Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5697 ggr
bell
0

Fölsällskap

Då jag börjar tro att allt kommer att gå bra denna gång så kommer lite angenämare tankar om den stundande föltiden.

Förhoppningsvis kommer jag att få ett litet föl i mitten på juni. *tummar & tår* Min plan är att ha sto o föl i egen hage och ta in och ut dom i ca en månad och sedan tänkte jag att de skulle gå ihop med mina andra tanter på bete. Frågan är bara hur tråkigt det blir för fölis att bara gå med vuxna hästar. Kollar efter ett fölstobete här i trakten då jag absolut vill kunna träffa dom ofta. Men det verkar vara tunnsått här.

Hur gör ni andra som bara har vuxna hästar när ni får föl?

Ska jag försöka låna en åringskompis åt fölis om jag inte hittar ett fölstobete. (Med fölstobete menar jag bara att det ska finnas ett eller flera ston med föl på betet inte att inga andra hästar får gå med där) Eller håller jag bara på att skapa mig bekymmer som inte finnsObestämd brukar vara bra på det. Flört Min femåring hade aldrig någon att leka med förutom sin morsa och 2 shettisar och hon överlevde det. Som 1 & 2 åring gick hon på bete maj- oktober i en blandad flock utan mamma.

Lite funderingar så här i vårsolen.

Lorita
0

Jag låter mina födas in i den flock jag har och Kahlúa hon har lekt med alla utom mamma och alla är Ametist 5 år och Krisma 2 år när Kahlúa föddes mest har Ametist varit lekfarbror.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Jag tror det kan vara bra för ett föl att ha jämnårigt sällskap. Fölen leker då med varandra och risken att du blir en lekkamrat blir mindre.

Men det kan även fungera om det är någon av "tanterna" som är väldigt lekfull eller som står ut med att någon leker med henne.

För att hitta ett fölsto-bete tror jag du ska kolla runt på olika rasföreningars hemsidor och kolla om de har några uppfödare i närheten av dig. Och sedan kontakta dem, för de sätter nog sällan ut det på annons.

Invisible
0

Vi hade våran hingstfölis hemma i sommarhagen tillsammans med stoet och en äldre valack, och vi lånade även hem ett annat sto med föl. Det blir ju frukansvärt tråkigt för fölet att inte ha jämnåriga lekkamrater att busa med, +att dom i den naturliga flockan har andra föl att leka med. Jag tror det är viktigt för fölet att ha just detta, för att de ska få slåss, bitas och leka, samt lära sig rang. Ett föl med bara äldre hästar blir ju extremt ranglåg.

Lorita
0

#3 blir dom? Kahlúa är långt ifrån lågranig och hon är vädigt bra på den socialabiten i flocken.

En normal vild flock består av 3-8 hästar så det inträffar ganska ofta att vilda för är ensama. Efterom fölen går kvar och med flocken i 2-3 år.

1 = hingst

2-3-4-5 sto med sitt föl och tidigare föl

6-7-8-(9) sto med sitt föl och tidigare föl

det är en normal hästflock Flört

Jag har en liten flock

1 = falsk hingst (Ametist)

2-3-4 = Kiara med tidigare föl (Karisma) och nuvarande föl (Kahlúa)

Även detta är en normal hästflock och en naturlig uppväxt.

Sen uppfostrar inte fölen varandra det är vuxna hästar som uppfostrar föl och lär dom samspelet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bell
0

Stoet som ska föla är inte den som är högst i rang. Utan det är femåringen som är det, har varit det sedan hennes mamma flyttade för tre år sedan. Mamman var en ödmjuk/naturlig/pondus (vad svårt det kan vara med rätt ord) ledare. Femåringen gick inte med jämnåriga förräns hon var 11 månader. Hon var inga problem i den stora betesflocken, men där ranglåg. Hemma därimot är hon  "tuffare/hårdare" därför vill jag låta stoet m föl gå själv i början.

Ska kolla om jag hittar några uppfödare bra ideGlad

Elshira
0

Vi har 4 ston i hagen, mamma (18) med döttrarna på 7, 4 och 3 år.

Där är det nästans snarare så att de yngsta bestämmer och de äldre får rätta sig…

Hakuna matata!

QALM
0

Mamman tillåter oftast inte sitt lilla föl leka med någon annan förän den är 2-3 månader. Lite olika på ston. Så jag skulle inte åka iväg med mamma med föl förän man kan se att fölungen får strosa runt i flocken utan att mamma ropar tillbaka den.

Att komma till en ny flock kan stressa mamman fruktansvärt.

Är stoet lågrangat i sin vanliga flock skulle jag inte köra den till en annan flock. Då får hon svårt att skydda sitt föl.

#3 Ett föl blir aldrig lågrangad bara för den är föl. Dom behandlas som prinsar och prinsessor till dom är ca 1 år. Ett föl får sin mammas rang. Även om man köper att föl och flyttar den från sin mamma så kan man se att den får högre rang i den nya flocken om mamman varit ledarsto.

WinterPrince
0

#7 Intressant. Min hästs mamma är definitivt högst i rang och även när de hade skiljts åt och han gick tillsammans med en lekfarbror och en jämnårig så uppfattade jag honom som hög i rang (ev var lekfarbrorn lite högre).

Men när han sedan flyttade hem till mig som nybliven 1-åring och blev insläppt i en flock med en 2-åring, två 3-åringar, en 4-åring och en gammelman så hamnade han så långt ner i rang det bara gick. Föltuggade som en tok gjorde han också.

Sedan dess har hästar kommit och gått och allt eftersom nya har kommit in har han klättrat ett steg i taget och nu har han åter respekt från de som är lägre i rang.

Jag tror att anledningen att han sjönk i rang var att han med sina 130cm över marken kände sig liten jämfört med alla halvbloden. "Hemma" var han störst i hagen.

bell
0

#7 Det låter skönt att inte behöva stressa över detta att fölis blir "ensam barn", om det behövs får jag se om jag hittar ett bete när tiden kommer. Tror inte det är bra att skicka dom på bete med några "färg/ras rasister" då stot är både väldigt hårig och svartskäck. Flört Även fölis kommer att bli skäck.

Min femåring som var låg i rang på bete när hon var ett- och två- åring är brunskäck o de andra var skimlar o bruna araber. Så jag tror att färgen spelade större roll än hennes ålder. En kossa i hagen! Såg araberna ut att tänka första gången de gick ihop.

lisette
0

#8 fast där är det väl mer naturligt att han hamnar lägst i rang? han är yngst och hade han satt upp sig mot de äldre hade han nog blivit varse sin kaxighet.

**

faktum är att mitt 6åriga sto går med en 29årig gammal tant, där är det gammeltanten som flyttar sig från merry. merry kör bort majsan från höet tex. jag tror att det är så att majsan inte orkar tjafsa med merry. men, merry är alldeles säkert ranghög med, för det är inte många hästar som kör bort henne.

Linnea
0

När hästarna når en viss del i åldrandet (hur gammal den är då är ju individuellt) så sjunker dom i rang, därför kan gamla hästar bli bortjagade från mat och faktiskt svälta ihjäl även om den varit hög i rang som yngre.

Skynda långsamt så går det fortare.