Handikappridning
Någon som ägnar sig åt handikappridning på något sätt? Jag söker efter tillförlitliga sidor där det står om handikappridning, när det började, men främst hur personer med olika funktionsnedsättningar påverkas av ridning etc.
Kan du något eller kan länka till något bra är jag mycket tacksam.
För ett par år sedan var jag medhjälpare vid handikappridningen på ridskolan där jag då hade fodervärdshäst. Tyvärr vet jag ingen bra sida där du kan läsa det du ber om, då det var ett bra tag sedan jag var aktiv med handikappridningen.
Jag har bara personliga erfarenheter av hur "min" tjej förändrades under den tiden, och hur barnen i gruppen upplevde ridningen och stalltiden.
#1 Okej, tack ändå.
Vill ni skriva egna erfarenheter om hur personer med olika handikapp utvecklas av ridning och hästar vore det jättesnällt, men det tas förmodligen lämpligast via Pm gissar jag?
Har jobbat som ledsagare till handikappade på ridskolan, dock va de längesen nu :/
Bäst är nog att du hör med olika DagCentraler som handikappade jobbar på. Jag tror att de anordnar ridning genom det!
Lycka till!

Lunk i kring Kolla runt o se om du hittar något du söker där se även artikellänken på deras första sida. 
min son är född med ryggmärgsbråck och ridningen har gjort underverk på honom, han kan i dag gå upprätt, bättre bäcken muskulatur osv. hästarna blir även de lugnare och får "jobba" mentalt då de känner av att den so sitter på inte är helt med.

Jag ledde en tjej som var handikappad förut på min praktikplats. Innan var hon väldigt borta och ville inte prata osv. Men så fort hon kom upp på hästen så lyste hon upp
Det var jätteroligt att se
TS, jag kan inte skriva pm till dig eftersom din sajt inte är aktiverad…
Oj, tack för alla svar hittills.
#7 Ok, ordnat nu tror jag.
Räknas ridterapi som rehabilitering eller habilitering? Som jag förstår det är det rehabilitering, eller kan det vara både och?
#9 Tack. :)
putt, ingen som vet svaret på #10?
#10 Det kan nog räknas som både och.
Rehabilitering= träning för folk som varit sjuka.
Habilitering= också träning men för folk som är fysiskt el psykiskt sjuka sen födseln.