För stor för häst, viktbärnade häst?
Läst i tråden "vad klarar kallblod" och där blev det lite diskussioner om storlek på häst.
Och jag fundera en heldel, jag är inte så insatt i det där med storlek då jag är kort och normal viktig så kan med logiskt tänkande komma fram till vilka hästar jag kan rida ;)
Men börja fundera ang vikt och länge och att störra hästens balans.
Kan inte vikten påverkar enormt mycket, speciellt om man är för lång på hästen?
Sen är man för lång så hästen får det lite svårare med balansen kan det inte göra det svårare för hästen att gå i form när man rider dressyr?
Sen alla dessa små viktbärande hästar, vanligast islandshäst, så sätter sig större eller långa personer på, borde inte det göra det jobbigt för hästen?
Liksom Shettisar klara väl upp till 60 kg o jag minns rätt. Ska då en person på 50 kilo och 160 lång rida den lilla 110 cm ponnyn, är inte det väldigt fel om denna person red hästen 3 gånger/vecka?

Personligen skulle jag inte sätta upp en person på 60kg på en shettis, utan max runt 50kg. Desto mer ryttaren väger, desto mer får hästen jobba, speciellt om man är för lång.
Det beror nog på vad man ska rida. Om du ska ut i skogen och ha kul så är det helt ok om du både är för lång och väger mycket, men om man ska hoppa (lr liknande krävande) så bör man försöka underlätta genom att bara sätta sig på hästar som "passar" en.
#1 som en isis är 130 så kan den bära en ryttare på 180? Och en shettis på 110 kan bära ryttere på 160? Men då bara för skogsridning?
Hur ser du på vikten då? En person som väger lite och är för lång, gör inte det balansen svår?
Jag ser helst att ryttaren är lagom både i vikt och längd och skulle aldrig sätta upp en för stor ryttare. 60 kg på en shettis skulle jag aldrig ens fundera på.
Jag tycker det viktigaste är att se alla som individer och inte sätta upp ett mått att tex en fjording klarar 70 kg och en arab 60 kg, det beror helt på hästens byggnad och hur den är tränad. En för lång/tung ryttare på för liten häst är aldrig bra, men det är inte heller en för liten/lätt ryttare på en för stor häst, tycker jag.

Det beror ju även på hur hästen ser ut i kroppstypen, man säger att en häst med kort rygg kan bära mer än en häst med lång rygg och det är väl antagligen därför som Islandshästen kan bära tung ryttare?
Och självklart spelar längen också sin roll, har man inte väldigt god balans, blir det jobbigt att rida en häst som man normalt är förlång för.
Man kan inte dra alla hästar över en kam, utan man får ha lite sunt förnuft och gå efter individen. Bara för folk säger att shettisar ska kunna bära 60 kg, kan inte alla göra det. Och i vilket fall som helst så tror jag ingen som väger 60 kg och är 160 cm lång har någon större lust att rida denna lilla ponny och lär inse att denna för förstor för ponnyn.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#2 Jag har aldrig vart i kontakt med islandshästar särskillt mkt, så du får vända dig till ngn som kan. Jag skulle som sagt aldrig sätta upp en ryttare på mer än runt 50 på shettisar (maxgräns 107cm), och jag anser att det inte gör mycket om man rider för skojs skull om man är för lång och väger mkt ja. Sen kan man vell ha lite vett och inte sätta sig på en häst som räcker en till knävecken även om man är lätt som en fjäder.
Om man är för lång så försvårar det saker ja, hur mycket man än väger, men hur mkt beror på hur duktig ryttaren är.
Ponnyer typ islandshästar som är grovt byggda och för övrigt liknar islandshästen, kan bära vuxna ryttare de också. Finns en hel del ponnyraser i världen som bär vuxna ryttare. Mongoliska ponnyer till exempel. Men vi är lite bortskämda och har råd att välja häst efter ryttar storlek, jag tror att det snarast handlar om det. Att vi sen har en hel del smäckra ponnyer som inte klarar samma vikt som de grövre, stabilare modellerna har säkert spätt på att en viss höjd inte klarar så mycket. Sen är det väl inte fel om man väljer en häst med rätt storlek.
Det beror givetvis på träning och kondition också. Rider man riktig dressyr, dvs dressyr som är till för hästen och inte tävlingen, så får man en stark, frisk häst som klarar mer. Man kan ju till och med ''dressyra'' en utsliten eller skadad häst frisk.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ryttarens balans, någon som tänkt på den?
Är det inte att föredra en tyngre ryttare som har balans och kroppskontroll på hästen/ponnyn än någon som ligger på eller straxt under maxgränsen och saknar balansen…
#7 Precis det jag tänkte skriva. Mycket hellre att jag sätter upp en lite "för tung" och "för lång" ryttare på min häst, som kan rida, har bra balans och kan få hästen att bära upp ryttaren på rätt sätt. Då tar hästen betydligt mer skada av en obalanserad, okunnig ryttare som låter hästen bära sig på framdelen, även om den ryttaren passar bättre längd- och viktmässigt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7 Jag sätter hellre upp en ryttare i rätt storlek och i bra balans.
Har aldrig riktigt förstått exemplen med att man ska välja mellan en lagom/mindre ryttare med sämre balans än en för stor med balans.
Det finns ju miljoner olika kombinationer på hur ryttare är, långa, korta, tjocka, smala, bra balans, dålig balans… Givetvis påverkar allt detta om man kan rida en häst eller inte, samt att man får se till hästens reaktion. Har ryttaren dålig balans stör det hästen oavsett ryttarens längd eller vikt.
Däremot tror jag att om man är väldigt lång så är det svårare för en själv att balansera sig rätt på en väldigt liten häst. Jag menar, jag som är 158 cm tyckte det var svårt att rida min kompis medryttar-islandshäst på 130 cm eftersom det inte fanns något framför, bakom eller under mig… Då var det ändå en kompakt islandshäst med lite muskler…
#10 Och för mig är det tvärtom, jag är också 158 cm och känner mig bra mycket mer balanserad på islandhästar än jag gör på de stora jag ridit…
Jag får känslan av att inte ha något framför mig på dem, främst för att sadeln sitter så långt fram skulle jag tro, så det känns som att jag sitter på halsen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det var en tanke bara. Att man inte bara kan tänka på hästen storlek kontra ryttarens storlek utan också på ryttarens balans. Och självklart också hästens balans, vissa har bättre än andra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Så bara för man har bra balans spelar det ingen roll med storleken på hästen eller?
Bara för att man har bra balans själv kan det ju ändå skapa problem för hästen om man är för lång.
Och det ultimata vore väl en häst som är lagom stor oavsett din balans?
Och om har dålig balans borde ju rätt storlek på hästen vara ännu viktigare?

#13 Är det nån som har sagt det? Men hellre en för lång ryttare med bra balans än en för lång ryttare med dålig balans.
Alla för- och nackdelar måste vägas mot varandra. Det ultimata är inte alltid så lätt att hitta om man ex letar medryttare.
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 ja men har du dålig balans är ju en häst i rätt storlek att föredra för hästen skull, men har man bra balans är ju ändå en häst i rätt storlek att föredra.
En tanke till, ang att rida dressyr när man är för lång tycker jag personligen att skänkeln hamnar fel i dessyr läder.

Om man regelbundet ska rida hästen då är det ingen bra idé att ha en för liten häst utan en lagom häst, om en tränare eller duktig ryttare sätter sig på en häst några gånger och är för lite för stor är inte det hela värden.
När det gäller islandshästar så finns dom från B-ponny till liten stor häst och det är dom större som vuxna män rider oftast. Sen är faktiskt rygg problem inte så ovanligt bland islandshästar. En annan skillnad är att man inte hoppar på Island med hästarna så ofta så vist är det avgörande vad man gör och hur man rider.
Om man ser på mitt sätt att räkna så skulle max ryttare till en häst på 150 (400-500kg) ta en ryttare som är ca175 cm och som väger 80-100kg = en vuxen man, är man 175 cm och/eller väger 100 kg bör man sluta rida ponny 
#13 Självklart spelar det roll, men enligt min mening är vikten det viktigaste, fixar en häst att bära vikten på en person utan problem, så har längden betydligt mindre betydelse, om ryttaren har bra balans. Då behöver det inte märkas alls att ryttaren kanske är "för lång" (mer än möjligtvis att det ser oproportionerligt ut).
Mvh Alex
Värd för Ridsport