Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4322 ggr
Zahara
0

kan jag rida henne?

Har en c-ponny i stallet av modell grov hon är maxad. 6år gamal och i god kondition. Själv är jag 177cm och väger 58kg visst borde jag kunna rida henne? finns ingen annan ryttare just nu och hon behöver motionsridas så hon håller sig i kondis… längden är ju lite lång för henne men vikten? en stadig c ponny borde völ klara 58kg?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

ZipZ
0

Blir kanske lite jobbigt med balansen men annars borde du ju kunna! :)

Ponnys klarar mer än vad man tror!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Zadeira
0

Vikten skulle jag säga inte är några problem alls.

Däremot kan ju längden bli lite svår att balansera, men är du stadig och med god balans tror jag det går bra ändå.

Du kan ju helt enkelt känna efter om du rider henne ett par gånger. Man märker ju rätt snabbt om hästen har problem med din längd eller vikt.

Rita-S
0

ja, det lär knappast va vikten som är problemet här, utan mer längden, det ställer krav till dig som ryttare så du balanserar dig rätt, men annars ser jag ingen problem.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zahara
0

ja jag vet att jag är i längsta laget :) kan ju tömköra en del med men hon behöver ridas med! hoppas på att jag hittar en köpare till henne snart som passar så slipper hon långa mig på ryggen!

Cilla89a
0

håller med föregående, vikten är inga problem, men längden.
antar att du bara ska rida henne en period framöver så det borde det väl gå.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zahara
0

ja vi letar efter köpare till henne så det blir bara håll igång ridning till dess, hoppas att vi hittar en snart som sagt då jag inte passar på henne :) ingen som är ute efter en fin cponny? 6år lb dressyr utb? svart som natten med stor fin svans och man?

ZipZ
0

#6 Har hon gjort något inom hoppningen?  :)

Mvh

Sandra

sahara86
0

Nja, det var i största laget, men om det bara är en kortare period så.

Birke
0

Din vikt är ingen match för henne, men det är längden som kan det kan kanske bli lite problem med.

ZipZ
0

#8 beror ju helt klart på hur bra balans tjejen har som ska rida henne, tänk alla islandshästar som är under 140 i manken som kan lätt bära upp en karl på 190 ;)

Mvh

Sandra

lisette
0

#0 pma ditt nummer till mig, jag vet folk som är ute efter en c-ponny till en ridskola. vad är priset?

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ryttare sok kan rida med bra balans kan rida vilken ponny som helst oberoende av längden. Vikten kan däremot vara ett problem. Dock inte i detta fall.

Ska en häst motioneras så ska den förmodligen bara få röra  på sig ordentligt. Visst kan se se skumt ut och kanske inte nå vidare vackert men det är ju bara motion så det är väl bara att rida på.

En kanske inte så vacker syn men jag kan tala om att denna ryttare och ponny hade en underbar tur tillsamman i skogen. Ponnyn är 121 cm hög och killen är 185 cm men väger drygt 65kg. Som sagt inget tävlingsekipage inte, men med en hyffsad balans kan man motionera hästarna i alla fall.Glad

Zaphix
0

#12: Där var kanske största problemet att sadeln var aldeles för liten för hans rumpa så det såg inte alls trevligt ut för hästens rygg..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Det är en flat. Saknar därför bakvalv. Han är ju inte direkt den ordinarie ryttaren så jag vet att hästen inte tog någon skada. Men visst snyggt är det inte, men det skrev jag ju tidigare.

Zaphix
0

#14: Fast att det är en flat har inget med saken att göra. Utan han sitter med rumpan på kanten så bossornas bakkant trycker in i ryggen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Grabbarna-A]
0

#0 Hoppa upp på hästen och se vad den säger. Tror inte det kommer bli nåt problem, du är ju absolut inte för tung och har du bra balans så stör inte din längd.

Tusen
0

#15 Det hade dom med säkerhet gjort om det var en bra sadel. Men detta var en gammal sadel där bossorna var så mjuka att det inte fanns någon kant. Den var lika mjuk och rund överallt.

sahara86
0

#10 Jo, det klart, men jag tycker inte det är rätt för det. På Island hade man inte mycket annat att välja på.

Birke
0

#18 På ponnytravet får russen tävla monté med en ryttare på max 65 kg, och då går det så fort skiten håller - så jag tror hästen klarar en motionstur med ryttaren på bilden.

sahara86
0

#19 Ja, jag tycker inte TS vikt är något problem och som jag skrev tidigare i tråden om det bara är en kortare period så. Jag svarade bara #10 på det där om att män på 195 cm rider små islandshästar. :)

Birke
0

#Aha, då hänger jag med.

Zahara
0

Lisette! försökte pm dig men det gick inte! mitt nummer är 0704-798301 jobbar i ett försäljningsstall nu så det är där hon står! Finns självklart fler hästar där!

lisette
0

jodå, jag har fått det… tre gånger tom! ;)

Zahara
0

haha där ser mian, hos mig stod det error :)

Stallmima
0

#0 Har du ingen bild hur du ser ut på ponnyn när du rider?

Tusen
0

#19 Liten korrigering bara: Ryttare samt utrustning och full tävlingsklädsel skall väga under 65 kg. Detta innebär att ryttaren måste väga en bra bit under 60 kg för att klara vikten. En 8 -  10 kg väger nog allt totalt i alla fall.Flört

Alma-G
0

#26 Vad är det på D-ponny?

Förlåt TS!

Zahara
0

#25 nej inte än då jag inte har ridit henne än. Den andra tjejen rider henne tom i dag så kommer ta över henne nästa vecka. men den andra tjejen är tyngre och runt 173cm och det går ju bra. som sagt hoppas på att hitta en köpare till henne snart, är en för trevlig häst för att bara stå hos oss!

Birke
0

#26 Ja, men utrustningen väger inte mkt. När jag tävlade monté sm kategori A så var jag precis på gränsen till 45kg, och utrustningen vägde inte mycket alls då.