Betäcka
Funderar lite på när det är bäst att betäcka ett sto..
Hade tänkt betäcka vårat sto i slutet av April för att inte få ett föl i snö, skulle vi ett himla pysslande med att ta in mamma och bebis så fort det blir lite kyligt/dåligt väder.. men Mars borde väl ändå vara lagom tidigt? Håller hennes brunstcykel tiden så borde det vara dags i ungefär i slutet av April.
Verkar som många här vill ha februari föl och jag undrar då varför så tidigt?

*fnissar* Jag såg inte din tråd, skrev just en kommentar om det i en annan. Enda anledningen jag kan se till ett tidigt föl är om hästen ska gå löp som tvååringar. Då kan det ha betydelse hur mkt fölisen hunnit utvecklas. Annars tycker jag definitivt april är tidigt nog, maj kanske ännu bättre. En del beror väl också på väderförhållanden där man bor: här (Flen) har vi fortfarande en del snö under mars i vanliga fall. Jag hade tur och fick Mangis dräktig på första betäckningen förra året, får alltså ett majföl som jag ville. Oftast *håller tummarna* är maj relativt torrt så båda borde kunna vara ute dygnet runt.

Jag släpper aldrig hingstarna till stona förrän 1juni, så fölar dom tidigast i början av maj, helt perfekt start för en liten fölsing.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag vill att hon fölar innan det blir för varmt då infektionsrisken blir mindre plus att stoet är en halshäst.

Jag föredrar att fölen föds i maj-juni. Då brukar vädret hunnit stabiliserat sig.

jag vill helst ha redan i Febrari men vi har travare å då e det för dom körs ju in så tidigt så då e det bättre att dom föds tidigt
många vill ha tidiga föl då de har lite längre tid på sig då det kommer till årgångstester osv… en unghäst född i jan-feb har ju haft ngr månader mer på sig än en sommarbebis..
#3 Vad är en halshäst?? :p

Hon är dammallergiker som oftast blir sämre de varma månaderna. Har lyckats hålla hostan borta ett par år nu ;)

#8# Verkar lustigt mazze. Blir din sämre på sommaren när den går på betet också? Min är ju dammallergiker men det märks ju bara på vintern när dom står inne mer.

#9 Hon är jättekänslig för damm och älskar att rulla sig. Vilket resulterar i att hon hostar mer på sommaren. Är dessutom känsligare vid fuktigt väder.

Sånt märks inte på Gobban alls. Är hon bra på vintern då?