Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3971 ggr
[PixelMollan]
0

Vad klarar kallbloden?

En fjording på typ 145 eller en tinker. hur mkt klarar dom?

Jag är typ 173 o väger ca 70 kg. Klarar dom av mig 7 dagar i veckan med skogridning o några dagar i veckan dressyr och hoppning? Asså som en normal häst.

Lite drömmen att få en "tyngre" häst smidig o fin som en lättare häst. Men dom är ju mindre också.

Cilla89a
0

Vikten är inga problem, fjordning och tinker är ju dessutom viktbärande raser. Därimot längden så är det nog gränsfall att du ser förlång ut om du letar runt 145 cm i mankhöjd, visserligen kan jag tänka mig att dem kan bära upp ganska mycket ryttare.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zadeira
0

Du bör kanske inte välja en ädlare fjordning pga din längd, utan en lite grövre som kan bära upp lite mer ryttare. Men både fjording och tinker i normal kondition har inga problem med din vikt iallafall, så det behöver du inte oroa dig för. Det är endast din längd som kan vara lite si och så, men sådana hästar brukar kunna bära upp rätt långa ryttare utan problem.

[Tovab]
0

Vikten är inga problem. Men är du säker på att du vill ha en så liten som 145 cm? Du kommer kanske se lång ut då.

Sen så tycker jag att hästen borde få ha en vilodag :)

Lorita
0

Lägsta höjd på en häst som du bör rid regelbundet = mankhöjd mindre än höjden till din axel.

Vikt 20% av hästens vikt om den är normalviktig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Tovab]
0

#4 menar du att hästens mankhöjd minst ska vara till ens axel? =)

Lorita
0

#5 ja om man är längre så blir hävstångs effekten för stor….någon enstaka gång med en duktig ryttare ej hoppning kan vara OK men som undanta inte regelbundet

Gronstedt
0

Du skulle utan vidare kunna rida ett smäckert fullblod - ett kraftigt halvblod är inga problem alls med din vikt. Men som flera sagt så kanske du är för lång för de minsta storlekarna.

Tarragona
0

Ja vikten är ju definitivt inget problem.
Jag tycker även längden borde vara ok
ialla fall på en grövre modell.

#4 Det är väll ett ca mått.
Borde det inte spela in också om ryttaren har korta eller långa ben
eller om överkroppen är kort resp lång.
Har också hört att det optimala är att man bör vara 10 cm kortare än hästens mkh.

fridak
0

#8 är inte det optimala 10 cm längre än hästens mankhöjd?

Tarragona
0

#9 självklart jag skrev fel.

[PixelMollan]
0

OKej då vet jag!
Men dessa tinkrar, hur stora kan dom bli? Behöver ju inte välja en liten isf.  Jag är inte så påläst om just de raserna men tycker tinkern är otroligt vacker!

Gronstedt
0

Jag tror att tinkrar finns upp till 165 cm. Titta på http://www.svenskatinker.se.

bell
0

Din vikt är nog inga problem för någon specifik ras,

Både tinker och Irish Cob får vara upp till 170 cm.

Finns även en hemsida för Irish Cob, Svenska föreningen för Irish Cob.

Lorita
0

En häst på 350 kg klarar 70 kg så vikten är inga problem, och ca 150 som min höjd är lagom att sätta och då väger som ca 500 kg

Tusen
0

#6 Så varenda Islänning lider av sina långa ryttare?

Vi har diskuterat detta med hävstångseffekten tidigare och jag anser att du inte ens vet vad du talar om. (Inget ont menat men jag anser dina kunskaper kring detta är begränsade) Om du istället skriver vad du menar så kanske folk förstår din åsikt bättre.

Lorita
0

#15 jag vet inte hur mycket matte du har läst, jag måste veta var jag ska börja mitt förklarande Flört

Gronstedt
0

Kan någon i enkla ord förklara för mig varför en viss längd skulle vara idealisk? Bortsett då från uppenbara situationer, som att man inte når nedanför sadelkåpan eller att man släpar fötterna i marken. Vad menas i det här sammanhanget med "hävstångseffekten"? Jag kan tillräckligt mycket matematik för att förstå hävstänger och kraftpilar.

Tusen
0

#16 Du kan nog förklara för mig då jag läst 60 högskolepoäng i matte och 40 högskolepoäng i fysik (som egentligen är ämnet för förklaring av hävstångseffekten) dessutom undervisar i både matte och fysik på gymnasiet sen 20 år tillbaka. Räcker det för att jag ska förstå din förklaring? Flört

#17 Hävstångseffekten har inget med längden på ryttaren att göra. Jag tror hon menar att om man inte har bra balans och är lång så finns det risk att du stör hästens balans. Annars skulle som sagt varenda "Isis" lida av att ha sina långa ryttare på ryggen, vilket jag knappast tror att dom gör.

Lorita
0

kraften ökar med längden som en hävstång och så för varje cm som ryttarens längd ökar så ökar belastningen på hästen så fort man svänger…..det är samma matematik som gör att man kan flytta en sten med ett spett men inte för handkraft enbart.

Jag förstår faktiskt inte vitsen med att rida en förliten häst min axel är vid 140 cm så varför skulle jag plåga en mindre häst?

Gronstedt
0

#18: Men vad är hävstångseffekten då?

Störa hästens balans kan man ju göra så bra som aldrig det även om man är kort - om man inte själv har balans vill säga.

Tusen
0

#19 Men så rider du inte Islänningar heller.

Tusen
0

#19 Vilken kraft är det som du pratar om? Kraften i händerna? Är du i balans så finns inga krafter som påverkar mer än tyngdkraften.

Gronstedt
0

#19: Det där gäller ju bara om du är ur balans. Är du i balans och rakt över hästen är det bara tyngden som spelar in. Men visst, det är kanske viktigare för en lång ryttare än en kort att ha sin massa rätt placerad, men jag har svårt att tro att det gör någon större skillnad, om man inte är både lång och tung.

Själv är jag enligt ovanstående resonemang alldeles för liten för min häst - var kommer tanken från att idealet är att man ska vara en decimeter längre än hästens mankhöjd?

Lorita
0

#21 jo om dom är över 140cm

#22 har du läst och undervisat i den fysik/matte du säger så vet du vad jag menar annars är dina elever att beklaga.

Tusen
0

#24 Jo jag vet men vet du, egentligen? Du slänger dig med uttryck som du sen inte vill förklara. Och varför skulle jag ljuga om min utbildning och yrke?

Gronstedt
0

#24: Jag förstår inte heller vad du menar för kraft. Vilken kraft utom gravitationens påverkan skulle spela in om ryttaren är i balans?

Lorita
0

Gronstedt
0

#27: Jag antar att det du vill ha sagt är att det är det vridande momentet, som uppkommer till följd av att ryttaren inte är rakt över hästen, som skulle vara plågsamt för hästen?

Om du vet något om hävstänger så vet du att de måste ha en längd. Om hävarmens längd är 0, som den blir när ryttaren är i balans, så blir det inget vridande moment utan bara en kraft som verkar rakt från ekipagets tyngdpunkt mot jordens tyngdpunkt. Ett oändligt långt spett kan balansera på sin spets ända tills det förskjuts så att tyngpunkten inte längre är rakt ovanför kontaktpunkten med underlaget. Då - men först då - är hävarmen nollskild och gravitationens verkan åstadkommer ett vridande moment som får spettet att falla.

Vet du något om hävstänger vet du också att en kort, tung ryttare (som alltså har stor massa men kort hävarm) utvecklar precis lika stort vridande moment som en lång men lätt ryttare (som har liten massa men lång hävarm). Och för båda gäller att hävarm 0 ger vridande moment 0. Detta kan man förmodligen ganska enkelt utläsa på sidan du länkar till, men det är så basal fysik att man lär ut den i grundskolan. Så jag kan köpa ditt resonemang att en lång OCH tung ryttare med dålig balans påverkar hästens balans mer än en kort och lätt ryttare. Men som sagt, är man i balans utvecklar man inte en enda newtonmeter åt något håll.

Förlåt, TS, att vi kapat din tråd! Ryt till om du vill att vi ska sluta!

Lorita
0

#28 sa länge man rider rakt fram utan viktshjälper….om man nu kan kalla det ridning Obestämd

Tusen
0

#28 Då denna person (#27) inte vet vad hon talar om så får man väl säga som Stenmark sa en gång: "Det är ingen idé å pra´t mé nå´n som in´t begrip"!Flört

#27 Jag tycker att du ska försöka ta reda på mer fakta innan du kläcker ur dig saker som du inte kan.

#28 Dessutom måste det finnas en motkraft om man tittar på det. Dvs. om du har en kraft i ena riktningen så måste det finnas en motkraft. Annars blir det ingen hävstångseffekt alls. Och då kan man ju undra vad som är kraften resp motkraften i detta exempel.Glad

Lorita
0

hoppas inte dina elever har lyssnat for mycket på digRynkar på näsan

OK jag ar 164 cm och nöjer mig att rida på hastar högre an 140 cm

ar du 170 cm går gransen vid 150 cm sa som jag raknar, vill ni att hästen ska hålla eller ar det nöjet for stunden ni vill öppnå

sahara86
0

Det ska nog inte vara några problem, det bästa du kan göra är att känna efter och låta någon från marken komma med en åsikt. Det är individuellt, en fjording kanske inte känns bra, medan en annan gör det. :) Lycka till.

#22 Precis vad jag tänkte skriva. :) Och jag är inte i närheten av din utbildning inom matte och fysik. ;)

#14 Det ser jag som en mycket lös riktlinje och de termerna tycker jag man bör undvika. En ponny på 350 kg skulle jag inte sätta upp 70 kg på bara för att den enligt matematik borde klara det. Tex en welshponny kanske inte skulle må bra av 70 kg, medan det fungerar bra på en fjording på samma vikt. Det är oerhört individuellt.

#31 Så kan man inte räkna, eller jo visst kan man, men det kommer inte bli rätt. En ryttare på 173 cm är med stor sannolikhet för stor för tex en travare på 150 cm, men kanske alldeles lagom på en nordsvensk på 150 cm. Man måste tänka på hästens bål/djup och kroppsbyggnad. Även detta med längden är individuellt och det finns inga perfekta beräkningar för detta, anser jag.

Tusen
0

#31 Nu får du faktiskt ta och ge dig. Vad har du för belägg för att du har större kunskap om detta än jag (och fler här i tråden)? Hästar kanske du kan men fysiken och dess lagar verkar du ha lyssnat på en helt inkompetent person.
(Kan tillägga att min man läst 60 högskolepoäng, min pappa varit gymnasielärare i fysik i 40 år och min son går Teknisk fysik i Uppsala. Så nog kan vi fysik i familjen alltid.)

#32 Håller med dig helt och om du är född 86 (gissar på det pga av ditt ID) så måste jag säga att dina kunskaper sträcker sig vida över vissa andra här i tråden som är betydligt äldre än du.Skrattande

[PixelMollan]
0

**Asså….. inte så men nu får ni väl ta o ge er! Sitta o skryta om vem som kan vad o hur mkt man läst på högskola osv.. O kalla den ena mognare än den andra..
Tänk att ni alla är vuxna människor som sitter o  är såhär barnsliga! Herregud säger jag bara.

Tack för era svar, ni som svarat på mina frågor :)
Ni som vill fortsätta diskutera/tjafsa om hur man räknar ut fysik o försöka komma överens om vem som är bäst på det  kan ju göra en ny tråd.**