mugg - hur får en häst det?
då det är en intressant frågeställning som lyfts i denna tråd tyckte jag det var på sin plats att skapa en ny tråd…
alltså, hur får en häst mugg. smittar det? via marken? etc…

min gamla häst hade problem med mugg på vintern, en fjording med massa hovskägg. men det är bara han av de hästar jag har haft här hemma som fått mugg.
jag undrar om det inte är olika från häst till häst vem som får det, det beror säkert en del på jorden, men kan det ha med anlag att göra med? inte enbart ljusa ben som sägs vara en bidragande orsak till mugg.

Här kan man läsa lite om mugg :)
Ljust pigment (vita ben) drabbas lättare av mugg eftersom de är känsligare. Fukt och leriga hagar bidrar till mugg, som jag skrev i den andra muggtråden kan det jämföras med att vi skulle ta ett bad under lång tid, tillslut håller inte huden. Skulle man då dessutom "bada" i smutsig lera som skaver, så säger det sig självt att de små såren som mugg är blir infekterade.
Mugg smittar inte emellan olika hästar och det är ingen markbunden sjukdom, det har inte med bakterier i marken att göra.
Finns otroligt många sidor och källor att läsa om mugg, här är två:

Bakterier i jorden bidrar till muggen. Kan göra iaf. När huden "löses upp" kan jordpartiklar komma in i huden eller små sår som redan finns där. Jord är som alla vet ganska fullt med bakterier.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är ju från jorden bakterierna kommer (som de flesta andra så som stelkramp etc), men de blir inte smittatde av att bara gå i "smittad" jord, utan de måste få en hud som inte kan stänga bakterier ute först.
Det blir ju lätt när det är blött då huden blir svampig och bakterierna kommer in :)
Hakuna matata!
Ja, det var så jag tänkte, att huden måste av andra orsaker exempelvis fukt spricka först och sedan kommer bakterierna in. Men det är inte bakterier som orsakar mugg, bakterierna förvärrar den mugg som redan uppstått.

Om huden spricker blir det inte mugg automatiskt, sprickorna måste få bakterier i sig. Om du får hudsprickor blir dom väl inte inflammerade eller nåt sånt av sig själva?
Fast mugg är ju trots allt vanligt på vintern också, många hästar får mugg när det är snö ute och de inte har nån kontakt med jord.. Hur fungerar det?

Bakterier igen fast från annat än jord, snö, stängselstolparellervad som helst. Finns ju bekterier överallt och det behöver inte vara någon speciell bakterie för att orsaka infektioner.

Jag har iaf märkt att har någon häst mugg endast lite mugg. Och man börjar tvätta och hålla på så försämras det. Jag borstar eller tvättar aldrig mina hästar på kvällen om dom är leriga. Utan bara när vi ska ut och rida OM dom är torra. Annars får det vara.
Här har stått upp till 10 hästar och endast en häst har haft mugg och det var min Gobban en vinter. Han har gått i samma hage andra vintrar och har inte fått mugg. Så jag tror inte det kan smitta genom jorden utan det är isf känslig hud som gör att dom får mugg och så tror jag att borstar man för mycket så får ju hästen känslig hud av det.
#7 Det är precis det jag har skrivit två ggr. Att muggen måste uppstå först, sedan inflammeras det av smuts mm.

Muggen uppstår inte utan bakterier.
Mugg uppstår inte utan bakterier (de finns nästan över allt) - bakterierna kan inte påverka hästen såvida huden inte är färsvagad på något vis.
Hakuna matata!
Det enklaste är väl att säga att fukten mjukar upp och "skadar" hästens hud (den blir helt enkelt för fuktig) och kan orsaka små, små sår. Och om det då tränger in bakterier så uppstår mugg.
Så för att förebygga mugg bör man försöka hålla hästens ben så torra som möjligt. Om man absolut måste spola av leran när man tar in hästen så bör man torka med en handduk efteråt t.ex. För jag skulle snarare säga att det är vårat eviga spolande som orsakar muggen, än själva leran. Visst är leran blöt, till en början. Men den torkar rätt fort och skyddar snarare benet mot fukt. Även om det är blöt lera ytterst på benet kan det närmast mycket väl vara torrt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#15 Precis det jag har försökt få fram. :)
Först mugg --> sen bakterier --> som förvärrar det hela.
#16 Fast muggen kommer ju först med bakterierna. Utan bakterier är det bara mjuk och skadad hud…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#16 Alla små sår är inte mugg, det blir mugg när såren/huden blir infekterad.
#18 Kan inte se att någon påstått det
#19 - #16 Skre att de först får mugg (mugg är ju både bakterier + skadad hud tillsammans) sedan bakterier.
Men det är ju skadad hud (jag tror nog #16 menade det med) som sedan blir infekterat med bakterier som då blir mugg :)
Hakuna matata!

Nu har jag inte läst hela tråden. Men Japp hade enormt mycket mugg när han gick på ridskolan, det blev så illa så han fick åka in till djursjukhus för att sövas och rengöras. När vi sedan köpte honom hade han fortfarande enormt med mugg, och vi rengjorde, tvättade, köpte svindyra salvor m.m. Men en sommar när han var på bete som vanligt och vi var utomlands i två veckor, när vi sedan kom hem så var muggen nästan helt borta, och under dessa två veckor så hade ingen rört hans ben överhuvudtaget, utan bara tittat till honom i hagen!
Sedan dess så rör jag benen ytterst lite, ryktar aldrig benen, utan är han lerig så spolar jag av dem med vatten.
Och idag är han helt muggfri och varit i flera år.
Ganska komiskt när vi slet rövarna av oss med alla dessa salvor och rengörningsmedel ;)
Och jag har hört detsamma att hästar med vita ben lättare får mugg, då deras hud är känsligare. Japp är vit om alla sina ben, men det är Brimad med, men han har under 1,½ år då jag ägt honom aldrig haft någon tendens till mugg.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#20 Precis. Det blir ju inte mugg förräns det finns bakterier med i bilden.

#15# och #21# Precis det som jag också menade.