Ramlat av - kolla upp?
Igårkväll ramlade jag av en unghäst jag håller på att rida in. vi håller på med galoppsättningen och högervarvet är lite jobbigt för honom men det har inte varit några större problem mer än något mindre bocksprång precis i fattningen nångång ibland. Men så igår så brallade han lös rejält och bockade och for, jag satt kvar rätt länge men så tappade jag ena stigbygeln och precis då kastar han sig i sida och bockar rejält. Jag for av och landade på nedre delen av ryggen. Jag blev liggandes orörlig en stund men efter några minuter kunde jag resa mig mödosamt.
Jag hade både hjälm och jacka med inbyggd väst (den är så bra för man blir rörlig men den ger bra skydd, även på armar m.m.). Jag kände rejäl smärta från svanskotan men ingen fara med det, kunde ju gå och röra mig.
Hade en jobbig natt, men idag på morgonen kändes det bättre. Tills jag reste mig, varje steg jag tar ger en ilande smärta i hela bäckenet (främst på höger sida). Svanskotan känner jag knappt av, utan det är bäckenet som känns. Jag har legat på soffan hela dagen och i vissa vinklar ilar det till. När jag går har jag använt mig av en käpp och stöttat mig på och då är inte smärtan lika stor. Smärtan är så pass stor att jag tappar luften när den kommer (dock är den ju inte där hela tiden utan kommer när jag belastar och även i vissa vinklar).
Det har inte blivit bättre på hela dagen idag. Frågan är om det finns risk att det har hänt något med bäckenet och isf hur viktigt det är att få sjukvård. Bör man åka till VC/akuten och kolla upp det? Jag är sådan där som avskyr att åka till sjukhus, tycker bara man får sitta där och vänta en massa och sedan får man bara höra att man ska gå hem och vila.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Så som du beskriver det hade jag absolut kontaktat vårdcentralen imorgonbitti och hört vad de tycker. Blir det inte värre är det ju inget akut och då hade jag hellre snackat med vårdcentralen i första hand. De kan i såfall skicka dig vidare om de anser att det behövs. Det låter som om du skulle kunnat få en spricka i bäckenet.
Jag är precis som dig när det handlar om att åka till sjukhuset, men i vissa fall är det iallafall skönare att kontakta en läkare eftersom man ofta kan få smärtlindring. På min student hade jag så ont att jag nästan svimmade, och på morgonen efter tvingades jag in till sjukhuset för att få en diagnos med njurstensanfall, urinvägsinfektion och inflammation i nån muskelfäst i svanken på samma gång. Då fick jag morfin. Efter det insåg jag att när man har riktigt ont kan det vara värt att kontakta läkare, för ofta har de starkare saker att lindra smärta med.
Jag tycker absolut att du ska åka till akuten nu direkt. En ilande smärta låter inte så kul, åk in och ta en röntgenbild så att de kan se om det har hänt något.
Om du inte tittar och det har hänt något kan det ge konsekvenser senare.

akuten direkt bums! ta med dig en bra bok eller en tidning, eller ännu bättre en riktig vän!
#2 Vad för konsekvenser kan det ge?
Det räcker väl med att åka till VC imorn då? Som #1 säger?
#4, jag resonerar som så att åker du till VC imorgon kommer de ge dig en tid på röntgen, och du behöver inte sitta i flera timmar och bara vänta. Får du väntetid kan du sitta hemma så länge, vilket är mycket skönare.
Åker du in på akuten ikväll kan det hända att du får sitta flera timmar och bara vänta.
Har du en spricka eller liknande kommer den ändå inte läka "fel" över natten då det tar betydligt längre tid. Har du inte otroligt ont eller att smärtan blir värre hade jag personligen lika gärna väntat till imorgon då allt förmodligen går smidigare om du går genom vårdcentralen än åker upp på akuten. Men det är bara som jag hade gjort ;)
#4 - Precis som Zadeira skriver så kan du ha fått en spricka eller liknande, en nerv kan ha kommit i kläm eller vad som helst.
Det där låter precis som det min mamma var med om.
Just vid tillfället gjorde det "bara" lite ont vid svanskotan, vilket stegrade sig i smärta mot kvällen och på natten kunde hon varken ligga, gå eller stå knappt.
Dagen efter tog hon sig knappt fram, med ett ben som hon drog pga att hon inte kunde lyfta det.
Men envisare än en röd gris så kollade hon inte upp det och redan två dager senare var det betydligt bättre.
Men hon kände av det i säkert en månad. Misstänker att svanskotan fick en spricka el dyl.
Personligen hade jag väntat till dagen efter i ditt fall och kollat vilket håll det lutar åt; bättre/sämre.

det är ju inte säkert VC har några tider, alla VC har ju annorlunda. det är inte alls säkert de skickar remiss till röntgen, och gör de det så kan det ta flera veckor.
nej, åk till akuten direkt och ta de timmarna. du har nog igen det i slutändan!
Åk in till akuten.
En VC remiss ger sällan en tid inom de närmsta dagarna, så är det något fel så hinner det ''läka fel'' eller annat på ett par veckor..
Hellre ta tag i det och ha det gjort.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag hade röstat för att åka in direkt efter det att du trillade och slog i ryggen.
VC är sällan särskilt välutrustade. För att få bättre hjälp är att sitta och vänta i akutrummet oftast bättre.
Jag tycker du ska åka till akuten så fort som möjligt och ta en röntgenbild, så du får veta om eller vad det kan vara. Förmodligen gör det mer ont än vad det är farligt, men det är inte mycket att vänta på, bättre att få veta om det är en spricka eller ej. Åker du till VC och får en remiss så kommer det ta sådan tid att du hinner bli både sämre och helt frisk innan du kommer någon vart.
åker du till VC så blir du bara hem skickad med alvedon
åk till akuten istället!!
Jag började dagen kl 10 med att ringa till sjukvårdsupplysningen. Dom sa att jag borde ha åkt ambulans direkt när det hände, så dom rådde mig absolut till att åka in. Men åtminstone ringa till VC å höra vad dom tyckte. Dom på VC bad mig komm in direkt, så jag åkte dit och väntade på drop-in-tid. 2 timmar senare fick jag träffa en läkare som "komprimerade höfterna" (han böjde upp knät mot magen pch tryckte till) och eftersom jag skrek och tårarna sprutade på högerbenet så skrev han direkt remiss till röntgen och ortoped (han blev oerhört rädd och började ringa telefonsamtal och frågade om råd). Jag fick två kryckor och order om att inte köra själv. Så jag fick ringa pappa som kom och körde mig till akuten, där fick jag vänta från halv två till sju. Fick komma in och lägga mig på en säng och vänta en halvtimme på ortopeden som kom in och frågade lite och skickade mig till röntgen. Tillbaka efter röntgen fick jag vänta en timme tills läkaren kom med resultatet. Jag fick två alvedon och skulle gå hem och vila några dagar. Halv nio på kvällen var vi påväg hem igen. Inga sprickor, inge fel. Men muskelfästet i höften ("oxfileen") var brusten.
#13 Tänk vad mycket du sparat ifall du åkt in direkt ;)
Men skönt att det inte var värre, fast brustna muskelfästen är ju inge kul det heller. Krya på dig och hoppas det blr bra snart :)
#13 Oj, vilken jobbig dag.
Tur i oturen att det inte var något brutet i alla fall och det var bra att du åkte in. Var försiktig nu och krya på dig.
Tänkte från början när jag läste SJUKVÅRDSRÅDGIVNINGEN nr 1177!!! Det är ju syrror som inte gör annat än att ger råd! =) Tur att det inte var brutet! Hoppas du fick bra smärtlindring!
#16 Ja dom är faktiskt rätt bra att börja med =) Ja det var tur att inget var brutet, var rädd att jag inte skulle få rida på flera veckor vilket hade inneburit att jag inte skulle kunn aha hästen klar inför tävlingssäsongen =( Men nu finns fortfarande chansen till det.. Men smärtlindring var inte mkt att tala om, 2 alvedon fick jag men det gav inte mkt.
Har slutat gå på kryckor nu iaf, men har fortfarande ganska ordentligt ont. =(
#17 Ja, man tror ju att dom ska kunna göra något bättre mot smärtan när man kommer in till akuten, men nej, det brukar heta alvedon. ;/
Köp Voltaren T. Ta dubbel dos.
Dt ger de ändå utan att blinka omman ber om något ''starkae''.. voltaren T i dubbel styrka.
Ja jag har bättre smärtlindring själv än alvedon.. Men man blir ju lite putt på att det är 2 alvedon dom delar ut…
Ja, de kunde gott ge nåt vettigt.
#21 Ja speciellt när jag sitter där och får tabletterna och dom ser att det inte hjälper något…
#20 inte snällt! Nån läkare som inte hade tid/prioriterade inte att skriva ett recept lite snabbt…
En Voltaren T och två Panodil går utmärkt att ta också. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst