Hovböld - varför?
Hej,
läste en annan tråd om hovblöder och så kom jag och tänka på varför de uppkommer. Någon som kan ge mig en förklaring?
Tacksam för svar! : )

läste på en hemsida att det är bakterier som kommer in o ger inflammation i hoven. Lättare nu höst och vår när det ofta är lerigt och blött i hagarna.. då trampar hästarna upp bakterierna till ytan och ligger det då något i leran som ger ett litet sticksår eller dyl så är det som bäddat för hovböld.
Det är mycket som kan ge hovböld. En sömstickning kan ge ett hål så det tränger inn bakterier och smuts inn i hoven och det bildas en varböld.
Dom kan även få en hovböld vid att trampa på en vass sten då sulan kan spricka upp eller få ett litet hål där smuts och bakterier klämmer inn sig och bildar varböld.
Ett främande föremål kan tränga inn högre upp vid kotan och kronranden så det kommer inn till det såkallade köttbenet, varpå en varböld bildas högt uppe. Ofta kommer dessa ut vid kronranden av sig själv eller dom får karvas upp på utsidan av hovslagare.
Det kan va varböldar kan bildast om hästen på något sett slår en splinta av hovbenet med, då detta skapar irritation som gjärna leder till en varböld.
Trampar dom sig på kronranden kan dom få en hornklyfta i hoven som sen växer fram. En sådan kan va stor eller liten, och där med kan det trycka inn sig smuts och bakterier som tvingar sprickan upp djupare, kanske hela vägen inn till hovbenet om man har otur, så det bildas en varböld av detta med.
Detta är iaf det min hovslagare förklarade för mig medans vi än trodde att det var det Gejsa hadde…
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Oh tack för svar! :: )