Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2535 ggr
DojoKelder
0

Havre, korn??

Lite fundersam härdå jag har fått höra så mycket olika.. en del säger att man inte ska ge korn utan att ge minst lika mycket havre.. andra att man inte behöver ge havre bara för att man ger korn..

Tycker att detta är svårt.. lite hjälp kankse??

gejsa
0

Helt fel. Om du ger korn eller havre behöver du definitivt inte ge av det andra också.

DojoKelder
0

Tackar!! Så hade jag också lärt mig men sedan blev jag lite fundersam då jag fått höra annat..

Lorita
0

I mitt stall är havre förbjudet, jag ser inget bra med havre alls, möjligen att det är biligt kraftfoder.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lyrik
0

På tiden då Lyrik blev jäättesmal varje vår (2 år på raken) fick han korn (1 kg), groov+grund (2 kg), 1 kg alfakuber, 1 kg lusern hack, ½ kg betfor, majsolja + massa hö. Även gett enbart korn+betfor.

Får nu havre efter motion, 5-10 dl.

DojoKelder
0

Gejsa: Du som kan det här med foder rätt bra! Skulle kanske kunna hjälpa mig lite här..
Har ju ett sto på 10 år som va i allmänt dåligt skick.. näst intill spjälstaket!
Hon får idag 12 kg hösilage (har tyvärr ingen analys, men de andra mår prima på detta hösilage), 300 g betfor, 400g havre, 400g korn, 200 g vetekli, 1 kg Green-Power och 300g müsli (bara för att hon ska ha lite bättre aptit)
Ska avmaskas i slutet på februari då jag ska ta den andra då med..
Till saken hör att vi börjar misstänka att hon kan va dräktig då hon tydligen har gått hos förra fodervärden med hennes hingst.. Ska kolla upp saken i mars då vi ska vaccinera samtidigt..
Vad bör jag ändra på? Har fått upp henne i hyfsat hull men det finns inga som helst "resurser" så att säga..

Blev kanske j***igt luddigt nu men du kanske har något förslag??

tessa
0

#3: vad märkligt, läser man Kraffts info så säger de att havre är ett ypperligt kraftfoder att ge hästen, och att den tillgodoser sig detta bättre än t.ex korn. förutsatt att hästen tål havre vill säga..

Rita-S
0

Jo det är billigt, och det är snabb energi, men jag tycker inte dom flesta hästar behöver nåt havre egentligen.. Min nikita får några näver korn bara för att hon går i träning, tilsammans med litegrann betfoder för att dölja smaken av mineraler och vitaminer. Hon är tillräckligt pigg och vaken hon behöver inga havre tycker jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
0

blev riden… nu får hon inget för hon vilar tills vet har kikat på henne..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DojoKelder
0

ska kanske tillägga att hon bara strosar i hagen tills hon har fått lugna ner sig och lägga på sig lite till..

DojoKelder
0

Någon annan som har några förslag på vad man kan testa så tar jag tacksamt emot dem..

Lorita
0

#6  kraft säljer ju havrebaserade produkter, havre är billigt och pellets foder är dyrt, en jättebra affär. Havren omvandlats i hästen till (ett ämne mins inte namnet) som är en drog, hästarna blir pigga men pigga på fel sätt.

En normal häst under lätt arbete behöver bara grovfoder, mina växer/är dräktiga och får hestekraft samma pris ungefär men utan havre, ett fullfoder som jag är nöjd med Flört utan havre Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tummelisa
0

Jag är av samma åsikt vad det gäller havre! Mest en gammal myt! Och som Lorita säger ett billigt alternativ. Har sett en del hästägare som inte haft råd att ge sin häst annat, till och med dragit ner på grovfodret och fyllt upp med havre. Jag förstår heller inte varför man ger stora mängder vetekli till en häst som ska gå upp i vikt, det ger ju så stor mättnadskänsla så hästarna orkar ju inte äta sitt stråfoder. Vi vet ju själva att det är bra för "bantare" att äta fibrer för att hållas mätt länge.

DojoKelder
0

#12 så vad rekomenderar du att jag gör då?

Tummelisa
0

# 13 I nuläget rekomenderar jag inte någonting eftersom jag inte vet hur din häst ser ut osv. I min tidigare verksamhet så tog vi hand om vanvårdade hästar allt från grav vanvård till försummelse eller kunskapsbrist. De hästar som stod på benen och "bara" var tunna gav vi endast grovfoder med ganska låga proteinvärden för att inte ge följdsjukdomar till en början, det är allt de behöver, Ökade sedan proteingivan för att låta de ta sig. Om det inte hjälpte så gav vi tillskott som lucern, olja, och i sista hand korn. Att sätta hull på en illa tilltygad häst måsta gå sakta för att inte skada den mer. Vetekli har aldrig funnits på våra foderstater på hästar som behöver mer hull. Vetekli innehåller mycket fosfor och ska inte överdoseras.

gejsa
0

#5# Svårt att säga vad du ska ge när man inte sett  hästen eller har någon analys. Men du kanske ska öka på hösilaget. Det kanske är jätteblött. Om hästen bara strosar i hagen så behöver den inte så mycket höga värden. Hur mycket är tex 400g havre och korn i dl?

Tycker du att hon är för smal? OM hon är dräktig när skulle hon då föda tex? För är hon dräktig och ska föla snart så behöver hon jättemycket protein. Men öka hösilaget och kanske ge lusern strå. Det är det enda jag kan rekomendera dig just nu.

DojoKelder
0

Hon får ju 1 kg Green-power vilket är melassbehandlad lusern strå.. Hösilaget är ganska torrt.. nästan för torrt..
Om hon nu skulle vara dräktig så kommer hon inte att föla före augusti/ september nån gång..

300g korn är 0,5 l.. så havren är väl 0,5 l = 400g..

gejsa
0

Ok visste inte vad det var Green-power. Har inte använt det själv så. Men då tycker jag att det borde räcka faktist. Har ingen aning. Kanske en sjukdom som hon har isf om hon tunnat ut ändå.

DojoKelder
0

fast hon har inte tunnat ut.. utan hon har tagit sig bra men nu har det liksom stannat upp eller vad man ska säga.. hon är så pass bra i hullet iaf att revbenen inte syns men de känns lite för tydligt..
Svårt att förklara..

Tarek
0

Jag brukar ge Tarek 1/2dl Soja mjöl höst och vår då han brukar vilja tunna ur… Han har "enligt vetrinär" extrem ämnesomsättning och kan i princip äta huuur mycket han vill utan att bli fet. Det va ävern vetrinären som tipasade om soja mjölet, dock fick man ej ge mer en 1dl sa han… Annars går tarek på korn, men han tål ju inte havre så jag kan inte utala mej om vad som är bäst.
Hoppas att det löser sej för dej

Mvh/Anna Skrattande

DojoKelder
0

#19 Ja det hoppas jag med att det gör.. hon är ju inte mager men inte i så bra hull som jag vill ha henne.. lite mer fett på kroppen skulle hon inte må dåligt av..

Förhoppningsvis så ska hon snart börja sättas igång så sakteliga.. kommer en tjej i morgon som va intresserad av att ta hand om henne några dagar i veckan.. Känner ju lite att jag inte riktigt har den tiden som hon förtjänar då jag ju ska rida in min andra lilla trollunge också..
Så det vore skönt för henne om hon kunde få lite mer uppmärksamhet..
Hoppas att det kommer att funka mellen dem då hon är lite speciell damen och litar inte på nån annan än mig för tillfället.. Men tjejen verkade väldigt lugn och hade rätt hästtänk för min smak.. Tror att min lilla flicka kan släppa in henne bara hon får lite tid på sig..

gejsa
0

#19# Man kan ge dom 1 dl per 100 kg häst i soja alltså.

Murre_Uddiz
0

Vi har typ blandat, men mest korn. Elr bara korn. Vetef.n :P

Tarek
0

#21 jaha.. Det va kankse bara min häst som inte skulle ha mer än 1dl? jag missuppfattade nog vetrinären. Men han sa att det va så mycket protein i det så jag skulle va väldigt försiktig. tarek är väldigt känslig och har jätte lätt att få gallor om han får i sej en gnutta för mycket protein…

gejsa
0

#23# Ja, är hästen så känslig så skulle jag nog ge annat foder än soja överhuvudtaget.

Får han inte gallor av korn då?