Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1136 ggr
Alexandra13
0

Olika hästar

Hej hej. Jag har en fråga! Det e bra att fråga här, man får så bra svar :P

eeh…jag går ju på ridskola, och jag rider alltid en och samma häst(min favorithäst) och nu till frågan, lär man sig mer om man rider olika hästar?

Jag vet en konstig fråga!

Mandysan
0

Jag anser att man lär sig mest (detta skrivs ut efter min egna erfarenhet) om man typ rider en häst 4-6 ggr och en annan 4-6 ggr osv.. Då lär man känna hästen men samtidigt kan man rida flera olika vilket är bra för varje häst har ju sina starka och sina svaga sidor.

Det är alltså när man varierar sig och rider (och lär känna) flera olika hästar under ridskoletiden man lär sig mest.

bubbelbubbel
0

ja, det är väl som mandysan säger, att man kanske måste lära känna lite olika hästar, men hästar skiljer ju sig alltid, precis som människor, så man måste ju testa många för att lära sig mycket :)

Milli
0

Jag tycker att det är bättre att rida flera olika hästar.
När jag gick på ridskola var det inte alls roligt, eftersom jag fick rida alla nya hästar. Eftersom dom tyckte att jag var såå lugn :/. Och när det inte kom nån ny fick jag rida Ted hela tiden, och han var INTE rolig att rida. Bara bet mig hela tiden :S Fast det blev ju honom jag köpte ändå :p
Så nu när jag rider andra hästar är jag ju så ovan, eftersom jag är van vid en häst som jag känner jätte väl.

Alexandra13
0

Jag är van vid min favorithäst. Jag litar på honom. När jag tar en annan häst så är jag lite försiktigare för att jag inte känner hästen så väl!

Det finns två hästar jag litar på(men mest min favvis =) )

bubbelbubbel
0

man ska ju alltid vara försiktig, alla hästar reagerar olika på olika saker, det är bra att du är försiktig :)

Zadeira
0

På vår ridskola rider vi samma häst 4 gånger i rad, först tre pass dressyr och sen ett avslutande hoppning, sedan får vi ny häst i fyra veckor. Jag tycker det är ett väldigt bra upplägg eftersom man då lär känna hästen och hur den fungerar, sedan får man testa hur en annan fungerar och så lär man sig skillnader och många olika sätt att rida.

Det finns ju hästar man inser att man inte alls funkar med (ehr, jag och Jenka är ett hopplöst fall, för vi fattar inte varandra alls tex.) och då brukar vi få byta redan andra gången. Sen är det ju så, att personligen gillar jag lugna och trygga hästar och blir helt nervig och flippig av att rida de lite vildare och piggare, så då får man ju ta hänsyn till att man inte funkar med alla sorters hästar.

Om man rider en och samma häst hela tiden så lär man sig ju den väldigt bra och kan bygga upp ett bra sätt att arbeta ihop på, fast det skadar ju inte att prova andra då och då med, för annars är det rätt lätt att lägga sig till med ovanor och rida på ett särskillt sätt bara.

Maja
0

Alla hästar är olika så om man vill lära sig hur man hanterar olika hästar så är det bra att variera sig lite. :) På min förra ridskola så hade vi samma häst tre gånger i rad, men om man kände att man kunde utvecklas bra med någon speciell häst så kunde man få fortsätta med den hästen ett tag till. :)

En termin så red jag samma häst nästan hela tiden, i.o.m. att det var en unghäst, bara riden i ett par månader. De ville inte att han skulle ha allt för många olika ryttare på sig, så det var jag och någon annan tjej som red honom! :) En annan gång så red jag en valack säkert 8-10 lektioner i rad, för att vi lärde känna varanda riktigt bra och jag fick honom att gå hur bra som helst. :) Sedan på slutet så red jag nästan bara en och samma häst, eftersom det inte var så många som ville rida honom. ;) Vi fick dock bra kontakt och jag fick honom att gå bra ibland. :P Haha..