Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1239 ggr
Gyllan
0

UNDERHALS??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ju inte alls bra på detta med underhals, men ni andra kanske skulle kunna kolla på om min ponny har det, det lilla jag vet tyder lite på denna bild men ja vet inte,,

Underhals kan bero på fel sadling har jag hört, stämmer det? hon har nämligen haft en tjaskig sadel som nu självklart är bytt till en ny utprovad,, hoppas ni kan hjälpa mig,!

Nått annat som underhals kan bero på?!

Snuttan2
0

Underhals handlar om hur musklerna satt sig. Finns överlinje och underlinje. Din häst har väll musklad underlinje = underhals och insjunken överlinje.

En häst med bra extriör som får rätt föda och rör på sig i hagen får naturligt bra med muskler på rätt ställen oftast. Sedan så ger korrekt ridning muskler på de ställerna som man vill..

En sadel som inte ligger rätt förhindrar korrekt ridning och en bra form för hästen och det är mkt svårt att få en häst som jobbar korrekt genom kroppen och kommer upp med ryggen och fram till handen (länger överlinjen och går på tyglen) och därför får man inga muskler där.

Har hästen länge gått med en sadel som ligger riktigt illa och blivit dåligt riden så kan musklerna ha blivit förtvinade och invecklats…

shirley
0

kan också vara medfött…

Snuttan2
0

Nej Shirley.

Underhals handlar om muskler.

Sedan finns det att hästen har dålig uppbygnad i skelettet och därför har underhals pga att den har hjorthals, att skelettet i halsen har för stark s-båge.

En häst med hjorthals har väldigt väldigt svårt att arbeta korrekt om det en går, eftersom den är så pass felbygd för ridning…

shirley
0

jag menar hjorthals (underhals) shirley har medfödd…. tyvärr

Snuttan2
0

Jag tror inte Gyllans häst har hjorthals däremot. Skulle nog säga rättså säkert att hon inte har det.

Snuttan2
0

Menar absolut inget illa, är bara nyfiken, du får själklart välja själv om du vill svara!
Hur tänkte du när du köpte häst med hjorthals som ridhäst? Eller var du inte medveten om det då? Eller är hon inte tänkt som ridhäst?

shirley
0

det syns inte så tydligt alltid, visste inte det då nej. men hon kan som tur väl de gå avslappnat med sänkt huvud me…. vet trodde inte jag skulle få några problem, men givetvis har jag mer jobb framför mej. men med tanke på att alla tro mkt på henne så e det förhoppningsvis värt de! hi hi!

en bild där det ej syns mkt

shirley
0

en bild där det syns

shirley
0

shirleys mormor

Snuttan2
0

Hon har iallafall inte så kraftig hjorthals. Är ju rätt vanligt med kraftig s-kurva hos araber…

Oftast så ligger inte svårigheten i att stretcha neråt, det är svårt, men lättare än när man ska samla dem… Det är då kurvan kommer in och inte kan behålla en sträckt överlinje och samtidigt komma upp och balansera sig…

shirley
0

när man tömkör å rider söker hon själv neråt, vilket känns skönt. haft mkt "värre" fall…. om man kan säga så ;-)

Lorita
0

En underhals är med född = hjorthals och kan också komma av att hästen rids i fel form, men ofta är halsansättningen det som är orsaken till underhalsen. Oftast alltså medfött och förstärkt av fel ridning. Det kan också vara då att hästen sätter fel muskler för att bogen inte är riktigt rätt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning