Vilka regler?
Nu har jag tröttnat på att få skäll när jag rider. Red brevid gångvägen som jag brukar göra när jag tar en viss runda. Och längs med gångvägen ligger ett hus där det ofta skriks "man får inte rida på gångvägen!".
När jag red på ridskolan som ligger en bit från detta hus så sa min lärare att de brukar bråka i det där huset med hästfolk. De hatar hästar. Men att vi inte skulle bry sig.
Nu undrar jag: Är det olagligt att rida BREDVID gångvägen på stigen där också hundar går med sina mattar och hussar? Det är bara de i det där huset som gnäller jämt.
Dessutom så red jag ju inte PÅ gångvägen heller som de skrek åt mig. Utan ute i snödrivorna där plogbilen gjort vallar.
Hej!
Jag har också funderat på det där. Men jag tror att det är så att hästen anses vara ett "fordonsmedel" (man rider ju också på högra sidan) vilket betyder att man inte får röra sig på gångbanan. Den är till för fotgängare och eventuellt cyklister, beroende på. Men på sidan av bilvägen får man ju nog gå, vart annars. Eller som du säger brevid gångbanan. Precis som när man cyklar.
Rätta mig om jag har fel.
Det finns alltid människor som inte gillar hästar och hästfolk. Man får bara lära sig att inte bry sig. Jag tror att många upplever ryttare som stöddiga och nonchalanta. Så upplever jag det ibland iallafall.
"Det finns alltid människor som inte gillar hästar och hästfolk. Man får bara lära sig att inte bry sig. Jag tror att många upplever ryttare som stöddiga och nonchalanta. Så upplever jag det ibland iallafall."
Läs igen vad du skrev en gång till och berätta sedan för mig varför du tror att många upplever ryttare som nonchalanta…
Nästa gång du rider den sträckan, be om hänvisning till nån lag eller regel som säger att man inte får rida där…
Nonchalanta på det sättet att de inte bryr sig helt enkelt, nonchalerar regler o sånt.
Det var det jag menade, och eftersom sandra inte visste om hon hade rätt eller fel så finns alltid risken att hon har fel, och då nonchalerar hon ju reglerna, eller hur? 
Usch ja, ibland möter man hästfientliga människor. Tycker verkligen att vi ryttare ska uppföra oss i trafiken till häst men ibland spelar det ingen roll hur trevliga vi är. För många år sen, var kanske 15 år var jag ute och red ensam på en skogsväg när en karl cyklade ikapp mig och var helt rasande på att jag red där. Har aldrig blivit så utskälld i hela mitt liv.
Hej! Jag vet exakt vilket hus du menar, det som ligger lite på en kulle på kalmarleden, eller hur? vi har alltid haft problem med dem och ja, de verkar avsky hästar. En gång kom gubben ut och tog tag i min ponny och hotade med att ringa polisen för där fick man ju inte rida.
Om det står att man inte får cykla på vägen så får man heller inte rida där, efetrsom att hästen räknas som ett fordon. Men någon sådan skylt finns inte, så de är bara att ignorera. Det är en cykel- och gångbana, alltså får du vara där.

Det är ofta man blir dåligt behandlad när man är ute och rider. Men tyvärr är det väl ofta så att några ställer till det för andra. Jag kan berätta om min lilla by, det finns många hästar här och det innebär också att klagomålen regnar tätt. Har själv klagat till ridsektionen då det gäller vissa ryttares beteende. Det är visserligen så att man inte själv kan bestämma när hästen är nödig och vart den bestämmer sig för att skita, men då får man ta sitt ansvar som ryttare och ta bort det om det hamnar på olämpligt ställe. Ett par exempel på olämpliga ställen är mitt grindhål och skolgården. Inte roligt att ha en hel skolplan badandes i hästskit på våren för att ingen städar efter sin häst. Orkar man inte åka tillbaka och ta bort skiten får man låta bli att rida där helt enkelt. Då kan man rida i skogen där man inte behöver mocka undan efter sig. Eller höra om den som bor där har lust att hjälpa en med att mocka bort (hmm, nu var vi vid mitt grindhål igen), men inte då. Så visst förstår jag att folk ibland uppfattar hästmänniskor som om de skiter i allt.
Sedan har vi den andra aspekten med folk som ger sig på en och skäller fast man inte gör fel. Folk som inte fattar att man inte kan rusa motorn precis när man kör förbi en häst, folk som rent utav tutar när de ska köra om ett hästekipage. Dock är det så att hästen räknas som fordon, men vi har företräda framför andra fordon. Man får alltså om hästen är ett osäkert kort eller på något sätt är skärrad för tillfället rida mitt i vägen för att i lugn och ro kunna svänga åt sidan när det blir bättre förutsättningar för bilen att köra om. Har dessutom kommit ett nytt lagförslag när det gäller skotrar, tror den började gälla nu den 1 januari men ska kolla upp detta bättre. Den nya lagen säger att de som kör skoter måste stänga av sin skoter så att hästen kan passera säkert.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Får man faktiskt rida på de gångbanor man får cykla? Har aldrig varit på de klara med det där. För säkerherens skull rider jag alltid på sidan av vägen, även om jag tycker att jag utgör en större fara där bland bilar och bussar.
Hur är det då om man möter en fotgängare på en mindre väg. Är det ryttaren som ska rida längre ut på vägen när man möts eftersom ryttaren har ett "fordon"? Träffade en gång på en gumma som var ute på stavgång som ville veta. Hon gillade heller inte hästfolk märkte jag.
Har sökt lite på internet nu och kommit fram till följande:
Ryttaren skall framföra sitt ekipage på körbanan om inte särskild ridbana finns anordnad. Cykelväg eller trottoar får inte användas. De ridande skall i möjligaste mån hålla sig så långt som möjligt till höger i körbanan.
Det är klippt från http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvarF.html och eftersom det verkar vara någon slags juridisk person som skrivit det :)
http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx där står det också lite om hästar i trafiken… Tydligen så har "dom i huset" rätt i sandras fall, tyvärr…

Det här vet jag iaf. Om du rider på en väg och hästen blir skrämd av bilen så är det alltid bilförarens fel. Då får bilförarens försäkring betala om det händer något.

#10 Lite det jag försökte få fram i min text. Om man märker att hästen är tressad så kan man rida i mitten av vägen om så är. Vi går först. Men det är så att i den mån som är möjlig ska vi hålla till höger. Men om det inte är möjligt så är det bara att rida i mitten.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#10 japp, stämmer… Fast det är nog väldigt få som vet om det, annars skulle dom inte fräsa förbi i sina dyra nya bilar i full spruta 

Ja det har jag märkt, men just sådana gånger lägger jag mig i mitten för att hålla dem bakom mig, sedan rider jag av vägen när det blir bredare någonstans. Så då får de snällt puttra på sakta efter. Om de börjar gorma hoppar jag av hästen och går emot dem och så läser jag lite lag för dem och frågar om vi ska kalla på polis. De flesta brukar ge sig då liksom.
Audiatur et altera pars
#13 Har du gjort det på riktigt? Isåfall
t.

Japp jag har gjort det på riktigt. Ja, inte kallat på polis då. Det har aldrig behövts, men hoppat av och skällt ut dem har jag gjort.
Något jag också gjorde förra vintern när en traktor höll på att köra ihjäl min dotter och korsningsponnyn (bara tur att de inte hamnade under traktorn) är att jag liksom kom med det klassiska dödshotet (när man drar fingret över halsen som om man skär av det). Inte det bästa sättet att främja grannsämjan jag lovar. Och inget jag är stolt över i efterhand. men han tar hänsyn nu i alla fall. Så någon nytta gjorde det i alla fall. Usch, inte bra när man blir så där rädd att man helt tappar kontrollen.
Audiatur et altera pars
Okej, de stör säkert inte ett ekipage något mera i framtiden
Usch, låter inte trevligt att en traktor var nära att köra över din dotter, nog förstår jag din reaktion.
Jag har varit med om "nära ögat" siuationer några gånger men klarat mig vid blotta förskräckelsen. Brr, man ryser bara av att tänka på det.

Nackdelen med mitt humör är väl att de lär ju inte tycka bättre om oss hästmänniskor efter mina små utbrott. Även om de inte beter sig illa mot någon igen (förhoppningsvis).
Audiatur et altera pars
Det går inte så bra med grannsämjan där jag bor heller.
En period så rymde mina hästar konstant hur jag än försökte få dem att hållas i hagen. Deras flykmål? Jo grannens trädgård, de älskade att sprätta omkring i rabatterna och förstöra gräsmattan. Gubben i huset är trädgårdsmästare så han satsar på gården. Ups, jätte roligt att söka dem därifrån sen! Gumman var rädd för hästarna så hon vågade inte schasa (<-stavningen?) iväg dem!
De gillar oss nog inte
. Senaste klagomålet var att vår katt hade ätit upp en fågel på deras gård! HALLÅ, vad kan jag göra åt det?! Det är ju en katt!

Ja, man kan fundera ibland hur folk tänker. Men finns det inget att klaga på så går det ju att hitta på saker att klaga på.
Usch, så less på folk som inte kan sopa framför sin egen dörr innan de börjar sopa framför andras.
Audiatur et altera pars

#15# Har gjort samma sak en gång. Min inackordering körde sitt russ i sin rockard. Då kommer en bondgranne som bor några km bort med sin traktor och gödselmaskin bakom traktorn. Han saktade inte in utan körde bara när han mötte dom. Hästen blev rädd och sprang ner i diket. Som tur va var det nychaktat så det var rätt så slätt men brant. Men hon klarade det. När hon sedan var på hemväg så möttes dom igen. Han gjorde samma sak igen. När hon kom hem och berättade det så tog jag bilen och körde till honom. Snacka om att vi var osams. Jag läste lusen av honom och sa att han var så här långt ner nu under mina fötter. Fy fan sa jag bara. Då skyllde han på att han inte visste hur hästar reagerar. Då berättade jag det att dom är flyktdjur osv. (precis som om han inte visste det) det tror jag nog. Han var så sur så att han inte hejade i över 1 år när han åkte förbi här. Men han saktade in iaf när vi möttes.
Sedan fick han ge tillbaka genom att vägra oss att rida på hans åkrar även om han skulle plöja dom en vecka senare. Han t o m förföljde en inackordering hem hit för att säga till henne att inte rida där. Jag skyllde på allemansrätten och han skrek att den inte gällde om han sa nej. Ja, ni förstår hur vi snackade?! Men det slutade med att han erkände att tjejen som bodde här innan oss hade ju frågat om dom fick rida där. Då var det ok. Men jag hade inte frågat om vi fick rida. Jag sa, att jag trodde att det gällde dom som bodde på gården. För när vi köpte stället så berättade hon var hon hade frågat var dom fick rida osv trodde att det skulle gälla oss också. Men har nu lärt mig att man alltid ska fråga snällt annars blir dom förbannat tjuriga här hos oss. Inte många bönder som tillåter att man rider på deras mark om äns vid diket.
Jag kallar det översitteri.

Eve - Jo, jag har ju också fått skäll förut precis där. Jag "kändner" äldsta dottern i det huset. har gått i samma klass som henne och hon är lika störd som resten av familjen tyvärr.
Så om jag förstått saken rätt så får jag inte vistas PÅ gångbanan… men jag FÅR rida brevid? På stigen en halvmeter brevid. För det går inte att rida på vägen där, det är ett stoooooort dike och längst ner i diket är det alltid en massa vatten.
Fick höra av en tjej som äger de andra hästarna i mitt stall, att det de kommit överrens om just på den här sträckan är att man ska hålla sig så långt åt sidan som möjligt och att om hästen gör sina behov så ska det sparkas ner i gräset.
Jag rider som regel aldrig PÅ en gångväg eller inne i ett område. Tar hellre vägen runt och försöker så gått det går att inte hamna vid en gångväg. För att undvika såna här saker. Men det är lite svårt att flyga den dryga kilometern gångväg.
Gå gärna in på aftonbladet ridsport och läs om vilka lagar som gäller och när,när ni är ute och rider, på gång och cykelbanor är det förbjudet att rida, i trafiken eller ute på vägar räknas vi som motorfordon och har samma skyldigheter som just bilar, alltså väjningsplikt, stoppplikt,visa färdriktning, hålla till på högersida mm, i skogen och på ängar gäller allemansrätten till viss del , det är alltså inte tillåtet att rida tvärs över en äng om den ex är till för odling , privat , mm men som sagt kolla in på ridsrort sidorna i aftonbladet där står det mesta om ridning i skog och vägar om allemansrätten och vad som gäller.