Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 765 ggr
Luthien89
0

Lägre TS, mer hö?!

Hejsan. Vi har precis börjar använda vår andra skörd som är mycket blötare än den första. Den första hade 80 % torrsubstans, och den vi precis börjat använda ligger på 65-70 % torrsubstans, tror jag, har inte skickat det på analys än.

Ska vi ge mer hösilage nu när dte är är blötare? Innan fick dem 8 kg var. Hur mkt ska jag lägga till nu? 2-3 kg?

Eve
0

Jag är absolut ingen expert och du bör dubbelchecka mina svar nu, men jag har för mig att ju lägre ts desto mer behöver hästen… Men hur mycket mer, vet jag faktiskt inte..

Fråga Gejsa Oskyldig

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Luthien89
0

okej :) Jo, jag får väl fråga sen när hon dyker upp ;D

Lyrik
0

Man måste ge mera hösilage än hö, har jag fått lära mig på Jällaskolan. Lägre TS = mera mat.

Sussi
0

Jag har lärt mig att vid lägre torrsubstands mera hö/silage, eftersom de innehåller mycket vatten som inte ger hästen nånting.

Har en bra bok om foder som tyvärr befinner sig i studiestaden, annars skulle ett säkertlligen korrekt svar funnists där.

Men vill du vara säker så säger jag som Eva, fråga Gejsa. Oskyldig

gejsa
0

Om du har  tex 60 % i ts-halt så ska du ge 1,8 kg hösilage. Det motsvarar 1 kg ts.

Luthien89
0

#5 Hm, nu hängde jag inte rikitgt med.. Hur många kilon ska jag ge nu, när dem fick 8 kg var innan med ts på 80%

gejsa
0

Jag har inte gjort något foderstat nu åt dig men räckte det med 8 kg hösilage så kan du ju öka till ca 2 kg extra nu. Exakt blir det ju 1,6 kg extra.

jeanette
0

Oj oj, hade ni verkligen 80% i TS ?? Det var inte bra. Tur ni fick ett ensilage med helt ok TS halt nu då.

Om du gav 8 kg ensilage med ts 80% förut (som motsvarar 7,6 kg hö), ska du ge detta för att motsvara 7,6 kg hö:

Om torrsubtansen är:

65% = 9,9 kg ensilage (avrunda till 10 kg)

70% = 9,2 kg ensilage (avrunda till 9 kg)

gejsa
0

#8# Inget fel i att ha 80 % i ts-halt. Mer än att det kan sticka sönder plasten. Men gör man med minst 12 lager så brukar det hålla. Har själv haft det. Absolut inget fel i det.

Luthien89
0

Hm, det har aldrig stuckit hål på platsen :S :S Det är nog ganska svårt för ett litet grässtrå att sticka sig igenom 15 lager plats :P Haha.

jeanette
0

Jodå, det är hemskt fel att ha ett ensilage på 80%…Vid så hög TS halt så kommer balarna inte bli ensilerade eftersom det finns för lite vatten i den för att mjölksyrabakterierna ska skunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer inte bestå av ensilering och det kommer inte ske någon PH sänkning, utan enbart lufttät lagring. Skadliga microsvampar gynnas i sådana torra balar eftersom det finns gott om lättillgängligt socker i dom.

Så du kanske ska ta reda på vad som egentligen sker i en ensilagebal och framförallt hur en ensilering går till…

jeanette
0

Det är alls inte svårt att få stickhål i många lager plast…Har man sådant torrt ensilage, så är oftast grönmassan grov och förvuxen…och då kan ett *litet som du uttrycker dig* grässtrå göra stor skada.

gejsa
0

#11# Fungerar bra om man bara ser till att plasten inte går sönder någonstans. Har haft så torrt en vinter och det var ingen fara med mögel eller så. Någon bal får man ju alltid kasta även när det är blötare såsom 60 i ts-halt som vi hade förra året.

Men det är klart att hästarna gillar ca 65 % i ts-halt bäst och det är lagom blött då.

Lyrik
0

I förra stallet (Surmulen) hade vi hösilage med 82-83 % TS-halt. Inga problem med plasten eller mögel.

jeanette
0

Bara för man klarar sig några enstaka gånger med högt TS värde på sitt ensilage så är det absolut inget att rekomendera. Man kan vinna vissa gånger och klara sig bra, men i det hela förlorar man bara på det.

Fråga till alla ? Vet ni vad den optimala TS halten bör ligga på i ensilage ???

Mandysan
0

#15# Den optimala halten anser jag är runt 55-65 %. Du vet det finns faktiskt inget rätt eller fel i den frågan för alla tycker olika…

gejsa
0

#15# Några enstaka gånger kallar jag inte det för när man använder det tex en hel vinter.

Vi har ju själva sett vad som är bra eller inte. Du behöver inte komma med pekpinnen.

Sedan är det ju många som producerar sitt egna hösilage. Tycker du dom ska kasta det bara för att du har läst att det inte är bra? Vi är nog kapabla att se om det är mögligt eller inte. Då kastar man givetvis den balen. Men fortsätter med nästa isf. Ibland kan man inte välja vilken ts-halt man vill ha. Som förra sommaren. Då var det hett och torrt då blev hösilaget rätt så torrt redan på en dag.