Förkylning?
Någon som vet hur man ska göra när hästen blir förkyld?
låt den vila och ett tips är att ge vitlök.. du får tänka lite som hur vi människor gör, ofta stämemr det ganska bra.

okej men är det någon speciell vitlök?
ja, alltså pulveriserad vitlök.. finns tex på granngården.

OKej ska väl ta och pallra mig iväg och köpa det snarast möjligt :) Tack för tipset :)
Jag har för mig att hästar inte blir förkylda på samma sätt som människor, utan det kan vara ganska allvarligt… Men jag är inte säker ;)

Ja, en häst kan inte bli förkyld. Och vitlök hjälper inte mot förkylning för hästar. Det är bara människor.
vitlök funkade super på tova? men det kanske beror på vad det var för symptom.. hon hade hosta och var lite snorig

Jag föreslår alla som ger hästarna vitlök att köpa tidningen hästfocus (nr9 -06) och läsa på sidan 12-13. Jag tänker inte skriva vad som står för man behöver läsa hela artikeln för att förstå.
Aldrig att mina hästar får vitlök säger jag.
Låt hästen vila och bli frisk, ta ut en veterinär om den blir dålig med feber eller hosta. Lysna på slo

#8# ja, jag läste också den lorita. Därför tycker jag inte att man ska ge vitlök. Gjorde ju det i somras i två månader när knotten var som värst. Men nu är det slut med det.
>Hur gammal är tidningen som ni pratar om, hur får man tag i den? *nyfiken*

Det är den som är ute nu och artikeln var bra därför tycker jag man ska köpa den
det finns mer att läsa också
Lorita: ok, toppen! Ska kika efter den.. =)

Som sagt jag tror på vila och ta ut vet om hästen blir sämre.

Jag har hört att vitlök i för stora doser är blodförtunnande? Nån som vet mer?
Angående vitlök.Måste berätta en rolig sak.Jag ger inte mina hästar vitlök.
Förra året fick min shettis löss,hon var den enda i hela stallet som fick det.Hag kompisarnas ägare började genast spekulera varför,slutsatsen blev vitlöken min fick ju inte men deras fick,det enda kruxet var ju att min gamle inte heller fick löss,dom bor i samma box.Slut på den diskussionen. Men alla hästarna i vårat stall utom mina ges vitlök,är det mode?

jag skulle med tipsa om nya hästfocus, men det behövdes inte… :D

Kan inte någon i groft berätta vad det stog? Blev så nyfiken och har inte köpt tidningen denna gång.
jag fick tipset om att ge koncentrerad citronsaft när min förra pålle snorade och hostade slem. jag gav honom det i 5dagar, och sen blev han bra.
vet inte om det var citronen eller vilan som funkade, men citron är slemlösande. Så det kan ha varit det.
ja, kan ingen snabbt berätta vad det stod om vitlök? brukar ge det, och tycker det funkar super! vad hände? vad stod det?

det var ngn undersökning som kom fram till:
att hästarna fick blodbrist och fick onormala blodvärden av vitlöken bland annat.
risk för vitlöksförgiftning för hästar som fick vitlök regelbundet.
lite saker som jag skrivit av i artiklen, lite omformulerat ibland.
ett foder tillskott får inte påstås kunna bota eller förhindra uppkomst av sjukdomar, eftersom det då klassas som ett läkemedel.
har hästen några problem man vill lösa denna vägen? kanske är orsaken till problemet obalanserad foderstat, dålig hygienisk kvalitet på ngt foder, dålig stallmiljö, felaktig träning?
den kloke hästägaren tar sig en ordentlig funderare på orsakerna till problemet innan några preparat läss till i foderstaten
hm.. ok… blodbrist.. lät ju inte alls bra… men jag vet hästar som fått det regelbundet och inte fått skador av det? och tova blev sååå ra efter någon dag med vitlök…
tnäkte på det där om att det inte får räknas till läkemedel.. det är ju typ som att c-vitamin är itne läkemedel, men funkar ändå mot förkylning på mig =) och tex att andra naturläkemedel sällan klassas som läkemedel, trots att det funkar?
ingen som har kontakt med evetrinär som kan fråga?
#21 jag har för mig att det mesta som inte blir godkänt som läkemedel kan klassas som naturläkemedel istället, och på så sätt säljas vart som helst… Men jag är inte alls säker, kan lika väl vara något jag har fått för mig ;)
Någon som vet mer om det?
#22 det har jag också fått för mig, tex örter.

Min gamla ponny har i hela sitt liv haft hosta men om han får vitlök så har han ingen hosta så i hans fall är vitlök en nödvändighet.
Vitlök är antiseptisk, antimikrobiell, slemlösande och svettdrivande, vilket gör det till en utmärkt medicin vid tillfälliga infektioner som påverkar lungor och luftvägar. Det verkar också blodförtunnande och blodtryckssänkande, vilket gör det till en utmärkt medicin för djur och människor som har högt blodtryck och/eller behöver få sitt blod förtunnat och, till exempel vid benägenhet att få blodpropp. Det motverkar dessutom mask och bidrar till att motverka skadliga tarmmikrober.
Det är en kraftfull medicin som gör stor nytta om man använder den förståndigt. Däremot ska man naturligtvis inte stoppa i det rutinmässigt i en frisk individ, eftersom det då kan orsaka problem - inte minst med att bakterier, svampar och mikrober blir immuna. Vitlök ska endast användas för kortvarig, riktad behandling av specifika besvär.