Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4470 ggr
Hannsi
0

Arbeta med hästar eller ej

Sista ansökningsdag till högskolan är den 15 april, vilket börjar närma sig med stora steg. Och jag drivs fortfarande fram och tillbaka mellan mina funderingar - ska jag jobba med hästar eller inte?

Jag har tidigare jobbat i stall och varje gång jag har avslutat jobbet har jag tänkt "nej, jag ska bara ha hästar som fritidsintresse" men samtidigt finns det alltid en liten del av mig som inte ger sig. Varje gång jag får ett "normalt" jobb, som jobba på dagis eller sitta i kassan på ICA, längtar jag grymt mycket tillbaka till de tidiga morgonfodringar och långa tävlingsdagarna som jag under tiden kunde tycka var lite så där halvkul. Men det är väl så människan fungerar - hon blir aldrig nöjd!

Ända sedan jag var liten har jag tänkt att jag ska arbeta med hästar vilket innebar att även om jag gick i den bästa naturvetarklassen i hela min region, tog jag det inte fullt på allvar och tog studenten med så där halvbra betyg. Inget som man blir veterinär eller läkare på precis. Min familj har alltid tyckt att eftersom jag har en pedagogisk sida och tycker mycket om barn och ungdomar, bör jag utnyttja dessa egenskaper och bli lärare. Även om jag älskar att undervisa (dvs. hjälpa lillebrossan med matteläxan) vet jag inte om det är någonting som jag vill göra i sisådär 45 år framöver. Jag är livrädd för att bli en sån där hemsk högstadielärare som bara står och skriker på ungarna hela dagarna eftersom hon själv är så olycklig med sitt eget liv. Gud förbarme mig om jag skulle bli en sådan.

Så tänker jag på det som gör mig riktigt lycklig - hästarna. Hippologutbildning är det för sent för, men kanske unghästutbildningen? Och kanske distansutbildningen till ridinstruktör på BYS? Tänk att kunna driva en egen verksamhet och utbilda unghästar samt undervisa elever på min lediga tid. Vilket drömjobb! Då får jag ju det bästa av båda världarna. Eller?

Någon som har erfarenhet av liknande situation eller bara vill ge mig en hjälpande hand i mitt val? Hur resonerar ni kring detta, bör man jobba med sitt stora intresse eller "dödar" man det då?

Gronstedt
0

Jag skulle tänka krasst - var finns pengarna? Jag tror det är klokt att utbilda sig till ett yrke som man kan leva hela livet på. Hästjobb är tungt och där finns skaderisker och det kan väl hända att man inte kan hålla på med det ett helt liv. Då är det bra att ha en annan utbildning i grunden, som man kan falla tillbaka på.

Men inget säger att du inte kan utbilda dig inom hästyrket först och ett annat yrke sedan. Jag är snart 40 och börjar nu söka mig tillbaka till hästvärlden efter många år med annat jobb, och jag står långt från att vara behörig att söka till hästrelaterade utbildningar. Jag har inte en enda dokumenterad erfarenhetstimme att hänvisa till. Så om du orkar och kommer in, gå igenom en hästrelaterad utbildning nu, då du har den under västen för framtiden. Det finns många andra utbildningar du kan söka till längre fram i livet, där det inte behövs så specifika meriter som till hästutbildningar.

Tusen
0

Jag skulle nog göra tvärtom mot vad #1 skrev. Att jobba i stall kräver oftast ingen utbilding för att få jobb, speciellt om man söker jobb itravstall. Där får man direkt avtalsenlig lön dessutom. Att jobba i stall är oerhört slitigt och många som vi känner tycker det är toppensmart att mina hästintresserade döttrar utbildar sig till ett annat yrke först. Efter det kan man ju om man vill jobba i stall och gå olika hästrelaterade utbildningar. Det är ju tyvärr så att de flesta hästyrken är väldigt slitsamma för kroppen. Ett fåtal får de lite mindre slitsamma jobben. Där är arbetsmarknaden rätt tuff.

Det blev lite långt men du kanske förstår vad jag menar.

Rita-S
0

jag tycker det är smart att helgardera sig med sådana saker.
Att jobba i stall är hårt, och man kan oftast få praktikplatser så man kan få erfarenhet och kunnskapen även utan skolan, och skulle man få en skada, en sjukdom eller annat är det bra att ha något att falla tilbaks på. Trots alt talar vi ju om rätt stora levande varelser, och det är smart att komma i håg att även med dom bästa säkerhetsrutiner kan oförutsedda saker hända så man risikerar skada både på häst och sig själv.

Om jag sto i din sits skulle jag därför forsökt utbilda mig till något jag kunne falla tilbaks på om så skulle hända, och heller forsöka få jobb i hälgerna på stall så man kan få lite ekstra innkomst och även praktik som senare kan komma till nytta. Som #2 säger är det många som får jobb i stall utan utbildning alls, och utbildning kan man även ta sen. Det går ju att utbilda sig vidare sen.

Det går ju även att utbilda sig innom vården och sen ta påbyggnadskurs för att få till samma behandling på djur sen tex, exempelvis innom massage, kiropraktik, akupunktur och så vidare. Det finns många sätt att få jobba med djuren på.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
0

Jag är i ungefär samma sits som du, vet inte alls om jag vill jobba i stall eller bara ha det vid sidan om… Hela mitt liv har jag tänkt att jag bara kan se mig själv jobba med hästar, men jag tycker att jag är för dålig för det så jag vågar aldrig gå fullt ut. Jag jobbar som stalltjänst tre morgnar i veckan på ridskola, men hade velat ha heltid på ett eller annat sätt med hästar. Iallafall tills jag nyligen började fundera på om det egentligen är värt det, man lägger ner mycket energi och får ofta sämre betalt, det är ett hårt jobb.

Sen beror det helt på vilket sätt du vill jobba med hästarna! Vill du sköta andras hästar och jobba åt andra eller vill du ha eget företag och utiblda hästar och ryttare? Vill du det senare borde du ju skaffa dig en ordetnlig utbildning inom det, finns kurser som handlar om just företagande i hästbranshen och så som är i det fallet är toppen. Vill du "bara" jobba åt andra behöver du ofta inte så hög utbildnng utan erfarenhet och personlig lämplighet är värt mer. Då kan du skaffa dig en utbildn ing inom något annat, som du sen kan falla tillbaka på ifall det visar sig att du nu inte trivs med att jobba med hästarna på heltid.

Sen kan man ju alltid kombinera, skaffa ett deltidsjobb inom något annat eller en utbildning på halvfart, och jobba i stall de andra dagarna.

Lorita
0

Jag var en gång i tiden i valet och kvalet, jag valde hästarna som hobby.

Nu idag ångrar jag det inte, jag har tid och råd att ha egna hästar + jag har ett jobb som ger mig avkoppling från min hobby. Nu står jag inför mitt nästa steg att öka hobbyn med hästarna, barnen är stora och jag kommer att ha sommar ridskola på mina små hobby hästar fortfarande i liten skala och bara för att det är kul Skrattande

Jag tror inte jag skulle tycka min egen ridning var lika kul om jag fört i 8 timmar skulle ta hand om andras hästproblem Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

tänkte samma som dig, var i några år helt inne på att jobba med hästar men insåg att dte bara var hobby. hade inte varit roligt att hålla på med hästar 24/7. jag valde barn och fritid och har aldrig ångrat mig! dte är underbart och på dessa tre år har jag lärt mig mer än under hela min andra skoltid, man lär känna sig själv, varför andra beter sig som dem gör och en massa andra bra saker. sen är det en väldigt bred utbildning, barn är bara en liten del. egentligen borde dte heta människa och fritid.

Cilla89a
0

Jag är i samma situation, jag är 20 år, 2 årsedan jag tog studenten och jag står som ett enda stort frågetecken, jag vet inte alls vad jag vill bli eller vad jag vill göra. Eller ja, drömmen har varit och kommer alltid vara att bli djursjukvårdare, tyvärr så är det så oerhört hård konkurrens för att komma in på utbildningen, så det är bara att lägga ner, även om det gnager i huvudet jämt och ständigt, hela mitt liv har jag velat bli djursjukvåradare och jag gick naturbruk med inriktning hästhållning på gymnasiet för att kunna få behörighet till djursjukvårdarutbildningen, dock har utbildningen blivit så oerhört populär de senaste åren, i våras var det 1200 sökande till 20 platser! Har man inte 20.0 i betyg, så kommer man inte in och jag har 14.2 Rynkar på näsan Tyvärr så kan man ju inte heller längre läsa upp sina betyg, och i vilket fall som helst så är jag inte så smart så jag skulle nå 20.0 om jag skulle läsa upp ändån.
Dessutom måste man ju vara legitimerad nu, så att jobba sig upp går inte det heller..

Så jag står här som ett enda stort frågetecken och vet varken ut eller in. Det är svårt att helt plötsligt tänka om, när man varit helt säker på vad man vill bli, hela sitt liv.

Jag själv har dock bestämt mig för att hästeriet förblir en hobby. Kändes på gymnasiet att det blev lite kaka på kaka, först häst i skolan i princip hela dagen och sedan kom man hem och då var det mer häst. 

Följ ditt hjärta, är det hästarna som lockar så kör på det. Vill du helst starta eget, så jobba några år först med hästar, få mer erfarenheter, referenser och sedan starta eget.

Medarbetare på Dressyr.ifokus