longeringshjälp?
Har i veckan haft tre longeringspass på "mina" hästar, chefen gav mig ett upplägg och eftersom jag i princip kan noll om longering har jag givetvis följt det, men tänkte nu höra lite om hur ni gör.
Hur länge longerar ni hästen? Jag fick order om 5 minuter, byta varv, fem minuter sen byta varv igen i två omgångar (alltså sammanlagt tio minuter i trav i var varv), plus 5 minuter i galopp i varje varv om hästen orkade, sedan skrittas av ca 10 minuter. Är det en vettig uppläggning?
Jag har också hört att longering är rätt mycket slitsammare än "vanlig" ridning, och undrar därför hur ofta man bör longera? Hittils har de blivit longerade en dag förra veckan och en dag förförra veckan. Är det normalt och okej för hästen?
Ja, och som sagt så har jag i princip bara longerat fyra gånger i mitt liv nu, och jag måste säga att jag tycker det är rätt läskigt att stå där i mitten när hästen börjar krumbukta, bocka och studsa i galoppen, så hur gör ni när hästen börjar hålla på och konstra?
vad jag har fått höra är longering mer stressande för leder enn ridning, för att under ridning korrigerar vi hästens kropp så den går korrekt, medan på longeringen går den fel, och det sliter hårt. Jag håller därför sällant på med longering och håller på kanske 10-15 minuter och sen går jag en promenad. Dock är inte jag nån expert på detta :)
Sen tycker jag longering är AS-tråkigt själv, och kan bara gissa va hästen tycker om det ;) Jag skulle nog inte begjära att hästen håller på med nåt tråkigt aldeles för länge, det sista jag vill är att den skall förknippa träning med mig med att ha as-tråkigt :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jo, jag håller med om att det är tråkigt. Jag blir dessutom alldeles yr i huvudet och illamående av det. Men, som sagt, det är ju chefen som bestämmer så jag får ju göra det när han beordrar det.
jo det lär ju va så :)
jag brukar dock variera, jag står inte på samma platsen, utan flyttar mig runt på ridbanan, går upp och ner, då måste hästen fölga med på mig och inte bara trava/skritta/galoppera runt i zombiemodus
Sen, om där finns hindermateriell, lägger jag ut kavaletter nånstans, så jag kan byta mellan att flytta mig ned till kavaleterna, då måste hästen fokusera och lyfte benen, och sen rör mig bort från dom igjen
Det gjör det litegrann mer intressant, men det är lite begränsningar i hur roligt longering är ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag använder longering då jag inte har någon rundcorall och vill motionera enkelt eller ta egenom lite kroppsspåk…
Gör det inte i träningssyfte då det är hemskt hemskt sårt att göra det så att hästen arbetar på ett bra sätt och att det inte sliter.
Gör jag det i motionssyfte så brukar jag gå en promenad först med hästen för att värma upp (longerar mkt lite i skritt, saker i skritt kan jag göra på lina eller vid hand istället ju och slipper slitandet därför) och sedan så travar och galopperar jag hästen lite olika på longen efter hur den går, hur mkt den behöver röra på sig och så…
Jag låter häste bocka i galoppen när jag longerar.
Viktigt är att du ger rätt signaler med kroppen.
I de flesta vanlgia böcker finns någon skiss på hur man ska stå när mna longerar, brukar inte stå så mkt om varför man egentlgien gör det, men det finns bra med anledning ;)
Om jag inte står på rätt ställe när jag longerar min unghäst så stananr han, då komemr jag för lkångt fram från den drivande punkten med min kropp.
I longeringen kan hästen själv korrigera sin kropp OM den inte är inspänd med inspänningstyglar. Så på sätt och vis så är longeringen bättre där men i regel så blir det lågntråkigt tragglande och ju mindre voltenär dess större blir belastningen på leder o senor…. Men 10-20 min är inte förmycket i min mening om det görs 1-2 gånger i veckan…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.