när vi tömkör.
Blir lätt stressad oxå.
gamla hästar är underbara… jag älskar dom…

Hejsan
It sounds like your little horse needs some re education. A horse that normally runs away from the rider is often a horse that has had mixed messages sent to them from different riders. You need to be consquent when you ride, alot of repeat excersies. and consistant is very important. Because your horse has had mixed messages it will be confused. Take it easy and go over all the basics again and again till they sit.
#67 Min kompis har ett sto (hbl) som blir 27 i år. Lyriks ena beteskompis förra sommaren (de var 5 hästar med Lyrik) blir 30 eller 31 i år, korsningsponny.

föröskte söka på hennes namn, men eftersom jag sitter på modem hemma tog det en himla tid… hittade ignet av intesse ivarjefall.
Ringde uppfödaren nu… HAN LEVDE =) min lycka är gjord… hon gick på galoppbanan tills hon var 5 år däremot sa han inte om hon hade varit stor innom galoppen. Det kan vara därför hon är stressad… (jippie!!!! jag har fått ett svar i rätt riktning av tidigare förhållanden till hästen)

Ok, det är ju bra att få veta lite om hästen. Har den bara stått efter det och varit en fölmärr så kan ju det vara förklaringen.
jag tror att hon har gått lättare dressyr innan någon gåmg.. för hon kan så pass mkt eller så gör hon det bara… jag vet att förrförra ägaren red henne innom "western" fast d är väl synd att säga såå.. han hade westernsadel och red i fullt ös… så han kan oxå vara en del till att hon tror att det är okej att rusa.. det känns skönt att få veta varför hon rusar.. nu ska jag ner till stallet och göra i ordning.. sen ta in damen o borsta henne.. skimmlar har en viss förmåga att hitta den lerigaste hålan i hagen att rulla sig i.. tar nog någon timme innan hon är ren igen… och då kommer maggan.. ha en underbar dag…. =)

stoppa bomull i öronen när du ska rida!
hihi ja sa ju att det va en galopör =). nu kan du börja i rätt ände med ridningen….
hihi ja sa ju att det va en galopör =). nu kan du börja i rätt ände med ridningen….

du kan väl kolla om hon tävlat på atg? man kan söka på hästars sportinfo där, finns det itne ngn galoppsportinfosida också, precis som travsport.se?

jopp.. presis. gå in på www.atg.se sedan ser du en länk på vänster sidan där det står sök spritinfo, skriv bara in din hästs namn där och så kommer det upp om de hittar nått.
Synd att du inte vill ta till dig utav vad många här skriver… Du vet allt är inte dag eller natt.

www.galoppsport.se är lättare ;) men jag hittade inget alls på hästen. undrar om hon inte gått ponnygalopp isåfall.

tycker inte om att du försöker överlista hästen med styrka o starka bett.. tror det finns bättre metoder……………… såg en liten tjej igår i ridhuset som red en jätte pigg o het liten ponny, för att klara av den hade de pelham bett på.. men va e d för mennig egentligen? hur tänker föräldrarna när de sätter en så ung ryttare på en sån häst o med ett sånt bett?? då e d väl bättre att hitta en snällare häst lr hitta bättre metoder att kontrollera hästen.

#79# och #81# Vad är det mer er eg? Hon ville ju inte sätta på ett skarpare bett. Hon försöker ju bara fråga vad hon ska göra med hästen. Hon vill ju bara diskutera här precis som alla andra.

#82 Gejsa, tror att du misstolkade #81. vad jag tolkar det som så vill Scandi inte att hon ska använda skarpa bett "tycker inte om att du försöker överlista hästen med styrka o starka bett"….
men jag kanske har fel…

#83# Jag har inte misstolkat fel. (tror jag inte iaf) Utan både Scandi och Mandysan tycker inte att trådskaparen ska använda skarpa bett. Vilket hon helst inte vill göra heller skriver hon ju. Se:
så snälla om någon läser detta och har eller har haft samma problem med sin häst och vad lösningen skulle kunna vara hör av er.. jag hatar att vara hård på handen..
tack på förhand Elina
Detta skrev hon i inlägg #0# bla. Men flera är på henne och hackar att hon inte ska använda något skarpt bett. Någon tycker inte ens att hon ska rida längre osv osv. Vi som inte har sett hästen kan inte veta vad som ligger bakom. Och det vet trådskaparen hon vill bara rådfråga. Sedan om hon gör som någon säger är en annan sak. För så är det ju i ett forum. Man diskuterar och tar av det bästa bara.

#84 har inte orkat läsa igenom tråden nu. men jag förstod nog dig lite fel vad du menade. Trodde att du menade att Scandi ville att hon skulle ha skarpare bett :p haha
jag ber om ursäkt, men alla har väl fel nångång :D

#85# Helt ok! Trodde när du skrev att jag skrivit konstigt igen. Brukar ju ha en tendens att göra det ibland så en del inte fattar vad jag menar. Men såg att det var nog du som uppfattat fel. *Ler*

Jag menade att jag personligen inte gillar att man försöker överlista med styrka o starka bett. Sen så va jag så arg på d jag såg igår så d tog nog lite överhand när jag skrev……sorry

Som jag har fattat det så har hon provat olika metoder o de har inte funkat så bra.. och då är d ju bara att testa sig fram ännu mer. Och att hon nu ska testa med ett lite skarpare bett. Ev kan hon hon bli lite lugnare men jga tror inte stressen kommer försvinna direkt utan jag tror att om du bara ger henne tid så kommer d kanske försvinna med tiden.. men d är ju vad jag TROR. Jag äsger inte att jag VET eller att jag är ngn typ av expert för d är jag absolut inte…!!! utan jag säger mest vad jag tror.

Tänkte att jag behövde den smileyn nu Gejsa…
Jag tar åt mig utav det du skriver i inlägg #84, för jag har ju i tråden varit på som vanligt ganska hårt med mina åsikter… Men jag tycker inte jag gjort något hackande (säger inget om vad andra gjort eller inte gjort ;)) - Men jag anser att det behövts skriva ut att hon inte borde rida med skarpa bett, då hon trots att hon inte helst vill, värkar att ha alvarligt funderat på det…
Har inte orkat följa tråden helt sedan jag sist skrev, men gissar på att det är mig du feltolkat/jag som varit klumpig när du skriver "Någon tycker inte ens att hon ska rida längre" - Är inte hon som person som inte längre skulle rida, utan vad jag skulle fundera på är om DEN HÄSTEN värkligen mår bra utav att bli riden/jobbad med i det här läget… Om det inte är skonsamare för hästen att kanske låta bli och rida någon annan häst istället.
"Vi som inte har sett hästen kan inte veta vad som ligger bakom." Håller med. Vi kan bara utgå ifrån vad hon skriver. Och vad hon skriver är att hästen är stressad. Egentligen så kan det ju vara något annat som hon tolkar som stress - vem vet… Men vi kan ju som alltid, bara svara utifrån det hon säger.
"tar av det bästa bara." För det så gäller det att man även har nog kunskap att kunna välja ut de bästa råden ;) - Är ju som så att för att kunna tolka svaren rätt, förstå dem rätt och välja ut vilka man ska följa så krävs ju egentligen nästan mer kunskap än vad den som svarat här antagligen har… Jag babblar iväg som vanligt ;)

Nej, snuttan nu menade jag #79# och #81#.
Svaret till dig var på #61# *ler*
Jag hävdar att är hästen verkligen så pass pigg i kropp och själ och "bara" har det där som hon beskriver så kan det kanske jobbas bort. Vore synd att ställa av en häst bara för det.

Hur går det med det nya betet??