Låna ut häst-kostnad
Har fått förfrågan om att låna ut min och sambons häst nån gång i veckan till två tjejer som vill rida (träning mellan ridlektionerna) och nu undrar jag bara vad det är rimligt att ta för avgift?
Någon som har hyrt häst eller hyrt ut på timme? Eller vad kostar annars en ridlektion tex så kan man utgå från det.
Det beror på om du bor nära en större stad eller om du bor långt ut på vischan. Dels vad din häst kan om det finns manege eller om det enbart är uteritt.

Båda tjejerna går på ridskola men vill rida privat ibland för att öva mellan lektionerna, och vi har en paddock samt fina ridvägar. Stallet ligger ca 15 min från stan (ingen storstad). Hästarna kan lite av varje, men tjejerna har inte så höga krav då de inte ridit så länge.
Har verkligen ingen aning vad jag ska sätta för pris. Först ska de bara komma och provrida, ska jag ta betalt för det också eller borde de få göra det gratis?
Jag hade nog tagit
75 kr/gång eller
1 gång/vecka a 300 kr/månad
2 gånger/vecka a 500 kr/månad
Jag hade låtit dem provrida gratis 1 gång
(även för mitt intresse att se att det funkar)
sen tagit betalt.

#3 Hm, det låter rimligt. Tack för din åsikt. :) Har dock sagt att de får provrida för 20kr/st nu, såg att ridskolan i trakten hade provridning för det priset.
Själv tycker jag att du ska ränka ut hur mycket hästen kostar i månaden, foder, stallplats, osv och sen dela det på så många gånger de rider.
Fast jag tar iofs inte betalt för att få hjälp med mina hästar.