Pass vid vaccinering
Hej ! tänkte kolla med er lite fort sådär när det gäller vaccineringar på hästarna.
Min häst behöver snart vaccineras och insåg nu att jag glömt passet hemma. Bor på skolan och har hästen med mig. Måste det vara det riktiga passet man har med eller räcker det att faxa över en kopia eller liknande?
När jag skulle vaccinera min foderponny för ett och ett halvt år sedan hade vi inte fått med nått pass, men hon skrev på nån annan lapp att allt var gjort utan problem..
så, någon som vet? gärna snabbt svar 
Visst kan man skriva på ett speciellt vaccinationsintyg MEN du bör alltid ha med passet. Passet ska följa hästen oavsett var den är. Jag skulle skicka efter passet om jag vore du. Att hästen utan pass fick ett intyg är helt förståligt men rimligt är ju att häst som redan har pass ska få vaccinationen inför i passet direkt.
#1 Det var det jag med tänkte. Nu kommer jag dock inte hinna få riktiga passet tyvärr ! Dumt nog ! men det går utan ändå alltså? Eller ska man faxa över pappren och så?

Jag har bara vaccinationsintyg till mina inget skrivet i passet, jag tänker inte ta med passet på tävlingar.
#4 Det är du skylldig att göra då det enligt lag numera skall finnas inom två timmars avstånd. Du får inte heller transportera din häst utan pass. Läs mer om det på Jordbruksverkets sidor om du vill.

#4 jag vet det just nu är ett av mina pass hos avelsföreningen minst tre dagar bort. Så ska jag under den tiden jag inte har passet hemma inte få tävla/ställa ut då kan jag lägga ner det med att åka med mina hästar. Eller ska jag köra upp hästen så fort något ska ändras i passet?
#5 Jag har ingen aning om vad du tävlar i och vilken rasförening du ställer ut din hästar i. Jag vet vad som gäller och de tävlingar och utställningar vi är på kräver de att passen ska vara med. Sen brukar det inte behövas ändras så mycket i passen som gör att man måste skicka iväg dem till rasföreningen. Men du tillhör kanske någon udda rasförening. Vad vet jag?

#6 det är diplom, stämplar, fel namn som nu, ja alla meriter och förändringar ska in i passet normalt har jag vaccinationsintyget förvarat i passet men jag vill ha det hemma när jag skickar in passet för uppdateringar
#7 Vilken rasförening är det som gör så?

gör vad for in hästens meriter i passet
alla hoppas jag 
Jag vet inte hur det är "lagligt set", men vi har vaccinationer i både pass och vaccinationskort (som vi förvarar i passet annars). Men det har varit om vi glömt passet inne så har det tydligen gått minst lika bra med vaccinationskort i.af (trots att passen enkelt hade kunnat hämtas).
Men är det inte bara behandlingar (som antibiotika/smärtstillande och liknande) som måste föras in i passet, vaccinationer är ju något vi har för vårat "höga nöje" och påverkar ju inte köttet?
Men jag tror knapast man blir nekad tävling så länge hästen har ett pass och har ett vaccinationskort som är ifyllt.
Hakuna matata!
Jag tycker du ska se till att få fram passet så att du har det där du och hästen är. Det ska alltid kunna visas upp inom två timmar och där bör även alla vaccinationer mm stå. :)
#3 Passet ska vara med på tävlingar och särskilt om du ska transportera hästen till tävlingen. Om passet befinner sig på avelsföreningen är det väl inte mycket att göra, men annars ska det vara med.
Min hästs vaccinationer förs rakt in i passet. Skulle jag behöva skicka in det för ändring, så hade jag nog dragit en kopia på det först, en kopia är bättre än inget pass alls.
Lika så har stallägarna där hästen står inackorderad en kopia på passet (och försäkringsbeviset).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ska försöka få hit det om det nu går. Annars faxa över kopia på det som behövs och se hur långt det räcker :)
tack för snabba svar iaf!

Var skriver man vaccineringar när platsen i passet sen är slut 
#14 Jag har för mig att man kan skcika in passet och få extra sidor tillagda, men det är något jag inte skulle göra i.af när det finns kort att bara lägga i (har funderat på det precis som du).
Hakuna matata!
#9 Var i passet kan detta skrivas in? Vi tillhör Svenska russavelsföreningen och de skriver aldrig in hästens meriter i passet. Det skulle inte finnas en chans att få med alla meriter där (det finns heller inga sidor i passet där detta skulle kunna fyllas i). Sv. Russavelsföreningen har dock stenkoll på allt som alla russ gör på alla ofentliga tävlingar och utställningar då resultaten från dessa alltid skall skickas in till rasföreningen.
#14 Jag har många sidor i passet och tror det kommer räcka hela livet utan problem, men man kan säkert beställa extra sidor.
#14 I mina pass från några olika rasföreningar finns i alla fall plats om hästarna så skulle bli hundra år.